روز شمار تاریخ گیلان / هفتم فروردین؛

مکاتبه امام خمینی با یکی از علمای گیلان / شهادت ۳ تن از رزمندگان صومعه سرا در شوش

در چنین روزی، سه تن از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در شهرستان شوش استان خوزستان به شهادت رسیدند.

مکاتبه امام خمینی با یکی از علمای گیلان / شهادت ۳ تن از رزمندگان صومعه سرا در شوش

به گزارش ۸دی، هفتم اسفند ماه ۱۳۰۲ شمسی، وزارت جنگ آزادی حسینعلی طالشی غیر ممکن دانست. بنابر آن چه که وزارت جنگ امروز به وزارت امور خارجه نوشت، روشن میشود که وزارت خارجه خواستار آزادی حسینعلی طالشی بوده است. وی توسط لشکر شمال غرب دستگیر شده بود. «با اطلاعات و سوابقی که در اعمال … سوء حسینعلی طالشی در این وزارت خانه موجود است در استخلاص مشارالیه اقدام نخواهد شد.(۱)

هفتم اسفند ماه ۱۳۰۳ شمسی، سفارت روسیه به انتشار دوباره ندای گیلان اعتراض کرد. سفارت روسیه شوروی در تهران امروز با ارسال نام های به وزارت امور خارجه به انتشار دوباره نشریه ندای گیلان در رشت اعتراض کرد. در این نامه آمده است که روسیه انتظار داشت مدیر این جریده تعقیب شود و به واسطه اهانت هایی که به مأموران سیاسی روسیه کرده مجازات گردد، اما ندای گیلان از اواسط مارس/ اواخر اسفند ١٣٠٢ منتشر میشود و مدیر آن بیمجازات مانده است(۲).

هفتم فروردین ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید ابراهیم علی پورمحمد از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در تپه شوش به شهادت رسید. وی متولد ۱۷ ید ماه ۱۳۳۹ در صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید مناره بازار صومعه سرا تدفین شد.

هفتم فروردین ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید نوروزعلی محمدی ملاسرایی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در شوش به شهادت رسید. وی متولد ۵ فروردین ماه ۱۳۴۰ در طاهرگوراب صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در بقعه آقا میرقوام روستای زیکسار صومعه سرا تدفین شد.

هفتم اسفند ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید رحمت نژند هندخاله از دیگر رزمندگان شهرستان صومعه سرا در شوش به شهادت رسید. وی متولد ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۳۴ در روستای هندخاله صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید روستای زادگاهش تدفین شد.

هفتم اسفند ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید اسماعیل پور عباس از نیروهای ژاندارمری تبریز و اهل آستارا در جاده تبریز به شهادت رسید. وی متولد روستای کوته کومه لوندویل آستارا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید کوته کومه لوندویل تدفین شد.

هفتم اسفند ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید محمد علی شاهوی از رزمندگان شهرستان آستانه ی اشرفیه در منطقه عملیاتی حلبچه به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۴۵ بود.

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص ۱۱؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ۴٩، ص ۶.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۴، ص ۱۱؛ اسناد وزارت امور خارجه، ١-٧-۶٢-١٣٠٣. در پی اعتراض سال گذشته روسها به این نشریه به دستور رضا خان، ندای گیلان یک ماه تعطیل شد و اینک پس از تحمل آن مجازات بار دیگر منتشر شده است. وزارت داخله عقیده داشت، روسها باید از این اقدامی که علیه ندای گیلان شده ممنون باشند نه این که بار دیگر اعتراض خود را پیگیری کنند. با این حال به حکومت گیلان دستور داده شد که در حدود مقررات «از نشریات مخالف واقع جلوگیری و روزنامه مزبور را در حدود قانون مطبوعات محدود نماید.» (همان، ۵-٧-۶٢-١٣٠٣).

۳- رنگ ایمان، صحیفه امام، ج‏۱، ص۱۷۳٫

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه