نگاهی به فرهنگ و هنر در آبان ۹۵؛

استعفای وزیر ارشاد تشریفاتی بود؟/ داعش در نمایشگاه مطبوعات رخنه کرد

آبان ماه ۹۵، شاهد واکنش اهالی فرهنگ و هنر به خبر استعفای وزیر ارشاد و حضور داعش در نمایشگاه مطبوعات بودیم.

استعفای وزیر ارشاد تشریفاتی بود؟/ داعش در نمایشگاه مطبوعات رخنه کرد

به گزارش ۸دی، به نقل از فرهنگ، سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه ها منتشر شد؛ خبرهایی که در برخی از ماه های سال لبخند و شادی بر لبان مردم نشانده و برخی ماه های دیگر غم را به چهره های مردم آورد.

در ذیل نگاهی داریم به رویدادهای فرهنگ و هنر در آبان ۹۵؛

»داعش» در نمایشگاه مطبوعات

ماهنامه طنز «خط‌خطی» در بیست‌و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با شصت‌و‌پنجمین شماره که تصویر روی جلد آن با موضوع «داعش» است، حضور دارد.

مسئول این غرفه  درباره استقبال مخاطبان از این غرفه گفت: برخی از مراجعه‌کنندگان شماره‌هایی از مجله خط‌خطی را نداشتند که برای تهیه کمبودها به این غرفه مراجعه می‌کنند. برخی هم با حضور در این غرفه با نویسنده و کارتونیست‌های «خط‌خطی» ارتباط می‌گیرند.

وی ادامه داد: این نشریه هم اکنون ۶ ساله شده؛ انتشار آن سراسری است و به موضوعات روز سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری می‌پردازد.

مسئول غرفه خط‌خطی یادآور شد: تعداد مشترکان این ماهنامه در سراسر کشور به سقف ۴ هزار رسیده است. ضمن اینکه نشریه الکترونیکی هم در چند سایت معتبر توزیع می‌شود.

وی پیرامون عرضه ویژه خط‌خطی در نمایشگاه مطبوعات، اضافه کرد: شماره‌های قدیمی این ماهنامه با ۵۰ درصد تخفیف و ثبت‌نام برای اشتراک یک ساله مجله با ۷۵ درصد تخفیف در نمایشگاه صورت می‌گیرد.

جشنواره موسیقی فجر ۲۲ دی افتتاح می‌شود

حمیدرضا نوربخش مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر ضمن تایید خبر برگزاری جشنواره موسیقی در دی‌ماه  گفت: سی و دومین دوره جشنواره موسیقی فجر به دلیل تقارن با ایام فاطمیه یک ماه زودتر از موعد همیشگی هر ساله برگزار خواهد شد. جشنواره روز ۲۲ دی کار خود را آغاز می‌کند و اول بهمن به پایان می‌رسد.

وی افزود: هم‌اکنون مشغول کار بر روی جدول اجراهای جشنواره هستیم و بررسی‌های تیم کارشناسی جشنواره ادامه دارد. به احتمال زیاد تا دوهفته آینده جدول اجراهای این دوره منتشر خواهد شد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران در پاسخ به این سوال که آیا ساختار جشنواره نسبت به سال گذشته تغییر خواهد کرد یا خیر نیز گفت: جشنواره سی و دوم رویکرد دوره گذشته جشنواره را دنبال خواهد کرد و در این دوره نیز بر اساس ریل گذاری و تغیرات سال قبل حرکت می‌کنیم. در این دوره نیز محور اصلی جشنواره «جایزه باربد» خواهد بود. در مجموع ما سعی می‌کنیم از حداکثر ظرفیت فعال موسیقی کشور استفاده کنیم.

این خواننده موسیقی سنتی در باره تغییرات بخش داوری این دوره نیز گفت: جشنواره دوره گذشته نقاط ضعف و قوتی داشت که سعی می‌کنیم نقاط ضعف را در این دوره به حداقل برسانیم. ما در بخش داوری قطعا تغییر خواهیم داشت و تعداد داوران نیز تغییر خواهد کرد.

نوربخش درباره همکاری جشنواره موسیقی فجر با شرکت‌های خصوصی نیز گفت: ما در تمامی بخش‌های جشنواره از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کنیم. اما این روند به گونه‌ای نخواهد بود که به عنوان نمونه برگزاری یک بخش جشنواره را به طور کل به یک شرکت خصوصی واگذار کنیم. تمامی امور اجرایی جشنواره نیز بر عهده انجمن موسیقی ایران است.

مدیر جشنواره موسیقی فجر درباره بودجه این دوره نیز توضیح داد: به ما قول‌هایی مبنی بر تغییر بودجه جشنواره داده شده است اما ما چندان امیدوار نیستم. باید بودجه جشنواره تغییر کند. جشنواره دوره گذشته نسب به سال قبل‌تر از آن هیچ تغییری در بودجه نداشت. ما در خواست کرده‌ایم که حداقل سی درصد بودجه جشنوراه تغییر کند تا ما حداقل به عدد یک و نیم‌ میلیارد تومان برسیم.

استعفاهای تشریفاتی در مسیر انتخابات؛ قصد اصلاح نیست

میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی  درباره استعفای وزیر ارشاد و معرفی فردی به مجلس شورای اسلامی برای پذیرش مسئولیت وزارت در ارشاد اظهارداشت: جابجایی درون دولت‌ها امری است که وقتی در ماه‌های پایانی عمر دولت انجام می‌شود طبعاً بایستی دلایل آن را انگیزه‌های غیرفرهنگی و غیرمدیریتی و غیر کاری دانست.

وی گفت: وقتی که ارکان بلوک فرهنگی در دولت به ناگهان تغییر می‌کنند چه در ارشاد، چه آموزش و پرورش و چه وزارت جوانان و ورزش،در نگاه اول یعنی دولت سه سال و نیم در یک مسیر غلط حرکت می‌کرده، اما الان متوجه شده که خطا صورت گرفته و در جهت اصلاح روش ها و مدیریت ها برآمده است. این اولین و خوشبینانه ترین برداشتی است که از اینگونه تغییرات در کابینه یک دولت در چند ماه مانده به پایان عمرش استنباط می‌شود.

وی ادامه داد: ولی ظاهرا اینگونه نیست. وقتی که گزینه‌های معرفی شده برای مجلس را با گزینه‌های مستعفی شده ،قیاس می‌کنیم و سوابق شان را مرور می کنیم ،حدس ما تقویت می شود که نه تنها قصد اصلاح در مسیر غلط رفته پیشین وزیران مستعفی ، وجود ندارد بلکه به غلط ‌های بیشتر و فاصله گرفتن بیشتر از اهداف و مبانی خط امام و انقلاب و به تبع فاصله گذاری ها با نیروهای انقلابی و مومن ،دامن زده می‌شود و بعبارت دیگر، مسیرهای غلط‌تری پیش روی دولت گذاشته می‌شود.

به گفته مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، این حرکت بیشتر با ابعاد غیرفرهنگی و حتی غیر مدیریتی و دارای پشت پرده‌هایی برای مسایل حاشیه‌ای چند ماه پیش روست و استعفاهای تشریفاتی و انتصابات جدید دولت، در مسیر اصلاح وضع اکنون، ارزیابی نمی شود.

نیلی با بیان اینکه اسامی که امروز برای وزارت ارشاد و آموزش و پرورش برای معرفی به مجلس عنوان شده نشان می‌دهد مسیرهای غلط‌تری پیش روی دولت یازدهم است، گفت: در واقع با این پیشنهادها کورسوی امیدی هم اگر بود کم نور تر می شود و مسیرهای غلط پیش رو در سال‌های گذشته این بار با این انتخاب‌ها اصلاح نخواهند شد.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه سالهاست ما و بسیاری از فعالان نشر و جبهه فرهنگی چشم امیدی به دولت یازدهم نداشته و توقعی نداریم، گفت: دلیل اینکه توقعی نداشتیم و یا بی توقع بودیم این نیست که آنها وظیفه نداشتند یا ندارند، بلکه بیشتر به سبب ناتوانی و نخواستن‌های شان بوده است، بر این اساس ما از ابتدا امید چندانی به دولت امید نبستیم و بسیاری دیگر از فعالان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی نیز در این سالها از مدیران فرهنگی دولت، قطع امید کرده بودند.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در ماه مبارک رمضان امسال فرمودند: که به وزارت ارشاد امیدی ندارند،این حرف دل بسیاری از خیل سربازان ایشان بود و هست. به نظرم این جابه جایی ها تاثیر چندانی در بهبود وضع نامطلوب فرهنگی کشور نخواهد داشت و صرفاً وزیر آینده فرصت ۵-۶ ماهه‌ای دارد تا اهداف حاشیه ای دولت را برای انتخابات اجرایی کند و با همکاران جدیدشان معارفه و آشنایی داشته باشند.

سعید فرج‌پوری آلبوم «کمانچه نوازی» را منتشر کرد

سعید فرج‌پوری آلبوم «کمانچه نوازی» را با بهره‌گیری از آثار بزگانی موسیقی ایران همچون غلامحسین درویش (درویش خان)، علی اصغر بهاری، رکن الدین مختاری، سعید فرج پوری، حسن کسائی منتشر کرده است.

این آلبوم که در چهارگاه و بیات ترک روایت می‌شود دارای قطعاتی چون «پیش درآمد قدیمی به یاد استاد بهاری»، «درآمد»، «ضربی زابل»، «آواز زابل»، «چهارمضراب (بهره گرفته از ردیف)»، «حدی و پهلوی»، «رنگ مخالف سه گاه»، «ضربی مخالف»، «مثنوی مخالف»، «چهارمضراب»، «ضربی بیات ترک»، «درآمد و کرشمه»، «ضربی و چهارمضراب»، «مقدمه ی شوشتری»، «آواز شوشتری»، «رنگ» است.

سعید فرجپوری، آهنگساز و نوازنده کمانچه اهل سنندج است. از جمله فعالیت‌های فرجپوری می‌توان به تدریس در کانون چاووش، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، دانشگاه هنر، نوازندگی در گروه‌های شیدا، عارف، آوا، دستان و شرکت در ضبط آثار بیشماری از آهنگسازان معاصر و اجرای کنسرت در مراکز فرهنگی و فستیوالی در اروپا، آمریکا، کانادا، آسیا به همراه گروه های مختلف موسیقی ایرانی، اشاره کرد.

فرج پوری آثاری را هم به صورت سی دی ‌آلبوم موسیقی انتشار داد که از جمله‌آنها می‌توان در بخش تکنوازی به آثاری چون تکنوازی کمانچه ۱ در دستگاه سه گاه، تکنوازی کمانچه ۲ در دستگاه همایون، کمانچه نوازی بر اساس نغمه های کردی،اشاره کرد.

آلبوم موسیقی «کمانچه نوازی» دو نوازی کمانچه و تمبک با هنرمندی سعید فرج‌پوری و کامبیز گنجه‌ای توسط نشر موسیقی ماهور منتشر و روانه بازار موسیقی شده است.

آقای جنتی خودش استعفا داد

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در جلسه بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی درباره وزارت ارشاد اظهار داشت: آقای جنتی هم خودشان استعفا دادند و هم نیاز بود به یک مدیر با روحیه‌ای جدید که بتواند بار مسئولیت را در ماه‌های پیش رو با سرعت بیشتری برای رسیدن به اهداف به دوش بکشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آقای صالحی‌امیری یک جامعه‌شناس فرهنگی است. بنده حداقل ۱۴ سال با ایشان کار کردم. در شورای عالی امنیت ملی همکار بودیم،‌در مرکز تحقیقات استراتژیک همکار بودیم، در این سه سال نیز در کتابخانه ملی همکار دولت بودند و هر کجا بودند کارشان مورد رضایت بود. پرتلاش بودند، با روحیه بودند، پرکار بودند، صاحب‌نظر در مسائل فرهنگی هستند، صاحب چندین مقاله و کتاب هستند و در امور فرهنگی برنامه‌ریز هستند.

رئیس‌جمهور افزود: با توجه به سوابقی که آقای صالحی‌امیری دارند که در درون نظام بوده‌اند مدتی در مغز استخوان نظام فعال بودند. دغدغه‌های نظام را به خوبی می‌دانند و می‌شناسند. به مسئله تنوع فرهنگی داخلی کشور کاملا تسلط دارند و می‌دانند که در دنیای فرهنگ باید با فعالیت آزاد مردمی و جذب نخبگان و هنرمندان کار را پیش ببرند.

روحانی افزود: وزیر ارشاد باید کسی باشد که جاذبه‌اش برای فرهیختگان، هنرمندان و صاحب‌نظران زیاد باشد و آقای صالحی‌امیری در کتابخانه ملی این امتحان را پس داد و کتابخانه ملی را جهالت غیر پویا داشت را تبدیل به یک مرکز پویا کرد و محل رفت و آمد صاحب‌نظران و اندیشمندان شد.

وی در همین خصوص گفت:‌ ما وزارت ارشادی می‌خواهیم که بتواند همه فرهیختگان و هنرمندان و صاحب‌نظران را جذب کند و از آنها استفاده کند. وزارت ارشاد باید هدایت کند، نظارت و پشتیبانی کند. اساس فرهنگ دینی و ملی در اختیار صاحبان فرهنگ است و صاحبان فرهنگ فرهیختگان جامعه‌اند. آقای صالحی‌امیری از پس این مسئولیت برمی‌آید و امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد پیشرفت بیشتر مردم و شکوفایی بیشتر مردم و کم شدن فاصله در امور اجتماعی و فرهنگی باشیم. یکی نرود راستِ راست و یکی نرود چپِ چپ، به هم نزدیک شویم.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: ما باید آن اسلام آسان و پرجاذبه را به خوبی در این وزارتخانه بتوانیم معرفی کنیم. در عین حال از اصول و فرهنگ اسلام‌مان و هویت ایرانی‌مان ذره‌ای کوتاه نیاییم. مقام معظم رهبری در مسائل فرهنگی بسیار حساس هستند و صاحب‌نظر هستند. باید به نکاتی که مورد نظر ایشان است دقت شود و مواردی که ایشان حساسیت دارند باید با حساسیت برخورد شود تا وزارت ارشادی داشته باشیم که همه مردم را در مسیر نشاط، فرهنگ اسلامی و هویت دینی قرار دهد.

مدیران میانی دوتابعیتی سازمان سینمایی هم مجبور به استعفاء می‌شوند؟

در پی صحبت های حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات در جمع خبرنگاران و خواست ایشان درباره معرفی مدیران دو تابعیتی این نکته حایز اهمیت است که قطعا و حتماً وزارت اطلاعات عهده دار این مسئولیت است اما به نظر می رسد وزیر اطلاعات تنها به مدیران ارشد کشور اشاره دارند و مدیران میانی را به فراموشی سپرده اند.

در میان مدیران سازمان سینمایی کشور نیز (در سطح میانی) مدیران دارنده گرین کارت و دوتابعیتی دیده می شود. رئیس سازمان سینمایی از ابتدا قصد داشت مدیریت یکی از موسسات مهم زیر مجموعه وزارت ارشاد را به عهده این مدیر بگذارد که با توجه به دو تابعیتی بودن ایشان ترجیح داد مدیریت یکی از مراکزی که کمتر مورد توجه است به ایشان سپرده شود.

اما نکته حایز اهمیت در مورد این مدیر، فعالیت مقطعی او به عنوان دبیر تنها مجموعه ای که باید سینما را به قضاوت نشسته و خانواده این مدیر سالهاست در امریکا زندگی می کنند و فرزند ایشان در کشور تابعه مشغول تحصیل در مدرسه است .

شنیده ها حاکی از آن است که  تعدد سفرهای ایشان به کشور متبوع باعث تذکراتی از سوی وزارت اطلاعات نیز به ایشان شده است حال باید دید فعالیت این افراد که تعدادی از آن ها در میان مدیران سازمان سینمایی دیده می شود نیز مد نظر وزیر اطلاعات قرار می گیرد و ایشان این مدیران را مجبور به استعفا می کنند؟

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه