رضا صادقی
یادداشت؛

همه پرسی جمهوری اسلامی و گم شدن هواداران شاه

رضا صادقی در یادداشتی با عنوان “همه پرسی جمهوری اسلامی و گم شدن هواداران شاه” زوایای ناپیدای رژیم شاهنشاهی را مورد بررسی قرار داد.

همه پرسی جمهوری اسلامی و گم شدن هواداران شاه

به گزارش ۸دی، به نقل از بهجت نیوز؛ رضا صادقی در یادداشتی با عنوان “همه پرسی جمهوری اسلامی و گم شدن هواداران شاه” زوایای ناپیدای رژیم شاهنشاهی را مورد بررسی قرار داد. متن این یادداشت به شرح ذیل می باشد:

۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب، نخستین رفراندوم جمهوری اسلامی که اولین انتخابات مردمی تاریخ ایران بود که با مشارکت قاطبه ملت ایران انجام گرفت، که خلق یک شگفتی و حماسه ای بی نظیر در نوع انتخاب یک ملت بود.

میزان مشارکت مردم تحسین بر انگیز بود، تا جایی که بیشتر شرکت کنندگان در انتخابات برای نخستین بار در یک انتخابات مردمی و آزاد شرکت میکردند. از مجموع ۲۰/۸۵۷/۳۹۱ نفر از واجدین شرایط شرکت کننده انتخابات، تعداد ۲۰/۴۴۰/۱۰۸ نفر آزادنه در این همه پرسی شرکت کردند و تعداد ۲۰/۱۴۴/۸۵۵ رای آری به نظام جمهوری اسلامی دادند، به میزان ۹۸/۲%و تعداد آرای مخالف ۱۴۴/۹۹۶ نفر (۶۹ /۰ %) تعداد آرای سفید یا باطله ۱۵۷/۲۵۷ رای ( ۷۴/ ۰ % ) درصد مشارکت بیش از ۹۸%.

آنچه که در این رویداد بی نظیر رقم خورده است، مفقودی یاران شاه بود، آخر معلوم نشد که نهایتا هواداران شاه کجا بودند و چه کسانی بوده اند و اعضای حزب واحد رستاخیز که عضویت در آن به فرمان شاه اجباری بود کجا رفتند؟ این رفراندوم به وضوح نشان داد که پایه های آن حکومت چه اندازه شکننده بود و گویی بر روی آب بنا نهاده شده بود.

تنفر بی شمار از سیاست های ضد مردمی شاه باعث رغبت و گرایش شدید مردم به تغییر شده بود و مسرور و شادمان از اینکه چنین دستاورد عظیمی را بدست آورده اند. خصلت حکومت های وابسته و متّکی به بیگانگان و به قدرت آنان نیز امیدوار بودن و از مردم سلب اعتماد کردن و بیگانه بودند، نتیجه اش این می شود که به وقوع پیوست.
رژیم دیکتاتوری پهلوی از معدود حکومت های استبدادی جهان بود که از کمترین پشتوانه مردمی هم برخوردار نبود و به عبارتی برای مشارکت مردم در حکومت وقعی قائل نبود. لذا مردم در این همه پرسی برای همیشه نظام پادشاهی خودکامه را به زباله دانی تاریخ هدایت کردند.

خاندان شاهی پس از فرار به خارج از کشور هیچ کوششی برای بازگشت به سلطنت نکردند، زیرا اعتقادی دیگر به ملت نداشتند و در غربت سرافکنده و خوار و ذلیل به فراموشی سپرده شدند.

خلوت دل نیست جای صحبت اغیار
دیو چو بیرون رود فرشته در آید.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه