با جاذبه های گردشگری فومن آشنا شوید؛

آرامگاه شهید سید جواد موسوی و بقعه متبرکه سبز قبا

آرامگاه شهید سید جواد موسوی و بقعه متبرکه سبز قبا یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان زیبای فومن است.

آرامگاه شهید سید جواد موسوی و بقعه متبرکه سبز قبا

به گزارش ۸دی، به نقل از بهجت نیوز؛ روستای شنبه بازار، لولمان  در غرب شهر” فومن” (بین شهرصومعه سرا-فومن) قراردارد فاصله”شنبه بازار” آن با مرکز شهر ۵  کیلومتر است. دراین روستا، درمحوطه معروف به “سیدجواد”بقعه قدیمی بنام”سبز قبا“وجوددارد که درکنارآن چنددرخت کهنسال که یکی ازآنهابنام “آقادار”می باشد ،درپای این درخت چشمه ای قراردارد که قدمتش به بیش از ۵قرن می رسد.

بقعه متبرکه سبز قبا در روستای شنبه بازار در شهرستان فومن در استان گیلان واقع شده است. این بقعه و فضای پیرامون آن میزبان شهدای ۸ سال دفاع مقدس میباشد که در کنار همرزمانشان در این مکان آرمیده اند. وجود بارگاه مقدس شهید سید جواد موسوی در محوطۀ بقعه متبرکه سبز قبا موجب شده تا این بقعه میزبان خیل عظیم بازدید کنندگان و زائرانی باشد که به قصد زیات به شهرستان فومن سفر میکنند. از نکات جالب در مورد این بقعه ، درخت کهن هزار ساله ای است که در حیاط کوچک آن زندگی میکند و بنا بر اعتقادات ، پارچه های سبز برای برآورده شدن حاجات آنرا زینت داده اند. همچنین چشمه آب جاری شده از زیر این درخت از نکات جالب توجه این بقعه می باشند.

چشمه قدیمی+کانان چندمتری که آب ازپای درخت می جوشد وقابل شرب است وبه مصارف کشاورزی هم می رسد،این را آقای سیدابراهیم می گوید.

  شایان ذکر است که شهید سید جواد موسوی در سال ۱۳۴۵ در روستای شنبه بازار فومن چشم به جهان گشود و در همان روستا دوران کودکی و نوجوانی خود را گذراند. وی به دلیل شیرین زبانی و چابکی و بازیگوش بودن مورد توجه همه بود و همگان او را دوست می‌داشتند.

بارگاه شهید سید جواد موسوی به واسطه روح بلند و ملکوتی خود به مکانی برای برآورده کردن حاجات نیازمندان، درماندگان ، بیماران و دل شکستگان تبدیل شد.عده ای این امر را خرافات دانستند و عده ای برآن به واسطه مشاهدات خود صحه گذاشتند.

هر ساله در مراسم سالگرد شهید سید جواد موسوی خیل عظیم جمعیتی را که به نوعی حاجت روا شده اند و آنان که برای طلب حاجات خود به این بارگاه آمده اند  را می توان دید و آنگاه است که شک و تردیدها از میان میرود.آنگاه است که دل در گرو مهر سید جواد میرود و آنگاه است که ناخود آگاه اشک از چشمان جاری می شود.

چهارشنبه ها سبز قبا شلوغ است، علی الخصوص در تعطیلات سال نو .جمعیت عظیم مجمه داران(سینی که زائران پس از برآورده شدن حاجات ، نذری خود را درآن گذاشته پارچه سبزی روی آن می پیچند و آنرا بر سر میگیرند)، با چشمان اشکبار، عده ای خندان  از برآورده شدن نیاز، عده ای اشک شوق بر چشم، عده ای ذکر گویان وارد بقعه میشوند و ورود سیل جمعیت مجمه داران از صبح آغاز شده و تا پاسی از شب ادامه می یابد.

شهید موسوی در سال ۱۳۵۲ وارد عرصه علم و دانش شد و در این راه بسیار سخت کوش و موفق ظاهر شده بود. وی در سال ۱۳۵۷ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در صف بسیجیان مستضعف قرار گرفت و در سال ۱۳۶۰ وارد پایگاه بسیج اباذر شنبه بازار شد. سید جواد در فعالیت‌های سازمان هلال احمر فومن نقش به سزایی داشت و کمک کردن به دیگران یکی از خصلت‌های وی بود.

شهبد موسوی در کنار کارهای فرهنگی به تحصیل خود و انجام فرایض دینی اهمیت می‌داد و در کارهای کشاورزی کمک حال پدر بود. وی در سال ۱۳۶۲ تصمیم گرفت راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شود اما به دلیل سن کم با مخالفت خانواده مخصوصا مادر مواجه شد ولی با پافشاری‌های زیاد توانست رضایت خانواده را جلب کند و به مناطق عملیاتی کردستان اعزام شود.

 او سر انجام در ۲۵ بهمن سال ۱۳۶۴ در سن ۱۹ سالگی درعملیات ولفجر هشت گردان امام حسین (علیه السلام) لشکر ۲۵ کربلا به عنوان خط شکن در  منطقه عملیاتی اروند کنار به دلیل اصابت گلوله و جراحات شدید از ناحیه پهلو، صورت و دست به جمع یاران کربلایی حضرت امام حسین (علیه السلام) پیوست و به شهادت رسید.

مزار پدر و مادر شهید سید جواد در حیاط این بارگاه در جوار بقعه سبز قبا است که زائران قبل از زیارت بارگاه سید جواد، به حکم احترام بر سر مزار پدر و مادر وی می‌روند.

 انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه