پاسخ به شایعات؛

ماجرای دزدی از پول ضریح حرم امام رضا در سال ۹۶

این شایعه جعلی و در پی انتشار اخبار نامزدی تولیت آستان قدس رضوی برای انتخابات ریاست جمهوری و احتمالا از سوی مخالفان نشر می شود.

ماجرای دزدی از پول ضریح حرم امام رضا در سال ۹۶

به گزارش ۸دی، در طی روزهای گذشته شایعه ای در گروههای تلگرامی مبنی بر دزدیده شده هزاران میلیارد از ضریح امام رضا(ع) منتشر شده است که در پاسخ باید گفت این شایعه مربوط به سال ۹۳ بوده است و امسال بار دیگر و با توجه به موضوع نامزدی حجت الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی (ع) بار دیگر توسط گروههای احتمالا مخالف به روز و بار دیگر منتشر شده است.

 

متن شایعه اصلی سال ۹۳

سخنگوی سازمان اوقاف و امام زاده ها اعلام کرد که تو سال ۹۳ فقط از حرم امام رضا مبلغ ۶۴ هزار میلیارد تومن پول خارج شده
از طرفی هم رییس کمیته امداد گفته که از صندوقهای صدقات مبلغ ۸۰۰۰ میلیارد تومن پول خارج شده
با در نظر گرفتن اماکن مذهبیه شلوغ دیگه مثل حرم حضرت معصومه و شاه عبدالعظیم و شاه چراغ و…
حداقل جمعش به ۱۵۰ هزار میلیارد تومن میرسه
حالا اگه جمعیت فقرا رو تو ایران ده میلیون نفر هم در نظر بگیریم و هر خانواده رو چهار نفر یعنی ۲/۵ میلیون خانواده
اگر به هر خانواده ۵۰ میلیون کمک بشه بلا شک زندگیشون از این رو به اون رو میشه
تازه اگه به هر خانواده ۵۰ میلیون بدن فقط ۱۲۰ هزار میلیارد تومنش هزینه میشه و بقیش میمونه
یعنی با درآمد یک ساله امام زاده ها و صندوق صدقات میشه ریشه فقر رو کلا تو ایران زد
حالا این پولا چی میشه و کجا میره الله و اعلم

 

پاسخ شایعه

  1. مصاحبه و آمار ادعا شده در هیچ منبعی مشاهده نشد و نام صحیح این سازمان هم اوقاف و امور خیریه است نه امام زاده ها !
  2. بودجه آستان قدس در سال ۹۳ ، هزار میلیارد تومان بوده که شامل مبالغ درون ضریح ، موقوفات آستان و درآمد شرکتهای اقتصادی وابسته است (برای اطلاعات بیشتر روی اینجا کلیک کنید)
  1. آخرین آمار منتشره کمیته امداد مربوط به سال ۹۱ است و درآمد صندوقهای صدقات ۱۸۰ میلیارد تومان اعلام شده که رقم متن شایعه ۴۴.۵ برابر آن است! (برای اطلاعات بیشتر روی اینجا کلیک کنید)
  2. درآمد نفتی امسال ایران ۵۳۰۰۰ میلیارد تومان (سال ۹۴) پیش بینی شده است و با قیاس آن با اعداد نجومی متن شایعه، کذب بودن ادعای نویسنده ثابت می شود! (برای اطلاعات بیشتر روی اینجا کلیک کنید)
  1. برای تحقق ارقام باید زائرین هر روز ۱۷۵ میلیارد تومان پول به حرم امام رضا بریزند ! یعنی اگر روزانه ۱۰۰ هزار نفر پول به ضریح بریزند سهم هر نفر ۱۷۵۰۰۰۰ تومان است !
  2. بودجه آستان قدس در فعالیتهای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، توسعه حرم مطهر، ایجاد فضاهای مناسب زیارتی و مذهبی، توسعه امور درمانی، مباحث اجتماعی و جوانان، امور تربیتی، ایجاد ارزش افزوده برای موقوفات و اشتغالزایی مصرف می شود . (برای اطلاعات بیشتر روی اینجا کلیک کنید)
  1. محل هزینه درآمدهای کمیته امداد:

وام قرض الحسنه خودکفایی، آموزشهای حرفه ای، ایجاد اماکن کار، کمک به زنان سرپرست خانواده، پوشش نیازمندان، تهیه جهیزیه، کمک به بیماران خاص، خدمات درمانی و بهداشتی، خدمات فرهنگی و آموزشی، کاریابی، تامین مسکن، جبران دیه، اطعام و افطاری و … (برای اطلاعات بیشتر روی اینجا کلیک کنید)

  1. محاسبات و اعداد متن تماما ایراد دارد اما نکته جالب اینجاست که بخش قابل توجهی از مبالغ یاد شده، به واسطه ارادت و اعتقاد و نذورات توسط همین محرومان به ضریح و صندوقها انداخته شده است !

حق جو و حق طلب باشیم

منبع: سایت شایعات

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
مجتبی
یک صدملیون ازاین پولای امام رضا روبریزیداینکارت6037997106420228سیدمجتبی،فقط ازامام رضا میخام،مال امام رضا بکام چه کسای میره بعداین فقردرمشهددیدمیشه،
در حاشیه