صبح امروز؛

فرش دستباف با طرح اصیل گیلانی در لاهیجان رونمایی شد

پیش از ظهر امروز، اولین طرح بومی فرش دستباف گیلانی با اقتباس از تنوع خاص گونه های گیاهی استان، در لاهیجان رونمایی شد.

فرش دستباف با طرح اصیل گیلانی در لاهیجان رونمایی شد

به گزارش ۸دی از لاهیجان، سید محمد احمدی در آیین رونمایی از فرش دستباف طرح بومی گیلان، اظهار داشت: با توجه به آمارهای موجود و رتبه دوم تعداد بافندگان فرش دستباف استان در شهرستان لاهیجان باید برنامه ریزی های لازم برای رونق فعالیت های این بخش و حمایت از فعالان و بافندگان فرش دستباف صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و تاکید دولت تدبیر و امید در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، مسئله تولید و اشتغال مباحث بسیار ارزشمند و حیاتی برای اقتصاد کشور است.

فرماندار شهرستان لاهیجان گفت: چرخه اقتصادی نظام جمهوری اسلامی با حمایت و پشتیبانی از بخش های مختلف تولید و همت همه فعالان و تلاشگران این عرصه می تواند بیشتر از گذشته پویا و سازنده باشد.

ذبیح الله نیکفر نیز با قدردانی از تلاش این هنرمند گیلانی اظهار داشت: باید بتوانیم در قالب هنر، فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را به جهان صادر کنیم.

وی با اشاره به تشکیل فراکسیون فرش در مجلس شورای اسلامی از عضویت بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس در این فراکسیون خبر داد و افزود: این امر نشانگر اهمیت دهی نمایندگان ملت به حمایت از تولید،صادرات و اشتغالزایی در حوزه فرش دستباف است.

نماینده مردم شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی استفاده از فرهنگ، اصالت تاریخی و بهره گیری از خلاقیت را سبب توسعه و مقبولیت جهانی فرش دستباف گیلانی عنوان کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی نیز در راستای حمایت از این عرصه تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

مجتبی مهری در ادامه این مراسم از فعالیت بیش از ۱۳ هزار بافنده فرش دستباف در گیلان خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد بیش از ۹ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

وی افزود: از مجموع ۱۳ هزار و ۳۹۶ بافنده فرش دستباف گیلان، ۱۶ درصد جزو بافندگان شهرستان لاهیجان هستند، همچنین ۱۴ درصد از مجموع بیمه شدگان سطح استان مربوط به این شهرستان می باشند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان افزایش ظرفیت تولید فرش دستباف گیلان نسبت به سه سال پیش گفت: ظرفیت تولید این محصول صادراتی ۱۲ هزار مترمربع در سال بود که خوشبختانه این ظرفیت به ۵۴ هزار مترمربع در سال رسیده است.

مهری در ادامه از فعالیت ۵۳ کارگاه قالیبافی متمرکز و نیمه متمرکز با مدیریت متمرکز در سطح استان خبر داد و افزود: هم اکنون فرش های با ابعاد ۶۰ و ۴۰ متری تمام ابریشم در گیلان در حال تولید هستند.

گفتنی است اولین فرش دستباف گیلانی توسط بانوی هنرمند گیلانی با اقتباس از گیاهان بومی استان در ابعاد ۳×۲ متر با نقشه سنتی، طراحی و بافته شده است.

معصومه حسین پور باهوش با اشاره به اینکه این طرح بر اساس تنوع گونه های گیاهی گیلان طراحی شده است، اظهار داشت:  نقش مایه های این فرش دستباف شامل گیاهان بومی گیلان از جمله نیلوفر مردابی، چای، برنج، زیتون، سوسن چلچراغ، تمشک و … در قاب هایی از طرحهای نماد فرش ایرانی  جای گرفته است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه