چرا آمریکا اینقدر نگران سفر ولادیمیر پوتین به ایران است؟

مسکو مطمئن است که اگر منتظر لغو تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا باشد، قدرت های غربی بازار ایران را بدون در نظر گرفتن روسیه بین خود تقسیم می کنند.

چرا آمریکا اینقدر نگران سفر ولادیمیر پوتین به ایران است؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صدای روسیه: به نظر می آید که مسکو در استانه اتمام برنامه ریزی های لازم برای سفر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران است.

به گفته ی منابع ایرانی و روسی، سفر پوتین در آینده ی نزدیک و درست پس از المپیک سوچی صورت می گیرد.

در همین حال، امریکا روز به روز در مورد سیاست روسیه در خصوص روابطش با ایران نگران تر می شود و واضح است که واشنگتن نمی خواهد شاهد روابط تجاری تمار عیار مسکو با تهران و البته در رقابت با کمپانی های امریکایی باشد.

در شب کنفرانس ژنو ۲، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به به مسکو سفر کرد و با پوتین و لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

ظاهر مقامات دو کشور در مورد حل مسئله سوریه و برنامه ریزی های لازم برای سفر رهبر روسیه به ایران گفتگو کردند.

پوتین به ظریف گفت: امیدوارم که در آینده نزدیک شما را در ایران ببینم.

روسیه سعی در افزایش تجارت خود با ایران حتی پیش از لغو تحریم ها علیه این کشور داشته است.

در ماه ژانویه، گزارش شد که روسیه به دنبال انعقاد قرارداد «نفت در مقابل کالا» با ایران است. گمان می رود که این قرارداد در سفر اینده پوتین به ایران منعقد شود.

در واکنش به انتقادات آمریکا، دیپلمات های روسیه مکررا گفته اند که مسکو تنها تحریم های شورای امنیت علیه ایران را به رسمیت می شناسد.

ولاددیمیر نوویکوف تحلیلگر موسسه پژهش های استراتژیک روسیه گفت: مسکو به عنوان همسایه و یکی از بازیگران مسئله هسته ای ایران دلایل خاص خود را برای همکاری با ایران آن هم بدون کسب اجازه از کسی دارد.

وی افزود: اول از همه، بخش بزرگ پیش نویس توافق هسته ای توسط روسیه تهیه شد. جدا از آن، در طول دهه گذشته، روسیه به عنوان میانجی گر کلیدی بین ایران و غرب ایفای نقش کرد. در واقع روابط دوستانه با ایران اهمیت زیادی برای ما دارد.

توافق احتمال یران و مسکو باعث واکنش نامناسبی از سوی امریکا شد. جک لو وزیر خزانه داری امریکا بدون اشاره مستقیم به روسیه کمپانی هایی که سعی در دور زدن تحریم های واشنگتن دارند را تهدید کرد.

با این حال، مسکو مطمئن است که اگر منتظر لغو تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا باشد، قدرت های غربی بازار ایران را بدون در نظر گرفتن روسیه بین خود تقسیم می کنند.

به گزارش انتخاب، اکنون خبرها حکایت از آن دارد که کمپانی های امریکایی نماینده خود را به منظور حذف کمپانی های اروپایی از رقابت، به ایران اعزام کرده اند./نامه نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه