روز شمار تاریخ گیلان / 25 فروردین؛

ترور ۲ گیلانی به دست تروریست ها / عکس العمل منفی نماینده روسیه نسبت به حاکم جدید گیلان

در چنین روزی، دو گیلانی به دست عناصر تروریست سازمان منافقین ترور شدند و به شهادت رسید.

ترور ۲ گیلانی به دست تروریست ها / عکس العمل منفی نماینده روسیه نسبت به حاکم جدید گیلان

به گزارش ۸دی، ۲۵ فروردین ۱۳۰۰ شمسی، دولت از بانک شاهنشاهی جهت مهاجرین گیلان قرض گرفت. امروز هیئت وزیران تصویب نمودند: دولت مبلغ شصت هزار تومان از بانک شاهنشاهی به ضمانت خود، به مدت ۱۹ الی ۲۱ ماه برای مهاجرین گیلان قرض نماید و بانک در مدت چهار ماه، در اقساط مساوی پرداخت نماید. دولت قصد داشت املاک مهاجرین را رهن بگیرد که اگر پس از انقضای این مدت بدهی خود را نپردازند، املاکشان را تصرف نماید.(۱)

۲۵ فروردین ماه ۱۳۰۲ شمسی، شومیاتسکی نماینده روسیه برای حاکم جدید گیلان کارشکنی می کند. نماینده وزارت داخله از رشت گزارش میدهد که شومیاتسکی نماینده دولت روسیه شوروی که اخیراً به مناطق شمالی کشور آمده بود، در رشت «همه جا انتشار داده آمدن آقای آصفالدوله به رشت موقوف شد.» حتی در بازدیدی که با نماینده یاد شده داشت «صراحتاً اظهار نمود که امروز تلگرافی داشتم و قطعاً به رشت نخواهد آمد.»(۲) در خبرها آمده بود که آصفالدوله به عنوان حاکم گیلان جایگزین نیرالسلطان شد. نیرالسلطان به مواضع دولت روس گرایش های آشکاری داشت. این جابهجایی که از نظر مسئولان ایرانی قطعی شده بود، حتی به انتشار این خبر هم منجر گردید که «نیرالسلطان اظهار داشته که پس از ورود به طهران روزنامه دایر خواهم کرد.»(۳)

۲۵ فروردین ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک لاهیجانی ترور شد. شهید بیژن مدافع ۲۲ تیر ماه ۱۳۲۷ در لاهیجان گیلان متولد شد و ۲۵ فروردین ن۶۲ در حالی که معلم بود به دست نیروهای سازمان تروریستی مجاهدین خلق در لاهیجان ترور شد و بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. وی که معلم بود به همراه همسر و سه فرزندش در رشت زندگی می کرد.(۴)

۲۵ فروردین ماه ۱۳۶۳ شمسی، یک گیلانی ترور شد. میراشرف کیآ زاده ۹ فروردین ماه ۱۳۴۰ در استان گیلان متولد شد و ۲۵ فروردین ماه ۱۳۶۳ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۲۵ فروردین ماه ۱۳۸۸ شمسی، دکتر «غلامرضا رحمدل» شاعر، پژوهشگر و نویسنده متعهد گیلانی در سن ۵۸ سالگی درگذشت. او اولین استاد تمام دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه گیلان بود و از تأثیر گذاران در عرصه ادبیات دفاع مقدس به حساب می آمد. از این شاعر متعهد، اشعاری بسیاری بر جای مانده که روایتگر تلاشهای شاعرش در راه اهداف اسلام و انقلاب است. مزار وی در تازه آباد رشت قرار دارد. (۱۳۸۸ ش) (۴۵)

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد۱؛ ص ۱۰۹؛ اسناد مؤسسه تاریخ معاصر، شم ۴۸۸۶- ن.

۲- فراهانی؛ حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد۳؛ ص ۴۵؛ مدرس در پنج دوره تقنینیه، ج ١، ص ۴١۴؛ روزنامه ایران، شم ١٣۵١، ص ١.

۳- فراهانی؛ حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد۳؛ ص ۴۵؛  اسناد وزارت امور خارجه، ۴١-١۶-٩-١٣٠٢.
۴- هابیلیان
۵- رنگ ایمان؛ خبرگزاری مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه