نمادهای عقلانیت شهردار در مدیریت؛

پروژه ها و آسفالت خیابان ها و رانتی که در شهر رشت تولید میشود

ماههاست که سیاست‌گذاری شهردار در شهرداری صورتکی از عقلانیت دارد و این مدیریت بر دستگاه عریض شهرداری حاکم شده است.

پروژه ها و آسفالت خیابان ها و رانتی که در شهر رشت تولید میشود

به گزارش ۸دی، محمود باقری خطیبانی از اعضای شورای چهارم شهر رشت نوشت:

شهردار رشت از به کارگیری عقلانیت در روند توسعه سخن گفته است. شهردار منظورش را از عقلانیت در توسعه نگفته است؛ آن چه را که من دنبال کرده ام و یا از منش و ادبیات شهردار می فهمم  این است که عقلانیت مورد توجه وی، کاملا غربی است و به باور من هم درک درستی از توسعه حتی در معنای غربی آن ندارد. انتظار داریم که شهردار خاستگاه فکری توسعه ای را که از آن نام می برد برای جامعه ارزشمدار ما توضیح دهد و …

عقلانیت جوهر هر آن‌چیزی است که عقلانی نامیده می شود و نتیجه و محصول خرد است. ریشه کلمه عقلانیت در زبان غربی آن به معنی محاسبه گری می آید. خرد، اما به معنی شهود، احساس، واکنش خود به خودی، احساسات یا عقیده نیست. خرد با درک مشترک آغاز می شود و با کمک توانایی شمردن، اندازه گرفتن، نظم بخشیدن، مرتب کردن، طبقه بندی، نفسیر و استدلال توسعه می یابد؛ بنابراین، گفتمان عقلانی، ساختاری منسجم و قابل بحث است و برمبنای نوعی محاسبه منطقی ساخته شده است که به طور کامل آن را از یک نظر شخصی صرف مجزا می کند. چنین گفتمانی باید به روشی مورد تایید همگان، درست و صحیح باشد.

در مقابل، تفکر غیر عقلانی از اثبات کردن خویش به دیگران طفره می رود. شخص غیر عقلانی منطق را دنبال نمی کند و از یک شاخه به شاخه دیگر می پرد. تصمیمات او عموما غیر متجانس و بی ارتباط با یکدیگرند و با منطق و خرد سازگاری ندارد و …

بیست و چند ماه است که سیاست‌گذاری شهردار در سیستم شهرداری صورتکی از عقلانیت دارند و مدیریتی را که از زاویه دید شهردار مظهر عقل و عقلانیت است بر دستگاه عریض و طویل شهرداری حاکم کرده است. بسیاری از موضوعاتی که شهردار آنها را عقلانی می‌داند، عقلانی نیستند و تنها کافی است زاویه نگاه خود را تغییر دهد و یا با آگاهان مشورت کند تا متوجه این مساله شود که عقلانیت آن نیست که می گوید.

آیا سیاست‌های شهردار برای ایجاد پروژه پیاده راه فرهنگی با آن همه انحراف مالی و خسارت بار مالی و اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و بلایی که بر سر بازار آمده است و حرمت ها در مسیر این پروژه از کف  رفت، عقلانی است؟

آیا اقدام شهردار در اجرای پروژه BRT  و قطع درختان کهنسال خیابان امام خمینی عقلانی است؟

آیا شهردار در انتخاب پیمانکاران جور واجور و وابسته و تولید رانت برای دلالان عقلانی عمل کرده است؟

ایا شهردار در صدور قریب به ۴۰۰۰ هزار حکم جا به جایی عقلانی رفتار کرده است؟

آیا شهردار در تخریب منابع انسانی شهرداری به عنوان مهم ترین سرمایه انسانی شهرداری که نتیجه اش را در بحران برف دیدیم، عقلانیت داشته است؟

آیا عقلانیت این است که شهردار در جمع مدیران شهرداری که خانم ها در ان حضور دارند با بدترین ادبیات ممکن مدیرانش را مورد عتاب قرار دهد؟

آیاعقلانیت این است که شهردار در توجیه ناکامی هایش پلیس راهور و آب و فاضلاب و برق را مقصر مشکلات شهر معرفی کند؟

آیا عقلانیت این است که شهردار برای تصرف شورای شهر لیست انتخاباتی ببندد؟

آیا عقلانیت این است که شهردار به سازندگان مسکن و … مستقیما تماس بگیرد و برای اعضای شورای کنونی و افرادی که قرار است کاندید شورا بشوند، ستاد مجانی بگیرد ؟

آیا عقلانیت این است که شورایی که باید در خدمت منافع مردم باشد توسط شهردار به خدمت گرفته شوند؟

باز هم بیشتر با هم گفت و گو خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه