کارشناس ارشد معماری مطرح کرد؛

پیاده راه فرهنگی رشت با پیروی کورکورانه از معماری غربی ساخته شده است

مدرس دانشگاه گفت: متاسفانه پیاده راه فرهنگی رشت با پیروی کورکورانه از معماری بیگانگان و بدون پیوست فرهنگی ساخته شده است.

پیاده راه فرهنگی رشت با پیروی کورکورانه از معماری غربی ساخته شده است

به گزارش ۸دی، به نقل از روشن خبر، عباس عسکری مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد معماری به هنگام بازدید از پیاده راه فرهنگی رشت  با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که این گونه کارها تاکنون در زمینه طراحی معماری، کمتر موفق به نظریه پردازی و ابداعات اصیلی که به صورت گسترده مورد توجه جامعه حرفه ای قرار گیرد، شده است، گفت: آنچه که در اجرای پروژه های مختلف شهر رشت و برخی از شهرهای استان روی می دهد، غالبا به سبب عدم شناخت عمیق و تحلیلی به معماری و پیوست فرهنگی بوده و در واقع نوعی تقلید است.

 

وی با بیان اینکه البته این نکته به این معنی نیست که در جامعه حرفه ای ما معماران برجسته و صاحب نظر وجود ندارد، افزود: اما باید اذعان نمود که ارتباط ما با معماری غرب به صورت ظاهری و شکلی بوده؛ نه مفهومی.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آنچه که عیان و واضح است؛ ورود شکل ها، عکس ها و گراورهای غربی به ایران است و آنچه غایب بوده، مبانی و منطق ای بوده که بنا ها براساس آن شکل گرفته است و در پیاده راه فرهنگی نیز متاسفانه دقیقا همین اتفاق افتاده است.

 

عسکری با اشاره به اینکه شرط ارتقای معماری ایران، ورود به حوزه فکری در حیطه ی فرهنگی کشور است، گفت: معماری ما در صورتی می تواند موفق باشد که حرف و مطلبی برای ارایه داشته باشد و بتواند در پیشبرد قافله فرهنگی کشور عاملی راه گشا باشد و برای مطرح شدن در سطح معماری بین الملل باید به زیربناهای فکری در معماری امروز خود توجه بیشتر نماییم.

 

 

وی در مورد پروژه پیاده راه فرهنگی رشت اظهار داشت: متاسفانه در پیاده راه فرهنگی شهر اسلامی رشت، بیشتر از آنکه به فرهنگ و تاریخ منطقه متناسب با نمادها و نشانه های اسلامی توجه شود، با فرم هایی به اصطلاح هنرمندانه و با پیروی کورکورانه از معماری و شهرسازی بیگانگان، بدون هیچ گونه پیوست فرهنگی اجرا شده است.

 

کارشناس ارشد معماری با اشاره به اجرای ضعیف پیمانکاران در اجرای این پروژه که به عدم نظارت شهرداری رشت نیز بر می گردد، افزود: هر فردی اگر اندکی در فضای پیاده راه فرهنگی رشت تعمل و درنگ کند متوجه کمبود فضای سبز و جای خالی گل و درخت و بی روح بودن آن  که ناشی از طراحی ضعیف این پروژه  است، می شود.

 

وی با اشاره به اینکه در این پروژه، کیفیت فدای سرعت اجرای آن شده است، گفت: به نظر بنده سیمای شهری متناسب با پیوست فرهنگی هنوز برای مدیریت شهری رشت مسئله مهمی محسوب نمی شود.

 

عسکری در انتها بیان داشت: بیشترین درک از یک فضای معماری به واسطه قوه بصری تحقق می یابد، زیرا فضای معماری با فرم و هندسه خود را به بیننده عرضه می کند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه