پایگاه خبری تحلیلی 8دی نیوز
https://www.8deynews.com
پاسخ به شبهات؛
آیا کمیل دستور تخریب مزار کوروش کبیر را صادر کرد؟
جناب کمیل فرماندار امیرالمؤمنین در شهرى به نام “هیت” در کنار فرات و در عراق بود و در ایران نیز مسوولیتی نداشته است!
به گزارش ۸دی، کانال تلگرامی مباهله قرن ۲۱ که در زمینه پاسخ شبهات فعالیت می کند به موضوع طرح شده در برخی محافل و شبکه های اجتماعی درباره تخریب آرامگاه کوروش کبیر به دستور کمیل پاسخ داد:
متن شبهه:
کمیل کیست؟ کمیل ابن زیاد در سال ۳۶ هجری از طرف امام علی بحکومت فارس منصوب شد، اما پس از واقعه حکمیت و خلع امام علی از خلافت؛ از حکومت ابقاء شد. کمیل حاکم فارس؛ وقتی متوجه شد مردم پنهانی به زیارت آرامگاه کوروش بزرگ میروند تصمیم گرفت آنرا خراب کند و این باعث شد مردم فیروزاباد فارس (شهر گور) که از شهرهای پر رونق آن زمان بود، علیه او قیام کردند و کمیل پس از شکست به شام گریخت….. این کسی است که دعایش ما را به بهشت میبرد؟؟؟؟؟!!!! (دعای کمیل)
ﮔﺮ ﺑﻬﺸﺖ’ ﺟﺎﯼ ﻫﻮﺳﺮﺍﻧﯽ ﺣﻮﺭ ﻭ ﻋﺮﺑﺴﺖ؛ ﭘﺲ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﯿﮏ ‘ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﻮﯼ ﺟﻬﻨﻢ ﺑﺎﺷﻢ؛ ﭼﻪ ﺑﻬﺸﺘﯽ ‘ ﮐﻪ ﺷﻮﺩ ﻗﯿﻤﺖ ﻭﯾﺮﺍﻧﯽ ﻣﺎ؟ ﭼﻪ ﺛﻮﺍﺑﯽ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺭﻩ ﻣﺎﺗﻢ ﺑﺎﺷﻢ؟ ﻣﯿﻬﻦ ﭘﺎﮎ ﻣﻦ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺑﺸﻮﺩ ﺩﻭﺯﺥ ﺩﺭﺩ؛ ﺗﺎ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻧﻮﺡ ﻭ ﻣﺴﯿﺤﺎﯼ ﺗﻮ ﻫﻤﺪﻡ ﺑﺎﺷﻢ؛ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﺑﮕﻮﯾﯽ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﻋﺎﺩ ﻭ ﺛﻤﻮﺩ؛ ﻣﻦ ﻧﻪ ﺁﻧﻢ ﮐﻪ ﭘﯽ ﻗﺼﻪ ﻣﺒﻬﻢ ﺑﺎﺷﻢ؛ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻪ کمیل ﻣﻈﻬﺮ کامیابی ﻣﺎﺳﺖ؛ ﺑﻬﺘﺮ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﻦ ﮐﺎﻓﺮ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﻢ “
پاسخ:
✅ یکم: جناب کمیل فرماندار امیرالمؤمنین در شهرى به نام “هیت” در کنار فرات و در عراق بود و در ایران نیز مسوولیتی نداشته است!
در سال ۳۹هـ. ق. کمیل بن زیاد از طرف امیرالمؤمین (علیه السلام) به فرمانداری شهر هیت منصوب شد. پس از مدتی خبر به وی رسید که یاران معاویه به فرماندهی «سفیان بن عوف» قصد یورش به هیت را دارند، به خیال اینکه آنها در «قرقیسا» هستند، بدون اجازه امام علی (علیه السلام) ۵۰ نیروی مسلح را برای دفاع در شهر گذاشت و خود و یارانش به طرف آنجا حرکت کرد، تا در جنگ پیشدستی کرده باشد. سپاهیان معاویه از فرصت استفاده کرده به هیت حمله کردند و به غارت پرداختند.
✅ دوم اینکه تاریخ طبری تصریح دارد که نا آرامی ذکر شده در متن شبهه، مربوط به ماجرای دیگریست و زمامدار امام نیز در آن ماجرا “زیاد ابن ابیه” بوده است:
وقتی مردم درباره علی (ع) اختلاف کردند (ماجرای حکمیت) مردم فارس و کرمان از دادن خراج به کارگزاران خویش امتناع ورزیدند، علی (ع) “زیاد ابن ابیه” را بسوی ولایات فارس و کرمان فرستاد.
✅ سوم: مردم فارس در مورد “زیاد” می گفتند: رفتار این مرد عرب همانند خسرو انوشیروان بود که نرمش و مدارا می کرد و به جنگ نپرداخت و مردم به اطاعت او در آمدند.
…
منابع:
۱- تاریخ طبری ج۶، ص ۲۶۷۴.
۲- الفتوح، ابن اعثم کوفى، ص۸۹۳
۳- سفینه البحار، ج۷، ص۵۳۹
نظرات