روز شمار تاریخ گیلان / سوم فروردین؛

اولین شهید نهضت امام خمینی به شهادت رسید / موسس سپاه گیلان شهید شد

در چنین روزی، اولین شهید نهضت امام خمینی(ره) که اهل شهرستان رودبار بود در جریان حمله مزدوران شاه به فیضیه قم به شهادت رسید.

اولین شهید نهضت امام خمینی به شهادت رسید / موسس سپاه گیلان شهید شد

به گزارش ۸دی، سوم فروردین ماه ۱۳۱۵ شمسی، آیت الله شیخ احمد سعیدی فومنی درگذشت. آیت الله سعیدی فومنی از علمای بنام فومن بود که در تهذیب نفس تلاش کرد و سال ها زعامت حوزه علمیه فومن را بر عهده داشت. آیت الله بهجت در سال های اول طلبگی که در فومن بودند تحت نظر آیت الله سعیدی درس می خواند. آیت الله سعیدی را باید از اولین اساتید آیت الله بهجت دانست. (۲۸ ذی القعده ۱۳۵۴ ق)(۱)

سوم فروردین ماه ۱۳۴۲ شمسی، اولین شهید نهضت امام خمینی(ره) به شهادت رسید. در پی حمله مزدوران رژیم شاهنشاهی به مدرسه فیضیه قم، اولین شهید نهضت امام خمینی که یکی از طلاب گیلانی حوزه علمیه قم بود تقدیم اسلام شد. این شهید بزرگوار «سیدیونس رودباری» نام داشت که از شاگردان امام خمینی(ره) بود. شاه که به شدت از دست علما و حوزه علمیه قم ناراحت بود دنبال فرصتی می گشت تا حوزه ها را بترساند. در این روز مراسم شهادت امام صادق(ع) در مدرسه فیضیه برگزار بود که نیروهای دولتی در پوشش دهقان ها به فیضیه حمله کردند و به ضرب و شتم طلاب و علما پرداختند. طلبه ای جوان به نام «سیدیونس حسینی رودباری» که در مدرسه فیضیه در زیر ضربات دژخیمان به شدت آسیب دیده بود با تنی رنجور و زخمی به شهادت رسید. امام خمینی بارها از سیدیونس رودباری یاد و تجلیل کرد. تاثیر خون سیدیونس به قدری بود که تا چهلم وی دهها مراسم در قم و سراسر کشور برگزار شد و تا یاد او گرامی داشته شود. بعد از حدود دو ماه هم این مزار وی در گلزار شهدای امامزاده حسین(س) در روستای آغوزبن رودبار واقع است. (۲)

سوم فروردین ماه ۱۳۶۰ شمسی، شهید محمد رضا تیموری از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۴ بهمن ماه ۱۳۳۸ بود.

سوم فروردین ماه ۱۳۶۱ شمسی، عملیات فتح المبین آغاز شد و پاسدار دلیر شهید «عبادالله عزت پژوه» در منطقه رقابیه اهواز به شهادت رسید. وی از موسسین سپاه استان گیلان بود. این شهید بزرگوار از نیروهای فعال استان بود که در درگیری با گروههای التقاطی و آرام کردن اوضاع پیچیده گیلان نقش داشت به طوری که نامش لرزه بر اندام منافقین و معاندین می انداخت. او بعد از انقلاب شخصیت های بسیاری را برای معرفت افزایی جوانان به گیلان می آورد از جمله آیت الله خامنه ای و آیات مکارم شیرازی، صادقی تهرانی، موسوی اردبیلی و آقایان فخرالدین حجازی، جلال الدین فارسی و… . کتابخانه مسجد حمزه رشت از یادگارهای او بود. او در میان مردم رشت به نام «کُردِ عباد» شناخته می شد. (۱۳۶۱ ش) (۳)

سوم فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید سیامک اقبال طلب از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در مریوان به شهادت رسید. وی متولد یکم مهر ماه ۱۳۴۳ در پاسکه صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید کسما تدفین شد.

سوم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، سه تن از رزمندگان شهرستان فومن در عملیات‌ والفجر ۱۰ در منطقه‌ی‌ خرمال‌ عراق به شهادت رسیدند. شهید سعید خدمتگذار، شهید سیدمحمود مینویی و شهید علیرضا عالم خوش خلق هر سه از رزمندگان شهرستان فومن بودند که در یک عملیات و یک روز به شهادت رسیدند. بسیجی شهید سیدمحمود مینویی‌ مظلوم‌ فومنی‌ در سال ۱۳۴۸ در شهرک تاریخی‌ ماسوله‌ متولد شده بود. شهید علیرضا عالم خوش خلق متولد سال ۱۳۴۲ شهر فومن بود و شهید سعید خدمت گزار متولد سال ۱۳۴۹ در تهران بود(۴).

ششم فروردین ماه ۱۳۶۸ شمسی، شهید محمد علی پور از رزمندگان شهرستان ماسال به شهادت رسید.

 

……

پی نوشت:

۱- رنگ ایمان

۲- رنگ ایمان؛ نهضت امام خمینی، ج۱، ص۳۷۵-۳۷۷و۴۳۰و۴۶۹٫

۳- رنگ ایمان؛ آیه ایمان سیری در زندگی شهید عبادالله عزت پژوه، ص ۵

۴- سایت بهجت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه