روز شمار تاریخ گیلان / 26 فروردین؛

ترور نافرجام امام جمعه رشت / از فعالیت‌های انتخاباتی ۲ نامزد انتخاباتی رشت جلوگیری شد

در چنین روزی، عناصر ضد انقلاب دست به یک اقدام تروریستی علیه امام جمعه رشت زدند اما در این عملیات موفق نشدند.

ترور نافرجام امام جمعه رشت / از فعالیت‌های انتخاباتی ۲ نامزد انتخاباتی رشت جلوگیری شد

به گزارش ۸دی، ۲۶ فروردین ماه ۱۳۰۲ شمسی، از فعالیت انتخاباتی نیّرالسلطان و آخوندزاده جلوگیری شد. طبق گزارش رئیس تیپ شمال و اخبار رسیده از رشت کمیته های کمونیست از نامزدی نیرالسلطان حاکم تازه معزول گیلان و محمد آخوندزاده برای ورود به مجلس شورای ملی حمایت میکنند. محمدحسین آیرم رئیس تیپ مستقل شمال معتقد است که «انتخابات هر دو علیه منافع [قشون] و لازم خواهد بود که جلوگیری شود.» وزارت جنگ پس از رسیدن این خبر تأکید کرد که از فعالیت اینان جلوگیری شود تا دستور های جدید برای افراد موردنظر برسد.(۱) کارگزار رشت همچنین خبر داد که شومیاتسکی وزیرمختار روسیه که اخیراً به این منطقه آمده بود، ضمن توزیع پول برای امور انتخابی ابراز داشته اگر آخوندزاده به کرسی مجلس نرسد «اهالی نباید منتظر مساعدت از طرف روسیه باشند.»(۲)

۲۶ فروردین ماه ۱۳۰۳ شمسی، توصیه شیخ اسحاق رشتی توسط رضاخان پذیرفته شد. وزارت جنگ با ارسال تلگرامی به فرمانده تیپ مستقل شمال دستور رضا خان را به وی ابلاغ کرد: «چون… شیخ اسحاق رشتی(۳) را شخص بیآلایش خوبی میدانیم» ورثه سردار مقتدر طالش او را واسطه کردهاند تا بیش از این تحت فشار قشون نباشند. رضا خان «مقرر فرمودند وراث [سردار مقتدر طالش] تحت فشار نبوده و حکومت اسباب زحمت آنها نشود.»(۴)

۲۶ فروردین ماه ۱۳۶۰ شمسی، نمایندگان گیلان در مجلس علیه مسئولین انقلابی استان توطئه چینی کردند. عده ای از نمایندگان گیلان نزد آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی رفتند و از او در خواست کردند تا مسئولین مکتبی گیلان مانند شهید کریمی و شهید انصاری را از سمت خود عزل کنند! در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی در این چنین آمده: «عده‏ اى از نمایندگان استان گیلان- آقایان رمضانى، یوسفى، ناصرى، انصارى و فرض‏پور- با وقت قبلى آمدند و مطالبى [بیان‏] داشتند که مهمترین آنها تعدیل شیوه برخورد با ضدانقلاب از قبیل مجاهدین خلق و … و عدم سخت‏گیرى نسبت به آنان، دادن امکانات بیشتر به وفاداران به جمهورى‏ اسلامى ولى مخالفان دولت، مثل پیمانى‏ها و مخالفان در مجلس، لیبرال ها و نهضت‏ آزادى بود. خواهان تعویض مسئول سپاه[علی ربیعی]، دادستان انقلاب[شهید کریمی] و استاندار گیلان[شهید مهندس انصاری] بودند. به آنها گفتم ضدانقلاب سیاستش این است که تشنج ایجاد کند و برخورد به وجود بیاورد، در هر مرحله به آنها امتیاز بدهیم، قدمى جلوتر مىی گذارند و برخورد به وجود می آورند. اقلیت اگر مىی خواهد از همه امکانات اکثریت، در ادارات و مؤسسات و امکانات تبلیغى برخوردار باشد، باید ملزم شود که از این امکانات، علیه اکثریت حاکم استفاده نکند و روش اقلیت فعلًا این است که در دستاوردهاى انقلاب، خودش را شریک و سهیم معرفى کند و کمبودها را به حساب اکثریت گذارد و خودش را در موضع منتقد و طلبکار معرفى کند و [اقلیت‏] مىی خواهد از امکانات اکثریت براى همین منظور استفاده کند. قرار شد بحث، بیشتر شود و حد و مرزى براى حقوق معین گردد.» فتنه آفرینی نمایندگان مجلس علیه مسئولین مکتبی و متعهد یک امر حساب شده و جالب توجه است. (۵)

۲۶ فروردین ماه ۱۳۶۰ شمسی، حجت الاسلام احسانبخش در مسجد کاسه فروشان رشت ترور شد اما این ترور موفق نبود. منافقین که اعلام جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی داده بودند در صدد بودند تا خودی نشان دهند. آنها در این روز امام جمعه رشت مرحوم احسانبخش را ترور کردند. او دچار مجروحیت شدیدی شد ولی از این واقعه جان به در برد. (۱۳۶۱ ش) (۶)

۲۶ فروردین ماه ۱۳۶۲ شمسی، شهید امیر حسین خادمی از رزمندگان شهرستان انزلی در عملیات ولفجر یک در منطقه عملیاتی فکه به شهادت رسید. وی به عنوان نیروی بسیجی به مناطق عملیاتی اعزام شده بود.

۲۶ فروردین ماه ۱۳۶۳ شمسی، یک سرباز وظیفه گیلانی ترور شد. شهید علی اسلام پرست ۱۲ فروردین ماه ۱۳۴۳ در استان گیلان متولد شد و ۲۶ فروردین ماه ۱۳۶۳ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۲۶ فروردین ماه ۱۳۶۳ شمسی، دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور و استان گیلان برگزار شد. در گیلان نیز این انتخابات برگزار شد و مردم گیلان به کاندیداهای خود رأی دادند. نمایندگان گیلان در این مجلس به این شرح بودند: رشت: ابوطالب حجازی، محمد خزاعی و سیدداود مصطفوی، آستارا: اسماعیل آهنی، آستانه: زین العابدین قربانی، انزلی: محمدمهدی پورگل، تالش: سیدمجتبی عرفانی، رودبار: سیدابوالحسن مخزن موسوی، رودسر: محمد مهدی رهبری املشی، صومعه سرا: محمدتقی رنجبر، فومن: سیدعباس صفوی، لاهیجان: کامل خیرخواه، لنگرود: میرعلی نقی سیدخاوری. همچنین آیت الله ربانی املشی نماینده گیلانی ای بود که از تهران انتخاب شد و به مجلس راه یافت.  (۷)

۲۶ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، نقی ورزلی خشت مسجدی از رزمندگان شهرستان رشت در حالی که صاحب ۲ فرزند بود در عملیات مرصاد در درگیری با منافقین و در جاده کامیاران به سنندج به شهادت رسید. وی متولد ۷ آذر ماه ۱۳۳۷ در روستای گوراب(۸) لاکان رشت بود و در هنگام شهادت جانشین تدارکات لشگر ۱۶ قدس گیلان بود و پیکر مطهرش در روستای زادگاه او تدفین شد.

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱، ص ۴۶؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، پ ١٠۶، صص ٢٣ و ٢۴.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱، ص ۴۶؛ اسناد وزارت امور خارجه، ٧٩-٢-٢٩-١٣٠٢.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۵، ص ۴۴؛ آیت الله شیخ اسحاق رشتی به سال ١٢٧٩ق در نجف اشرف دیده به جهان گشود. پدرش میرزاحبیب الله رشتی از عالمان و مجتهدین سرشناس نجف بود. و در زمان حضور میرزای شیرازی در سامرا، سرپرستی حوزه علمیه نجف را بر عهده داشت. شیخ اسحاق تحصیلات علوم دینی را در زادگاهش از محضر پدر و سایر استادان حوزه علمیه نجف فراگرفت و به درجه اجتهاد نایل آمد. او با دختر شیخ ملاکاظم خراسانی معروف به آخوند خراسانی عقد ازدواج بست. شیخ اسحاق رشتی به دنبال اقداماتی که در بینالنهرین (عراق کنونی) با همراهی افرادی چون خالصیزاده و سیدابوالقاسم کاشانی انجام داده بود توسط انگلیسیها به ایران تبعید گردید. در روز ورود ایشان به تهران در جاده حضرت عبدالعظیم استقبال شایانی از سوی مردم انبوه تهران صورت پذیرفت. او در تهران امام جماعت مسجد سپهسالار شد و در کنار آن به تدریس نیز اشتغال ورزید. همچنین منزل وی برای رفع حوائج و رتق و فتق امور، محل مراجعه مردم قرار گرفت. شیخ اسحاق از عالمان مورد احترام رضاشاه بود که در شمار علمای بزرگ ساکن پایتخت، از سوی وزارت دربار برای شرکت در مراسم سلام نوروز ١٣٠٩ش دعوت شد. وی پس از عمری تحقیق، تألیف و تدریس، روز شنبه دوم جمادیالثانی ١٣۵٧/ ٨ مرداد ١٣١٧ در تهران دیده از جهان فروبست. جنازه اش به نجف حمل، و در مقبره پدرش در صحن نزدیک باب سوق الکبیر به خاک سپرده شد. (گلشن ابرار، ج ١، ص ٣٨۴؛ رضاشاه: خاطرات سلیمان بهبودی، شمس…، ص ٧٨؛ آقابزرگ تهرانی، نقباءالبشر، ج ١، ص ١٣٠؛ سازمان اسناد ملی ایران، آرشیو).

۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۵، ص ۴۴؛ مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ٧، ص ۶٣.

۵- رنگ ایمان؛ کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۰ عبور از بحران، ص:۶۸٫

۶- رنگ ایمان؛ یار صادق، ص۷۱٫

۷- رنگ ایمان؛ آرشیو موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان

۸- روستای گوراب ورزل با ۴.۹۶ کیلومتر مربع وسعت  از شمال به روستای کیساروزرل، جنوب به روستای سلکی سر، مشرق به روستای رواجیر، مغرب به روستای صیقلان ورزل و به فاصله ۱۳ کیلومتری از مرکز شهرستان رشت قرار گرفته و دارای۴۷۷ نفر جمعیت و ۱۴۰ خانوار بوده و تابع دهستان لاکان از بخش مرکزی رشت می باشد. اهالی روستای گوراب ورزل وفادار به انقلاب اسلامی ایران و ولایت فقیه بوده و همیشه در صحنه انقلاب حاضر و تاکنون تعداد ۶ نفر جانباز و ۲ نفر آزاده تقدیم انقلاب اسلامی نموده اند. از نظر امکانات رفاهی اجتماعی دارای برق،‌ جاده اصلی،‌ دفتر پستی،‌ شعبه نفت،‌ درمانگاه،‌ خانه بهداشت،‌ مسجد و طرح هادی می باشد.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه