روز شمار تاریخ گیلان / 21 فروردین؛

واکنش مردم گیلان به بازگشت رضاخان به حکومت / یک رزمنده مدافع حرم گیلانی در سوریه به شهادت رسید

در چنین روزی، کارگزار گیلان واکنش مردم استان به بازگشت رضاخان به عنوان رئیس الوزرا به حکومت را گزارش کرد.

واکنش مردم گیلان به بازگشت رضاخان به حکومت / یک رزمنده مدافع حرم گیلانی در سوریه به شهادت رسید

به گزارش ۸دی، ۲۱ فروردین ماه ۱۳۰۳ شمسی، کارگزار گیلان از انعکاس بازگشت رضا خان به حکومت در بین مردم گیلان گزارش داد. کارگزار گیلان، امروز به وزارت امور خارجه اطلاع داد که دیشب ساعت ١٢، تلگرامی از ریاست مجلس مبنی بر رجعت رئیس الوزراء به گیلان رسید «و یک اندازه اهالی از آن وحشت و اضطرابی که در این دو سه روز داشتند بیرون آمدند.» وی بدون اشاره به نقش نظامیان در ایجاد این وحشت و بسته شدن اماکن کسب نوشت: «ولی بازارها هنوز باز نشده است و انتظار دارند از طرف خود آقای رئیسالوزراء جواب تلگراف آنها برسد تا اطمینان کامل حاصل نموده، بازارها را باز نمایند».(۱) امشب ساعت ١٠، رضا خان با تلگرام خبر داد که بار دیگر زمام امور را به دست گرفته است. پس از رسیدن این تلگرام اجتماعکنندگان از تلگراف خانه پراکنده شدند.(۲)

۲۱ فروردین ماه ۱۳۶۳ شمسی، یک صومعه سرایی ترور شد. اکبر غریبزاد سوم بهمن ماه ۱۳۴۶ در روستای پشتیر گوراب زرمیخ صومعه سرا در استان گیلان متولد شد و ۲۱ فروردین ماه ۱۳۶۳ در حالی که دانش آموز بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در روستای زادگاهش تدفین شد.

۲۱ فروردین ماه ۱۳۶۳ شمسی، یک فومنی در مریوان ترور شد. عبدالله علی زاده ازبری یکم بهمن ماه ۱۳۴۷ در روستای‌ ازبر شهرستان فومن در استان گیلان متولد شد و ۲۱ فروردین ماه ۱۳۶۳ در یک حمله مسلحانه در مریوان به شهادت رسید و پیکر مطهرش در روستای ازبر تدفین شد.

۲۱ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید قاسم گلعلی زاده بی بالان از رزمندگان شهرستان رودسر در مریوان به شهادت رسید. وی متولد ۲۰ خرداد ماه ۱۳۴۷ بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید امیربنده تدفین شد.

۲۱ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید تقی رفیعی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در پنجوین عراق به شهادت رسید. وی متولد یکم آذر ماه ۱۳۴۵ در روستای هنده خاله بود و پیکر مطهرش در همین روستا تدفین شد.

۲۱ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید ولی الله کاظمی از رزمندگان شهرستان ماسال به شهادت رسید.

۲۱ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید علی دقیق مناره بازاری از رزمندگان شهرستان انزلی در پنجوین عراق به شهادت رسید. وی متولد یکم شهریور ماه ۱۳۶۷ بود.

۲۱ فروردین ماه ۱۳۷۱ شمسی، انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور برگزار شد. در گیلان نیز این انتخابات به خوبی برگزار شد. این مجلس در ۷ خرداد ۱۳۷۱ افتتاح شد. نمایندگان گیلان در این مجلس به این شرح بودند: رشت: محمدباقر نوبخت، احمد نصرتی راد، الیاس حضرتی، آستارا: شاپور مرحبا، آستانه: حسن شاخصی، انزلی: عبدالغفار شجاع، تالش: سیدمجتبی عرفانی، رودبار: فرامرز گلشنی، رودسر: محمد مهدی رهبری املشی، صومعه سرا: قاسم رمضانپور نرگسی، فومن: محمدرضا شفیعی، لاهیجان: بهرام یعقوبی، لنگرود: پرویز صیقلی. (۱۳۷۱ ش) (۳)

۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۵ شمسی، شهید حسین بواس از رزمندگان مدافع حرم لنگرود در سوریه به شهادت رسید.

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۴، ص ۳۳؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۵-٨-٣٧-١٣٠٣.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۴، ص ۳۳؛ اسناد وزارت امور خارجه،، ٧-٨-٣٧-١٣٠٣.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه