نویسنده: اسلام ملکی معاف (کارشناس علوم قرآنی و حدیث)
براساس بررسی کارشناس علوم قرآنی و حدیث؛

درباره خرافه‌ی شرف الشمس یک حدیث ضعیف السند هم وجود ندارد

حتى یک حدیث ضعیف السند هم در کتب قدیم حدیث نداریم که آداب شرف الشمس را توصیه کرده باشد.

درباره خرافه‌ی شرف الشمس یک حدیث ضعیف السند هم وجود ندارد

به گزارش ۸دی، درباره خرافه ی شرف الشمس و ۱۹ فروردین، این روزها متن زیر را در فضای مجازی بسیار می بینیم:

“۱۹ فروردین از ۱۱صبح تا ۱۱ شب، شرف الشمس است و خورشید در بالاترین نقطه ی آسمان قرار می گیرد که حاجتها بر آورده می شود.
سوره شمس را بخوانید و آخر هر آیه بگویید یا شمس الشموس و یا انیس النفوس ادرکنی به نمک یا آب فوت کنید و بخورید. به دوستانتان نیز اطلاع دهید “

اینکه سوره شمس را بخوانیم خیلی خوب است. در هر زمانی و به هر تعدادی که بتوانیم بخوانیم خوب است ولی این امر ربطی به ۱۹ فروردین ندارد و به ساعت خاصی از این روز هم مربوط نیست و به طور کلی آداب شرف الشمس در منابع معتبر حدیث نیامده است.
حتى یک حدیث ضعیف السند هم در کتب قدیم حدیث نداریم که این آداب را توصیه کرده باشد اما متاسفانه در سایتهای فارسی مطالب بی سند درباره آن فراوان است.
موضوع شرف الشمس از  آداب ابتکاری و سلیقه ای افراد خاصی است و ربطی به دین ندارد و نباید طوری قلمداد شود که مثلا خداوند یا معصومین(ع) توصیه فرموده اند که برای برآورده شدن حاجات در روز ۱۹ فروردین آداب خاصی انجام شود.

همچنین باید بدانیم که برای برآورده شدن حاجات باید تلاش و مشورت کنیم و به وظایفمان متعهد باشیم و در کنار آن به کثرت دعا و صلوات و استغفار و صدقه مواظبت کنیم.
در ضمن، ذکر “یا شمس الشموس” درباره خدای متعال توصیه نشده است و در ادبیات ادعیه اسلامی هیچگاه خداوند را با “شمس” قیاس نمی کنند زیرا که “لیس کمثله” شیء” است.
در ادبیات ادعیه‌ی ما تاکید خاصی وجود دارد که خداوند متعال با خورشید که خدای آفتاب پرستها است تشبیه نشده و ربط داده نشود.
حتى اوقات نمازهای یومیه طوری تنظیم شده است که خورشید در حال اوج گرفتن یا طلوع کردن نباشد و ظاهرا یکی از دلایل آن این است که آداب مسلمانی باید با آداب خورشیدپرستی تفاوت داشته باشد.
به عنوان مثال، شما باید نماز صبحتان را قبل از طلوع خورشید خوانده باشید در غیر این صورت، نمازتان قضا می شود و خواندن نماز مستحبی در وقت طلوع خورشید کراهت دارد و همچنین نماز مغرب و عشا نیز باید بعد از غروب خورشید خوانده شود.
وقت نماز ظهر و عصر نیز بعد از آن شروع می شود که خورشید شروع به زوال (فرود آمدن) کند یعنی در حال اوج یافتن نباشد.
اینها ظرایف احکام اسلامی است که به عمد با آداب عبادت کنندکان خورشید فرق دارد.

احتمالا ریشه اصلی آداب “شرف الشمس”  از ستاره پرستان و خورشید پرستانی که در بین النهرین و غیره زندکی می کردند اخذ شده است و بعدها افراد باسلیقه ای آن را با سوره “شمس” ربط داده اند و با ظاهری اسلامی نشر کرده اند تا به ما رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: ماسال نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه