گزارش؛

تحریم محصولات کشاورزی خارجی تنها راه انقلاب اقتصادی در گیلان

یکی از وظایف مسئولان تغییر ذائقه مردم نسبت به تولید می باشد به گونه ای که تقاضای بازار استان را به سمت تولیدات گیلانی ببرند.

تحریم محصولات کشاورزی خارجی تنها راه انقلاب اقتصادی در گیلان

به گزارش ۸دی، به نقل از پیک دانشجو : کشاورزی در استان حاصل خیز گیلان یکی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی این استان به شمار می رود تا حدی که معیشت بسیاری از مردمان این دیار به فروش محصولات کشاورزی رقم خورده است.

یکی از مهم ترین آسیب ها و ضربات مهلکی که می تواند بر پیکره اقتصاد کشاورزی در استان وارد شود، عدم حمایت تولید داخلی همچون برنج و چای و روی آوردن مسئولین و سرمایه گذاران به محصولات خارجی می باشد.

به طوری که در بسیاری از ادارات با وجود برنج و چای ایرانی، شاهد استفاده از برنج و چای با برندهای خارجی که گاه به صورت قاچاق وارد کشور شده است هستیم یا اینکه بازاریان به جای حمایت از محصولات داخلی با کیفیت خود از محصولات خارجی کم کیفیت استفاده می کنند. به طوری که در یک مغازه برنج فروشی در شهرستان رشت، شاهد آن هستیم که انواع برنج های خارجی را برای مشتریان خود عرضه می کنند که جای بسی تاسف و ناراحتی دارد.

مقام معظم رهبری در سخنان عیدانه خود در حرم مطهری رضوی فرمودند: واردات کالاهایی که در داخل به اندازه‌ی کافی تولید می‌شوند، باید حرام شرعی و قانونی شناخته شود.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چرا مسئولان اجرایی استان گیلان با توجه به وجود برنج و چای به اندازه کافی برای مصرف استان با محصولات مشابه خارجی آن برخورد نمی کنند و یا اینکه خود در ادارات زیر مجموعه از همین محصولات مشابه خارجی استفاده می کنند؟

مقام معظم رهبری مهم‌ترین اولویت برای حل مشکلات اقتصادی، را تکیه بر «تولید ملی و تولید داخلی» می دانند که متاسفانه در مدیریت کشوری و استانی شاهد این نگاه نیستیم به طوریکه محصولات کشاورزی استان مورد بی مهری قرار می گیرد و با وفور نعمت باید شاهد استفاده از کالای خارجی به جای محصولات اصیل گیلانی باشیم.

یکی از وظایف مسئولان اجرایی استان گیلان، تغییر دادن ذائقه و سلیقه مردم نسبت به تولید گیلانی می باشد. به طوریکه مطالبات مردمی و تقاضای بازار را به سمت تولیدات گیلانی ببرند. که این امر مستلزم یک برنامه مدون  تخصصی  و همینطور  تدبیر در مجهز کردن سیستم سنتی کشاورزی گیلان به ابزارهای به روز و پیشرفته با ضمانت اجرایی قانونی مناسب به همراه پیوست های فرهنگی می باشد که به نظر حضور گروه های فرهنگی و مردمی در این امر بسیار اثرگذار می باشد.

یکی از فواید تحریم محصولات کشاورزی خارجی، اشتغال زایی برای جوانان استان و با نشاط شدن جامعه  و از بین رفتن نارضایتی های اقتصادی در استان است که به موازات آن شاهد استفاده مناسب از منابع خدادادی و نعمات الهی هستیم و در کنار آن دیگر نیاز به آمارهای گاه و بیگاه مسئولان اجرایی استان در رابطه با کاهش بیکاری جوانان و تورم نخواهیم بود و این بار جوانان به واقع اشتغال و رونق کسب و کار را حس خواهند کرد.

اما یک پیشنهاد عملی برای مدیران استانی: با افتخار فقط چای و برنج گیلانی می‌فروشیم

استان گیلان در گذر تاریخ همواره نقش و اهمیت خاصی داشته است و در بزنگاه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همواره این خطه نقش آفرینی موثر داشته و امروز در حوزه‌ی اقتصادی بار دیگر می توان شاهد حرکتی جمعی و تاثیرگذار از بازاریان و مسئولین استانی باشیم.

تبریز به عنوان پایتخت کفش ایران در سال‌های گذشته به واسطه‌ی واردات بی‌رویه اجناس خارجی به ویژه کیف و کفش با مشکلات بیشماری مواجه شده بود و این صنعت کهن و اصیل در این منطقه دچار افول قابل توجهی گردید، که با تصمیم  هنرمندانه رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش، فروشگاه‌هایی که فقط جنس ایرانی می‌فروشند مزین به تابلوی کوچکی با عنوان «با افتخار فقط اجناس ایرانی می‌فروشیم» شده‌اند و این  یک قدم کوچک بود تا تمام کسانی که عِرق ملی دارند دست به کار شوند و کمپین اختصاصی فروش کفش ایرانی راه بیندازند.

همین تابلوی کوچک در بازار تبریز انقلاب بر پا کرده و طی یک ماه گذشته بیش از ۴۰۰ فروشگاه را مصمم کرد که بازار بحران‌زده تولید داخلی را از دست کفش خارجی و قاچاق نجات دهند. این اقدام به موقع تبریزی‌‌ها در شهرستان‌های استان اشاعه یافت و مراغه‌ای‌ها، شبستری‌ها، مرندی‌ها و آذرشهری‌ها هم به این حرکت خودجوش بازاری‌های تبریز پیوستند.

به نظر می رسد این اقدام در استان می تواند یک موج تاثیر گذار، برای پایه گذاری اصولی و مناسب و به دور از هیجان برای محصولات کشاورزی استان گیلان در بازار داخل و خارج شود. که این امر مستلزم حمایت مردمی و قانونی می باشد. البته ناگفته نماند که این حرکت مثبت فقط می تواند قدم اول برای این انقلاب اقتصادی باشد و قدم های بعدی نیازمند برنامه های تخصصی،مدون و قانونی نهاد های دولتی و فرهنگی می‌باشد.

به امید روزی که دیگر شاهد ناامیدی هیچ کشاورزی در استان گیلان نباشیم…

تهیه و تنظیم: محمد انصار جعفری فعال دانشجویی گیلان

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه