لاریجانی:

برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تخلف است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی خلاف سیاست‌های کلی نظام است.

برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تخلف است

به گزارش ۸دی، به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی یکشنبه در نشست مشترک با اعضای فراکسیون اشتغال و تولید، اظهار داشت: بحث برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی خلاف سیاست‌های کلی نظام است و دولت نیز با فرض اینکه مقام معظم رهبری این موضوع را تایید کردند که انجام بشود، لایحه را ارائه داد؛ البته چیزی در این زمینه نبود. اگر کار در رابطه با این موضوع به همین وضعیت ادامه یابد با یک اخطار باید این بحث را کنار گذاشت.

وی افزود: معادل ریالی یک و نیم میلیارد دلار موضوع لایحه مذکور باید توجه داشت با ترتیبی که در آیین نامه آمده،آیا این موضوع منجر به آبادانی می شود؟ در بحث بنگاه های زودبازده در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بانک ها تسهیلات ارائه کردند، حال سوال این است که چه اتفاقی افتاد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تاکید بر لزوم مصرف صحیح منابع برای ایجاد اشتغال در کشور گفت: دلیل نمی شود با توجه به اینکه ایران یک کشور نفتی است، منابع را درست مصرف نکنیم و بعد تبلیغاتی در این رابطه انجام شود.

لاریجانی افزود:متولی لایحه برداشت از صندوق توسعه ملی برای توسعه روستاها مشخص نیست، بنابراین باید مشخص شود کدامیک از وزارتخانه های جهاد کشاورزی،صنعت یا کشور متولی این موضوع هستند و در این موضوع شفافیت ایجاد شود. موضوع بعدی اینکه باید بانک ارائه کننده تسهیلات مذکور نیز مشخص شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تصریح کرد: چگونگی توزیع منابعی که قرار است از صندوق توسعه ملی برداشت شود نیز باید مشخص گردد. تنها اشاره شده موضوع در شوراهای برنامه ریزی مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین باید مشخص شود که به طور مثال اگر کسی تقاضای یکصد میلیارد تومان تقاضای وام کرد، به این شخص وام ارائه می شود یا خیر؟

وی گفت: نباید چیزی که درخصوص اشتغالزایی مصوب می شود به نحوی مبهم باشد که بعدا به آن اعتراض شود، بنابراین باید از اول قانون منظم در این رابطه نوشته شود و مقصود کار باید روشن باشد. همچنین وزارتخانه متولی این موضوع باشد مشخص شود تا بعداً پاسخگوی نحوه توزیع منابع باشد، بنابراین جدای از اینکه این لایحه به اذن مقام معظم رهبری نیاز دارد، خود آن نیز با مشکل مواجه است، بنابراین فکر می کنم اگر در این رابطه عجله صورت گرد هم موضوع نداشتن اذن مقام معظم رهبری مطرح است و هم ممکن است خودتان در این رابطه به دلیل نتیجه مطلوب نگرفتن، پشیمان شوید.

لاریجانی افزود: باید موضوع نحوه ارائه تسهیلات مذکور مشخص شود که آیا تسهیلات به صورت قرضه الحسنه ارائه خواهد شد یا سود بانکی آن به طور مثال کم خواهد بود. در حال حاضر مقرر شده که بازپرداخت پس از یک الی سه سال تنفس صورت خواهد گرفت، بنابراین نباید خودمان اسباب سوءاستفاده از این موضوع را فراهم کنیم.

وی با اشاره به لزوم هماهنگی برای ارائه تسهیلات با بانک های کشور ادامه داد: می توان در این رابطه از روش هایی استفاده کرد تا گستره ارائه تسهیلات بیشتر شود. ضمناً باید کار به طور شفاف و کارشناسی در رابطه با موضوع لایحه اشتغالزایی روستاییان صورت گیرد.

لاریجانی افزود: باید درخصوص لایحه برداشت از صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی در روستاها، کار بیشتری صورت گیرد تا این موضوع پخته شود.

وی درخصوص فعالیت رایزن های اقتصادی گفت: در قانون برنامه ششم به بحث فعالیت رایزن های اقتصادی اشاره شد، اما این موضوع مربوط به وزارت خارجه نیست و باید وزارت صنعت، رایزن های اقتصادی را معرفی و وزارت امور خارجه برای آنها جانمایی می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظرات اعضای فراکسیون اشتغال و تولید مجلس بیان کرد: نکات مهمی در این جلسه برای رونق اشتغالزایی بیان شد، اما باید وقت بیشتری در این رابطه صرف شود و ایده های خود را درخصوص مسئله ای مانند اصلاح قوانین مالیاتی به کمیسیون اقتصادی ارائه دهید و این فراکسیون بیشتر در بخش اشتغالزایی متمرکز شود.

لاریجانی تصریح کرد: در زمینه اشتغالزایی باید در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برنامه داشت و در کوتاه مدت باید کارهایی انجام شود که زود به نتیجه برسد، مانند اشتغال خانگی و روستایی و در این رابطه باید از تکنولوژی های جدید استفاده شود مانند همین کاری که در بحث تاکسی ها صورت گرفت و با ایجاد اشتغال نرخ کرایه ها نیز مناسب شد. البته بحث هایی مانند صنایع دستی نیز باید دنبال شود.

وی توضیح داد: وزارت تعاون درخصوص اشتغال روستاییان طرحی دارد، همچنین وزارت صنعت نیز پیشنهادی به دولت داده و احتمالا وزارت جهاد کشاورزی نیز در این زمینه کارهایی انجام داده باشد. اما پیشنهاد می دهم کارگروه های تخصصی در این فراکسیون کارها را پیگیری کند و با کمک متخصصان و مرکز پژوهش های مجلس طرح مشخصی در این رابطه آماده شود.

لاریجانی با بیان اینکه روش های اشتغالزایی در کوتاه مدت با بلندمدت تفاوت دارد،افزود:برای اشتغالزایی در بلندمدت به سرمایه گذاری های ثروت‌زا نیاز است و باید صادرات تقویت شود. البته در این رابطه باید از دولت کمک گرفته شود.

وی با تاکید برتوجه به کارآفرینی در کشور بیان کرد: ممکن است در این موضوع نیازی به قانون جدید نباشد و تنها با هماهنگی،کارها تسهیل شود.

لاریجانی گفت:بحث کارآفرینی دارای ابعادی مانند آموزشی، رسانه ای و پژوهشی است و خوشبختانه در این زمینه دانشکده هایی در کشور وجود دارد، البته به صداوسیما نیز توصیه کردم که دراین زمینه کار کند تا مسئله کارآفرینی در کشور ترویج شود.

وی ادامه داد:باید آموزش های فنی و حرفه ای درکشور برجسته شود،بنابراین باید کمیته در فراکسیون مجلس روی بحث کارآفرینی کار کند و از ظرفیت کمیسیون های مختلف مجلس و بخش های دانشگاهی و پژوهشی استفاده کند تا زمینه برای توسعه کشور فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:درخصوص طرح اشتغالزایی روستاییان اگر نظراتی وجود دارد، باید ارائه شود و موضوع اخذ اذن از مقام معظم رهبری در این رابطه نیز پیگیری خواهد شد،اما بهتر است در این رابطه عجله نشود و کار پخته ای صورت گیرد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه