رستم قاسمی در رشت؛

۷۰ درصد مطالبات مردم مسایل اقتصادی است/ دولت تکلیف ۵ میلیارد دلار ایران در لوزان را مشخص کند

وزیر سابق نفت گفت: شرایط بد اقتصادی موجود با سخنرانی برطرف نمی‌شود و اکنون در لبه پرتگاه هستیم و فرصت آزمون و خطا نیست.

۷۰ درصد مطالبات مردم مسایل اقتصادی است/ دولت تکلیف ۵ میلیارد دلار ایران در لوزان را مشخص کند

به گزارش ۸دی، رستم قاسمی عصر امروز در جمع شورا و اعضای کمیته‌های جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گیلان با تبریک سال جدید و موفقیت برای جمهوری اسلامی و مردم ایران اظهار کرد: دوران جنگ، سازندگی و وزارت نفت را پشت سر گذاشتم.

وی به توفیق کشور در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: پس از جنگ توفیق داشتیم جزو افرادی باشم که ایده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) را مطرح کرد و هدف ما بازسازی و سازندگی کشور بوده است.

 ایده «ما می‌توانیم» دوران جنگ را اداره کرد

وزیر سابق نفت با بیان اینکه نیروهای انقلابی دوران جنگ را اداره کردند، گفت: پس از جنگ کشورهای مختلف چمدان‌های خود را بستند تا برای سازندگی وارد ایران شوند و کار سازندگی کنند و در داخل برخی منتظر آنها بودند اما در آن مقطع توانستیم ایده امام(ره) مبنی بر اینکه «ما می‌توانیم»، را اثبات کنیم.

وی ساخت بالغ بر ۱۰۰ سد پس از انقلاب در کشور را در راستای «ما می‌توانیم» عنوان کرد و گفت: هدف این بود در عرصه‌های زیرساختی کشور «ما می‌توانیم» را به اثبات برسانیم و ساخت بزرگ‌ترین بندر در عسلویه شکسته شدن طلسم «ما نمی‌توانیم» بود و وابستگی نفت به خارج از کشور بسیار زیاد بود و حتی ساخت دستکش را به ما نمی‌دادند اما در این زمینه طراحی و مهندسی انجام دادیم.

قاسمی با اشاره به اینکه غربی‌ها تحریم‌های فلج‌کننده به قول خودشان در سال ۹۰ علیه ایران اعمال کردند، خاطرنشان کرد: پس از ۲.۵ سال اوباما در کنگره آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها بر ایران اثر نکرده است و غربی‌ها هرگز فکر نمی‌کردند بتوانیم از گلوگاه تحریم‌ها عبور کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات صنعت نفت کشور در دوران تحریم ساخته شده است، اظهار کرد: روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم اما به توسعه پالایشگاه‌ها سرعت دادیم و در مدت دو سال تحریم بیشترین سرمایه‌گذاری و توسعه به اندازه ۱۰۰ سال گذشته در صنعت نفت کشور انجام شده است.

 دولت پاسخ دهد ۵ میلیارد دلاری که قرار بود در لوزان به ایران دهند چرا در عمان مانده است

 وزیر سابق نفت با اشاره به اینکه فروش ۱۱۹ میلیارد دلار نفت در دوران تحریم‌ها کار ساده‌ای نبود، بیان کرد: دولت پاسخ دهد پنج میلیارد دلاری که قرار بود در لوزان به ایران دهند به چه دلیل در عمان مانده است.

وی به ترک تمام پیمانکاران بالادستی خارجی نفت پس از اعمال تحریم‌ها از کشور اشاره کرد و افزود: بسیاری از فنی‌ترین تجهیزات را در کشور ساختیم و ایرانی‌ها جایگزین خارجی شدند و در جنگ اقتصادی به پیروزی رسیدیم و دشمن به دلیل موفقیت ایران در جنگ اقتصادی به دنبال مذاکره بود و اصرار به اتمام مذاکرات در مدت زمان مشخص داشت.

وزیر سابق نفت به عبور از تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس به تجربه بزرگ «ما می‌توانیم» رسیدیم و امروز به طور قطع می‌توانیم از مشکلات اقتصادی عبور کنیم و شرایط اقتصادی کشور اصلاً خوب نیست و ادامه این روند برای جامعه نامناسب است و مشکل اقتصادی با سخنرانی و شعار برطرف نمی‌شود و اکنون در لبه پرتگاه هستیم و فرصت آزمون و خطا نداریم و باید اقدامی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه طبق نظرسنجی‌ها ۷۰ درصد مطالبات و اولویت نخست مردم مسایل اقتصادی است، خاطرنشان کرد: باید پاسخ معتبری در زمینه اقتصادی به مردم داده شود، بحران بی‌اعتمادی، بیماری و بی‌انگیزگی در کشور داریم ضمن اینکه بخشی از مشکلات مربوط به تصمیم‌گیری است و باید قبول کنیم اقتصاد کشور بیمار بوده و پزشک و درمان آن «ما می‌توانیم» است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه