پاسخ به شبهات؛

آیا زبان جهنم ترکی یا فارسی است؟

کانال تلگرامی مباهله قرن ۲۱ که در زمینه پاسخ شبهات فعالیت می کند به موضوع طرح شده در برخی محافل و شبکه های اجتماعی درباره فارسی بودن و یا ترکی بودن زبان اهل جهنم پاسخ داده است

آیا زبان جهنم ترکی یا فارسی است؟

به گزارش ۸دی، کانال تلگرامی مباهله قرن ۲۱ که در زمینه پاسخ شبهات فعالیت می کند به موضوع طرح شده در برخی محافل و شبکه های اجتماعی درباره فارسی بودن و یا ترکی بودن زبان اهل جهنم پاسخ داده است:

پرسش:
?یکی از اعضای کانال پرسیده اند که با حدیثی مواجه شده اند که زبان اهل بهشت را عربی، و زبان اهل جهنم را فارسی (مجوس) معرفی کرده است. آیا همچنین حدیثی وجود دارد که بیان دارد “جهنم” به زبان فارسی یا ترکی سخن می گویند؟  آیا افرادی که در جهنم ساکن هستند که به فارسی یا ترکی صحبت می کنند؟

پاسخ:

✅اگر مراد این باشد که زبان اهل جهنم، فارسی یا ترکی است، باید گفت که روایت معتبر و قابل استنادی در این زمینه وجود ندارد و قرائن و شواهد موجود و سخن گفتن پیشوایان دینی با این زبان، خلاف این موضوع را نشان می دهد.

ما با مراجعه به کتب روایی معتبر، حدیثی را نیافتیم که زبان اهل جهنم را فارسی قلمداد نماید و اگر هم حدیثی در این ارتباط وجود داشته باشد، قابل استناد نخواهد بود، چون قرائن و شواهد بسیاری بر خلاف این ادعا وجود دارد، از جمله این که:

✅ ابو هاشم جعفری نقل می کند: با امام هادی (ع) نشسته بودم و او با برخی غلامانش به فارسی و صقلبی (زبان یکی از اقوام موجود در قفقاز) سخن می گفت.

✅ شخصی از اهل خراسان نزد امام دهم آمده و با زبان عربی، با آن امام سخن می گفت، اما امام پاسخ او را با زبان فارسی می داد که این موضوع، باعث تعجب آن فرد ایرانی شد.

✅  گروهی از ایرانیان در محضر امام صادق (ع) بودند در حالی که ایشان مشغول موعظه بود. آنها با خود گفتند که ما به دلیل ناآشنایی با زبان عربی، متوجه سخن ایشان نمی شویم، امام با شنیدن این سخنان، نصیحت خود را با زبان فارسی نیز تکرار نمود که “رکه درم اندوزد، جزایش دوزخ باشد”

✅اما زبان اهل جهنم چیست؟

روایت و حدیثی نیافتیم که راجع به زبان اهل جهنم سخن گفته باشد. به نظر می رسد اهل جهنم در جهنم زبانی نیاز ندارند، زیرا جهنم جایگاه تنهایی است. افراد چنان به گرفتاری خود مشغولند و چنان ظلمتی در جهنم حکفرما است و در سلول های تنگ و تاریک انفرادی محبوسند و همدیگر را نمی بینند و با هم دشمنند و از هم متنفرند و با هم انس نمی گیرند تا زبانی برای مخاطبه و همکلامی داشته باشند.

?نتیجه گیری:

سخن گفتن پیشوایان دینی با زبان فارسی و نیز احترام فوق العاده آنان به ایرانیان، تا حدی که مولا علی (ع) به دلیل چنین احترامی، مورد اعتراض برخی اطرافیان متعصب و نژادپرست خود قرار گرفت، شاهدی بر این موضوع است که این زبان نمی تواند زبان اهل جهنم باشد و از همه مهم تر، که هیچ توصیه ای نشده که ایرانیان مسلمان، زبان خود را از فارسی به زبان دیگری تغییر دهند.

پی نوشت:

بحار الانوار ج ۲۲، ص ۵۲، ح ۲.
بحار الانوا ج ۴۹، ص ۸۷، ح ۲.
ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه،ج ۱۹، ص ۱۲۴

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه