گیلان گردی؛

جاذبه‌های گردشگری صومعه‌سرا در یک نگاه

شهرستان صومعه‌سرا با جاذبه های گردشگری گوناگون هرساله به ویژه در ایام نوروز میزبان گردشگرانی از سراسر کشور است.

جاذبه‌های گردشگری صومعه‌سرا در یک نگاه

به گزارش ۸دی، شهرستان صومعه‌سرا با طبیعتی زیبا و مثال زدنی با مساحتی بالغ بر ۶۰۰ کیلومتر مربع در مناطق مرکزی و در ۲۵ کیلومتری مرکز گیلان قرار دارد.

 

این شهرستان از غرب به شهرستان‌های ماسال و شاندرمن و تالش‌، از شمال به بندرانزلی، از شرق به رشت و از جنوب به فومن محدود می‌شود و طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن، بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت  در سه بخش مرکزی، تولمات و سردارجنگل (گوراب زرمیخ) دارد.

شهرستان صومعه سرا  دارای ۳ بخش، ۳ شهر، ۷ دهستان و ۱۵۰ آبادی دارای سکنه و فاقد آبادی‌های بدون سکنه است و اماکن تاریخی، مذهبی و طبیعی زیادی در این شهرستان نمایان می‌باشد.

هر ساله مسافران و گردشگران زیادی به این شهرستان مسافرت می‌کنند و از آب و هوای مطلوب آن بهره مند می‌شوند؛ که در این راستا به معرفی بخشی از مناطق گردشگری آن خواهیم پرداخت؛

تالاب صومعه‌سرا

صومعه‌سرا دارای تالاب بین‌المللی بزرگی است که بخش عظیمی از تالاب دریای خزر است و بیش از ۶۰درصد از کل این تالاب در این شهرستان واقع شده ولی متاسفانه همه به نام انزلی می‌شناسند.

این تالاب از نظر موقعیت ژئوپولوتیکی اهمیت بسیار فراوانی در منطقه دارد و هر ساله شاهد مهاجرت پرندگان زیادی مانند « قو، خوتکا، غاز مرغابی، فلامینگو .. »است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

تالاب صومعه‌سرا به دلیل دارا بودن گونه‌های گیاهی مختلف و طبیعت بکر و زیبایی‌های خیره کننده یکی از مناطق گردشگری استان و کشور محسوب می شود.

این تالاب در شمال این شهرستان و در بخش‌های سلکه، سیاکشیم، سرخانکل و سیاه درویشان واقع گردیده که چشم‌اندازهای طبیعی آن از جمله گل نیلوفر، علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است.

اماکن تاریخی

خشت پل گاز روبار با قدمت یکصدساله، خشت پل بزرگ و خشت پل کوچک، مناره بازار، شهر۱۲۰۰ساله گسکرات هفت دغنان،ساختمان نشست سران جنگل از اماکن تاریخی این شهرستان است که همه این اماکن به راحتی در دسترس مسافران می‌باشد و می‌توانند از بازدید آن بهره مند شوند.

پارک ابریشم

 

یکی از جاذبه‌های گردشگری در صومعه‌سرا پارک بزرگ و زیبای ابریشم با وسعت پنج هکتار واقع در ورودی صومعه‌سرا است.

پارک ابریشم با فضایی بسیار مناسب آماده میزبانی از مهمانان نوروزی است، در این پارک وسایل بازی برای کودکان و وسایل ورزشی برای افراد موجود است که خانواده‌ها می‌توانند با حضور در این پارک لحظه‌های شادی را برای خود و فرزندانشان رقم بزنند.

لازم به ذکر است به مدت ۲ سال است که این پارک میزبان ۳ شهید گمنام است که مسافران می‌توانند از بعد معنوی هم از این پارک استفاده کنند.

پارک کودک واقع در خیابان سردار جنگل صومعه‌سرا، پارک ساحلی تولم شهر و حاشیه رودخانه پلنگ‌رود، دامنه‌های زیبای کوه‌های منطقه توریستی تنیان و دامنه‌های سیاه‌کوه، گردکوه و سیاخانی از جمله مناطق سیاحتی و تفریحی شهر گوراب زرمیخ است.

اماکن زیارتی

شهرستان صومعه‌سرا را می‌توان پایلوت اماکن مذهبی گیلان نام برد، این شهرستان دارای ۶۳ بقعه متبرکه است که هر ساله برنامه‌های متنوع مذهبی در آن برگزار می‌شود.

آستانه مبارکه بیچاره محمد، بقعه آقا سید زکی، بقعه امامزاده آقا سید عبدالله و آقا سید ابراهیم کسما، بقعه سید جواد و بقعه سبزقبا، بقعه متبرکه آقا سید ابراهیم کلاشم، بقعه سید ابراهیم زاده موسی بن جعفر، بقعه امام زادگان آقا سید ابراهیم و آقا سید سلیمان، بقعه سیدجعفر آقا، آقا مهدی آقا، سید محمدجان ضیابر و سیدابراهیم گوراب زرمیخ از جمله اماکن مذهبی برجسته این شهرستان هستند که سالانه پذیرای زائران زیادی از اقصی نقاط کشور هستند.

بازارهای محلی

بازارهای محلی از دیرباز مهم‌ترین مراکز تجاری در گیلان به شما می‌آیند، بازارها از عمده مکان‌هایی هستند که چشم هر مسافر و شهروند را برای خرید مواد مورد نیاز خود جذب می‌کنند.

صومعه‌سرا دارای بازارهای محلی زیادی است که در آن، زمان اولیه صبح یعنی ساعت ۶ تا ۱۰ صبح مختص بانوان است و انها وسایل محلی که خود تولید کرده‌اند را برای عرضه به بازارها می‌آورند.

یکشنبه بازار در صومعه‌سرا، دوشنبه بازار در ضیابر و گوراب زرمیخ، چهارشنبه بازار در کسما،پنج شنبه بازار در تولم‌شهر و طاهرگوراب بازارهای محلی این شهرستان هستند.

صنایع دستی و سوغات محلی صومعه‌سرا

برنج، توتون، پیله ابریشم، نیشکر، چای، چوب و سوغات محلی حلوای ضیابری از عمده محصولات صومعه‌سرا است.

صنایع دستی این منطقه شامل سبدبافی، حصیربافی و فرش‌بافی، سفال‌سازی و … است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه