مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان:

نیمی از ظرفیت سدسفیدرود از رسوبات پر است

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: اکنون بیش از نیمی از ظرفیت سدسفیدرود را رسوبات پر کرده است.

نیمی از ظرفیت سدسفیدرود از رسوبات پر است

به گزارش ۸دی، به نقل از ایسنا، کاظم لطفی گفت:سد سفیدرود با امکان ذخیره‌سازی یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره مطمئنی برای ۱۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای جلگه مرکزی گیلان است.

وی افزود:سد سفیدرود در محل پیوستن دو رود قزل‌اوزن و شاهرود در نزدیکی منجیل ساخته شده و برای تنظیم آب این دو رودخانه برای کشاورزی در دشت گیلان و تولید برق استفاده می‌شود.

لطفی ادامه داد:عملیات اجرایی ساخت سد سفیدرود از سال ۱۳۳۵ آغاز شد و در سال ۱۳۴۰ به پایان رسید و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۴۱ آغاز شده است، ارتفاع سد از کف رودخانه ۹۲ متر و طول تاج آن ۴۲۵ متر است و در پنج واحد در مجموع بیش از ۸۷ مگاوات برق تولید می‌کند.

وی سد سفیدرود یکی از رسوب‌گیرترین سدهای جهان محسوب می‌شود و اکنون بیش از نیمی از ظرفیت سد را رسوبات پر کرده است،خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۵۹ تاکنون عملیات شاس و تغییر زمان‌بندی و پر و خالی کردن سد برای برطرف کردن این مشکل به‌کار گرفته شده ضمن اینکه احداث تعدادی سد انحرافی برای رسوب‌گیری آب رودهای شاهرود و قزل‌اوزن در دست اقدام است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان تصریح کرد:انباشته‌شدن رسوبات در دریاچه سدها یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که در مورد سدهای تمام دنیا وجود دارد اما حجم بسیار بزرگی از دریاچه سد سفیدرود توسط رسوبات دو رودخانه قزل‌اوزن و شاهرود اشغال شده و بیش از ۴۰ درصد از حجم مفید دریاچه کاسته شده است، اکنون از روش رسوب‌زدایی برای خارج کردن رسوبات سد سفیدرود استفاده می‌شود و این روش به غیر از مشکلات افت سطح آب، لغزش توده‌ای رسوبات به جلوی دریچه‌های سد، فرسایش دیواره دریچه‌های پائینی سد و از بین رفتن تعداد بسیاری ماهی و مشکل تخلیه نشدن رسوبات انتهایی دریاچه را به همراه دارد.

وی گفت: با کاهش رسوبات سد سفیدرود می‌توان حجم بسیار رسوب در طول دریچه را کم کرد و حجم مفید را افزایش داد و از آن می‌توان به عنوان ماده خام در صنعت آجر، کاشی و سفال استفاده کرد به‌ویژه اینکه خاک رس مناسب برای آجرسازی در گیلان بسیار محدود است و نیازهای این استان از تهران و تاکستان تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به وجود ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در استان اضافه کرد: ۱۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان از طریق سد منجیل آبیاری می‌شود و اراضی در مناطق دیگر از آب‌های سطحی و زیرزمینی استفاده می‌کنند.

مهندس کاظم لطفی به حجم یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعبی سد منجیل در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: به دلیل رسوب‌های جمع‌شده در سد حجم آن اکنون به یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وی با تأکید بر استفاده کشاورزان از آب‌های سطحی برای شخم شالیزارها، گفت:از ذخیره آب سد سفیدرود پس از کاهش آب‌های سطحی و مراحل داشت محصول استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه