امامزاده قادر؛ تنها پیامبر گیلانی

امامزاده قادر واقع در روستای باباولی شهرستان سیاهکل، تنها پیامبری که در گیلان آرامیده است.

امامزاده قادر؛ تنها پیامبر گیلانی

به گزارش ۸دی، به نقل از «لاهیجان»، شهرستان لاهیجان و سیاهکل ۱۶۷ بقعه متبرکه دارد که برخی در نقاط صعب العبور و ییلاقات این شهرستان قرار دارند و از این تعداد حدود ۲۰ مورد شاخص هستند.

از بقاع شاخص شهرستان لاهیجان می‌توان به بقعه چهار پادشاهان، بقعه آقا میرشمس الدین، بقعه میرجمال‏الدین، امامزاده سید ابراهیم برفجان، شیخ زاهد و بقعه قادر پیامبر که تنها پیامبر استان گیلان است، اشاره کرد.
اما در روستای بابا ولی دیلمان، بنایی چهارگوش قرار دارد که در ضلع‌های شمالی، شرقی و جنوبی آن، ایوان‌های ستون‌دار چوبینی وجود دارد. این بقعه، همانند بسیاری از آرامگاه‌های شمال ایران، نقاشی‌های مذهبی دارد و پوشش بام آن از سفال است.
از آثار ارزشمند این بقعه، صندوق چوبی آن است که بر پایه چوبینی به ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر قرار گرفته است. بر روی قاب‌های این صندوق، دو گونه کنده‌‌کاری به شیوه گره و طرح‌های گل و بوته انجام گرفته است.
در ایوان بقعه، سنگ قبرهایی کار گذاشته شده که کنده‌کاری‌های زیبایی دارند. یکی از آن‌ها با تاریخ ۹۹۵ هـ.ق به «السعید الشهید پیری بیک بن پیری بیک»، و دیگری با تاریخ ۱۰۱۴ هـ.ق به «استاد القابل نادعلی بیک خلیفه بن سعادت آیین … سید عبی بیک …» تعلق دارد.
در ایوان شرقی نیز سنگ قبری به تاریخ ۹۹۸ هـ.ق متعلق به «مهدی قلی بن حمزه بیک شاه عود» قرار دارد. درخصوص شخصیت صاحب آرامگاه، در کتیبه‌های ورودی و صندوق اشاره‌ای نشده است.
گفتنی است؛ مقبره قادر پیغمبر اخیرا توسط اوقاف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این بقعه در ۶۷ کیلومتری شهرستان لاهیجان در مسیر دیلمان به آسیابر قرار دارد.
 %image_alt%
پایان پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه