روز شمار تاریخ گیلان / پنجم فروردین؛

فعالیت معلمان کمونیست در انزلی / درگذشت آیت الله شعبان رشتی

وزیر جنگ امروز در نامه ای که به وزارت معارف فرستاد نوشت این معلمان با تبلیغات کمونیستی «اطفال را به مسلک بالشویکی تشویق میکنند.

فعالیت معلمان کمونیست در انزلی / درگذشت آیت الله شعبان رشتی

به گزارش ۸دی، پنجم فروردین ماه ۱۳۰۲ شمسی، وزیر جنگ از فعالیت معلمان کمونیست در انزلی خبر داد. پس از گزارش هایی که رئیس تیپ مستقل شمال از فعالیت معلمانی با گرایش کمونیستی در انزلی داد، وزیر جنگ در نامه ای که امروز به وزارت معارف و اوقاف فرستاد یادآور شد که این معلمان با تبلیغات کمونیستی «اطفال را به مسلک بالشویکی تشویق و ترغیب» میکنند. «در این صورت تصدیق میفرمایند که وجود اینگونه معلمین برای اطفال… تا چه اندازه مضر و نتایج سوئی را دربر خواهد داشت.»(۱)

پنجم فروردین ماه ۱۳۰۹ شمسی، فقیه بزرگ و عالم فرزانه آیت الله العظمی شیخ شعبان رشتی از فقها و مدرسین بنام حوزه علمیه نجف درگذشت. وی از شاگردان بنام محقق رشتی و ملامحمد ایروانی و شیخ حسن مامقانی بود. او دارای رساله عملیه بود و در گیلان مقلدینی نیز داشت و در وادی السلام نجف مدفون است. او سه فرزند داشت که بعدها هرکدام از علمای ایران شدند: آیت الله شیخ عبدالحسین فقیهی، حجت الاسلام شیخ ابوالحسن فقیهی و آیت الله مرتضی مدرس گیلانی. (۲۴ شوال ۱۳۴۸ ق) (۲)

پنجم فروردین ماه ۱۳۶۲ شمسی، شهید علیرضا باقرپور از رزمندگان شهرستان آستانه اشرفیه در عملیات فتح المبین  در منطقه رقابیه به شهادت رسید. وی متولد یکم فروردین ماه ۱۳۴۱ در روستای کماچال آستانه اشرفیه بود.

پنجم فروردین ماه ۱۳۶۲ شمسی، شهید بایرام علی نوع خواه از رزمندگان شهرستان آستارا در مهاباد به شهادت رسید. وی متولد دوم اسفند ماه ۱۳۶۲ در لوندویل آستارا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید امام زاده قاسم لوندویل تدفین شد.

پنجم فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید عنایت پورعباسعلی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در خسروآباد آبادان به شهادت رسید. وی متولد ۱۶ تیر ماه ۱۳۴۵ روستای اباتر بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید همین روستا تدفین شد.

پنجم فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی،شهید قاسم عاشورزاده از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در مریوان به شهادت رسید. وی متولد ۷ شهریور ماه ۱۳۴۵ در طاهرگوراب صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید زادگاهش تدفین شد.

پنجم فروردین ماه ۱۳۷۵ شمسی، ایرج حقیقی شاد از سربازان وظیفه شهرستان ماسال پس از درگیری با اشرار مسلح در مرز تایباد به همراه ۲ سرباز وظیفه دیگر به شهادت رسید. وی متولد ۱۹ شهریور ماه ۱۳۵۴ در روستای میله سرای ماسال بود. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید مسجد روستای گیله سرای ماسال تدفین شد.

 

 

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد ۳؛ ص ۷؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ١٠۶، ص ٣۵.

۲- رنگ ایمان؛ نقباءالبشر، ج۲، ص۸۳۹

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه