روز شمار تاریخ گیلان / 17 فروردین؛

اخاذی رئیس نظمیه لاهیجان از مردم / پیام تسلیت آیت الله خامنه ای برای شهادت یک گیلانی

در چنین روزی، آیت الله خامنه ای در پیامی شهادت ابوالحسن کریمی فرماندار ترور شده شهرستان لاهیجان را تسلیت گفتند.

اخاذی رئیس نظمیه لاهیجان از مردم / پیام تسلیت آیت الله خامنه ای برای شهادت یک گیلانی

به گزارش ۸دی، ۱۷ فروردین ماه ۱۳۰۱ شمسی، رئیس نظمیه لاهیجان از مردم اخاذی می کند. در پی انتصاب غلامرضا خان به ریاست نظمیه لاهیجان، اعلامیه ای از طرف او منتشر شد که هرکس بخواهد در سطح شهر رفت و آمد کند باید از نظمیه اجازه بگیرد. با مراجعه مردم به نظمیه، غلامرضا خان در برابر گرفتن مبلغی اجازه رفت و آمد به آنان می داد. به دنبال این اخاذی مردم شهر شکایتی را علیه او تهیه کردند که امروز در روزنامه ایران به چاپ رسید.(۱)

۱۷ فروردین ماه ۱۳۰۴ شمسی، از خیابانکشی رئیس تیپ شمال در رشت شکایت شد. محمدحسین آیرم، رئیس تیپ شمال، در حال احداث خیابان سپه در رشت است. با رسیدن شکایاتی از چگونگی خرید ابنیه معارض توسط بلدیه رشت، آیرم با ارسال تلگرامی به رضا خان نوشت قیمت های پرداخت شده به صاحب ان خانه ها عادلانه بوده است و تاکنون خان های بدون پرداخت ب های آن تخریب نشده است. وی گفت این شکایتها منشأ خارجی دارد تا از پیشرفت این شهر جلوگیری کنند!(۲)

۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک گیلانی در رشت ترور شد. سید رضی جلالی فر در سال ۱۳۴۴ در استان گیلان متولد شد و ۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۲ در حالی که جهادگر بود در رشت توسط سازمان منافقین ترور شد و به شهادت رسید.

۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک گیلانی دیگر ترور شد. شهید سیروس عابدینی ۲۰ اسفند ماه ۱۳۳۹ در استان گیلان متولد شد و ۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۲ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۲ شمسی، شهید سید فاضل تیموری از رزمندگان شهرستان رودبار در دیواندره  به شهادت رسید. وی متولد ۴ اسفند ماه ۱۳۴۲ در روستای سندس رحمت آباد متولد شد .

۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید طالب شمسی پور از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در دار خوئین به شهادت رسید. وی متولد ۲۰ آبان ماه ۱۳۴۳ در روستای هنده خاله صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید بقعه آقاپیرموذن صوفیانده صومعه سرا تدفین شد.

۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید احمد ملکی از رزمندگان وظیفه شهرستان انزلی در فاو به شهادت رسید. وی متولد یکم مهر ماه ۱۳۴۴ بود.

۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت برای شهادت شهید ابوالحسن کریمی پیام تسلیت صادر کرد. مظلومیت شهید کریمی از ویژگی های منحصر به فرد اوست و وقتی در ۱۳ فروردین ۱۳۶۵ به شهادت رسید، حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت طی پیامی این ضایعه را تسلیت گفتند. متن کامل این پیام به این شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم. جناب حجت الاسلام آقای قربانی امام جمعه محترم لاهیجان و نماینده مجلس شورای اسلامی! با تأسف و تأثر اطلاع یافتم که دست مجرم ایادی نفاق به خون نیگناهی دیگر آلوده شد و این بار عنصر عزیز و شریفی هدف خیانت منافقین پلید و نابکار قرار گرفته که سوابق روشن انقلابی او در سالهای اختناق رژیم ستمشاهی و نیز فعالیت دلسوزانه و خستگی ناپذیر او پس از پیروزی انقلاب، بر همه مردم آن منطقه آشکار است. این چهارمین جنایت خونین مزدوران پست و نوکر صفت و خفّاشان خورشید ستیز در ظرف چهل و پنج روزی است که از حضور پرشکوه مردم استان گیلان و مخصوصاً ناحیه شرق آن استان در صحنه های گوناگون انقلاب می گذرد. منافقان کوردل با این حرکات دزدانه و عاری از شهامت می خواهند حقد و کینه خود را نسبت به مردمی ابراز دارند که ظرف مدّتی کوتاه، هزاران جوان خود را در خیل راهیان کربلا به جبهه های نبرد اعزام کرده و کاروان عظیم و گرانبار هدایا را به سوی رزمندگان گسیل داشته و در استقبال از برادر و خدمتگزار خود، آن صحنه های پرشور و پرحماسه را پدید آوردند. آری این جنایات برای انتقام از مردمی است که به کوری چشم دشمنان انقلاب، پیوند ناگسستنی خود با اسلام و قرآن را با صلابت و قاطعیّت و در کمال انسجام و وحدت ابراز داشته و ترفند ایادی کفر و نفاق را نقش بر آب کرده اند. روبه صفتان حقیر و شکست خورده برای مقابله با حرکت شجاعانه آن مردم انقلابی و صادق و مقاوم چه کاری جز همین تلاشهای جنایت‌کارانه می توانند کرد و برای تشفّی دل سیاه و ناپاک خود را چه راهی جز ترور قتل می توانند پیمود؟ غافل از آنکه این اعمال جز روسیاهی بیشتر برای آنان و جز استحکام روزافزون اراده مردم، نتیجه دیگری نخواهند داشت. اینجانب، ضمن ابراز احترام به آن مردم فداکار و مخلص، لازم می دانم همه برادران و خواهران مؤمن و انقلابی آن سامان را به هشیاری هرچه بیشتر در برابر خیانت های ضدانقلاب دعوت کنم. یقیناً سرپنجه عدالت، شما مردم عزیز را دیری منتظر نخواهد گذارد و گلوی این مجرمان سیه روی را خواهد فشرد و سزای این جنایات را به آنان خواهد چشانید ولی کاری ترین مجازات این بدخواهان آن است که برادران و خواهران با وحدت و انسجام و همدلی کامل، حضور خود را در صحنه های انقلاب به طور روزافزون حفظ کنند و از هر حرکت و سخنی که صفوف رهروان خطّ امام را دچار سستی و تفرقه کند، بپرهیزند و با قرار گرفتن در کنار روحانیّت مبارز و انقلابی، ید واحده خود را بر ضدّ استکبار و کفر و نفاق تقویت کنند. اینجانب، شهادت برادر متعهّد و عزیز ابوالحسن کریمی و دیگر شهدای یک ماه و نیم اخیر را به جناب عالی و همه مردم شرق استان گیلان و بخصوص به خانواده های ارجمند و گرامی آنان تبریک و تسلیت می گریم و توفیقات همگان را از خدای متعال خواهانم. سیدعلی خامنه ای. رئیس جمهوری اسلامی ایران. ۱۷/۱/۱۳۶۵» (۱۳۶۵ ش) (۳)

۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید محسن نیکروش خمه‎سری از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در قامیش عراق به شهادت رسید. وی متولد ۱۰ فروردین ماه ۱۳۵۰ در روستای خمه سرا بود.

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۲، ص۳۵؛ روزنامه ایران، شم ۱۱۱۰، ص ۳.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۵، ص۲۹؛ FO E 2478/82/34.

۳- رنگ ایمان؛ مروری بر گذر عمر، ص۳۵۶-۳۵۸٫

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه