ابتکار مطرح کرد:

برای حل معضل پسماند ماسوله و قلعه رودخان از گردشگران عوارض بگیرید

ابتکار گفت: شوراها اختیار دارند عوارض وصول کنند و گردشگران باید عوارض بپردازند تا هزینه‌ها، صرف مدیریت پسماند و جمع‌آوری آن شود.

برای حل معضل پسماند ماسوله و قلعه رودخان از گردشگران عوارض بگیرید

به گزارش ۸دی، به نقل از روابط‌عمومی حفاظت محیط زیست گیلان، معصومه ابتکار در جریان سفر روحانی به گیلان و در مراسم افتتاح ساختمان اداری محیط زیست فومن درباره انباشت زباله در رودخانه‌های استان اظهار کرد: دولت در بحث مرتبط با پسماند و حمایت لازم از طرح مدیریت پسماند مصوبه‌هایی داشته است.

وی با اشاره به اینکه مصوبات این سازمان در چارت کاملی آورده شده است، افزود: در این چارت برای کمک به مدیریت پسماند حمایت‌ها و تسهیلات و سیاست‌هایی که در واقع کمک به مدیریت پسماند بوده گنجانده شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به فناوری‌های نوین و رویکردهای جدید که در حمایت از پسماند طراحی شده باشند توجه ویژه و حمایت می‌شود، ادامه داد: پسماند از منظر سازمان محیط زیست در زمره فناوری‌های اقتصادی و علمی دیده شده است.

وی بازیافت را عنصر مهم در اقتصاد کشورها خواند و گفت: امروزه بر پسماند مدیریت کامل می‌شود و با اجرای آموزش در پسماند و تفکیک از مبدأ می‌توان به استفاده دوباره از پلاستیک و کاغذ دست یافت.

 ابتکار تبدیل پسماند آلی به کمپوست و استفاده دوباره به عنوان کود و خاک از آن را یکی از مهم‌ترین راهکارها خواند و گفت: با مدیریت پسماند و حل مشکلات این حوزه می‌توان ایجاد اشتغال کرد زیرا پسماند جنبه اقتصادی و اجتماعی  و محیط زیستی دارد.

وی با اشاره به اینکه شوراها و شهرداران استان‌های شمالی باید دقت بیشتری داشته باشند و اعتبارات پسماند را در جایی دیگر توزیع نکنند که وقتی به پسماند می‌رسند بگویند اعتبار نداریم، گفت: ما در دولت به صورت خاص به گیلان و مازندران توجه ویژه‌ای داریم و شهرداران و شوراها پسماند را در اولویت ببینند و برنامه منسجم داشته باشند زیرا تهدید و آسیب‌های پسماند بر سواحل دریای خزر و جنگل‌ها و محیط شهری و رودخانه‌ها و منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: باید تمام تلاش خود را داشته باشیم تا پسماند را به حداقل برسانیم و ساماندهی شود زیرا گیلان گردشگری و گردشگرپذیر است و اگر ما و شما دقت نکنیم در آینده منابعی برای بهره‌برداری‌های گردشگری نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: مناطقی مانند ماسوله و قلعه‌رودخان از زیباترین مناطق گیلان با بیشترین حضور گردشگر و مسافر هستند و برای حل معضل پسماند ناشی از فعالیت‌های گردشگری این مناطق راهکار وجود دارد زیرا مسافرپذیر هستند بنابراین شوراها اختیار دارند عوارض وصول کنند و گردشگران باید عوارض بپردازند تا هزینه‌ها، صرف مدیریت پسماند و جمع‌آوری آن شود.

ابتکار با بیان اینکه هزینه‌های مربوط به هر فعالیت باید در آن دیده شود، گفت: شوراها اختیار قطعی دارند تا عوارض لازم برای مدیریت گردشگری کسب کنند و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این طرح‌ها در سطح ملی حمایت شوند و پیگیر حل موضوع پسماند در شهرستان‌های گردشگرپذیری مانند فومن هستیم.

وی درباره حمایت سازمان محیط زیست از محیط‌بانان گفت: لایحه‌ای در دستور کار مجلس قرار گرفت و دولت کار خودش را انجام داده و مصوب کرد و لایحه خوبی است و علاوه بر دو تا سه کار مهم که سال گذشته برای محیط‌بانان انجام شده، ما افزایش سطح سختی کار را داشتیم که به محیط‌بانان پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از حق کارشناسی و مشاغل تخصصی که برای محیط بانان در نظر گرفته شده خبر داد و خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی برای محیط‌بانان با جدیت  اجرا می‌شود و دولت حمایت‌های خود و مواظبت‌ها را با نظارت قوه قضائیه ادامه می‌دهد و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا محیط‌بانان که حافظان طبیعت هستند امنیت شغلی و حقوقی آنها حفظ شود.

انتهای پیام/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه