پیشنهاد عجیب جان کری برای حل بحران سوریه/ تاکید چین و روسیه بر راه حل سوری

تشکیل دولت انتقالی و افراد حاضر در آن نباید با مخالفت دیگر گروه‌ های سوری باشد و این بدین معناست که بشار اسد در دولت آتی سوریه هیچ جایی نخواهد داشت.به خیال هیچ کس نمی‌گنجد که چنین فردی که دست به وحشیانه‌ترین اقدامات علیه ملت خود زده در آینده سیاسی سوریه حاضر باشد.

پیشنهاد عجیب جان کری برای حل بحران سوریه/ تاکید چین و روسیه بر راه حل سوری

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز، تاکید موافقان نظام اسد بر پیگیری راه حل سیاسی با حضور تمامی سلایق سوری و تاکید مخالفان بر پیگیری مصوبات ژنو ۱ محورهای اظهارات مقامات سیاسی کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بود.

به گزارش رجانیوز، البته نکته قابل تامل در این کنفرانس راه حل پیشنهادی آمریکا مبنی بر شکل گیری دولت انتقالی و سهم نداشتن بشار اسد در آینده سیاسی سوریه بود. موضوعی که تقریبا میخ آخر را بر تابوت کنفرانس از پیش شکست خورده ژنو ۲ زد. چرا که برکناری اسد خط قرمز دولت سوریه و موافقان آن از جمله عراق، چین و روسیه می باشد.

اولین سخنران این نشست بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل بود. وی در اظهاراتش اظهار امیدواری کرد که طرف های سوری به یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران سوریه دست پیدا کنند.

پیشنهاد روسیه برای حل بحران سوریه

پس از اظهارات بان کی مون، رئیس جمهور سویس به عنوان کشور میزبان سخنرانی کرد و پس از آن نوبت به لاوروف وزیر امور خارجه روسیه رسید.

109728

سرگئی لاوروف، که  کشورش از مهم ترین حامیان نظام سیاسی اسد است ، راهکار سیاسی مدنظر مقامات ارشد کشور خود را اینگونه بیان می کند: راهکار سیاسی راه خروج سوریه از بحران موجود است. ملت سوریه است که باید درباره این کشور تصمیم‌گیری کند. باید در قبال تروریسم در سوریه موضعی متحد اتخاذ کنیم. از همه کسانی که ژنو ۲ را تایید کردند به ویژه رئیس جمهوری آمریکا تشکر می کنم. سوری ها باید خودشان بحران را حل کنند و جایی برای راهکار خارجی وجود ندارد. ایران باید در تلاش های برای حل بحران سوریه بدون تلاش برای تفسیر بیانیه ژنو ۱ به نفع یکی از دو طرف سهیم شود.

کری: هم دولت انتقالی تشکیل شود، هم اسد برود

پس از اظهارات وزیر امور خارجه روسیه نوبت به همتای آمریکایی او رسید.

جان کری در اظهاراتی که شدت مورد انتقاد وزیر امور خارجه سوریه قرار گرفت خواستار کنار زدن اسد از صحنه تحولات سیاسی سوریه شد.

وی دراین باره گفت: تشکیل دولت انتقالی و افراد حاضر در آن نباید با مخالفت دیگر گروه‌های سوری باشد و این بدین معناست که بشار اسد در دولت آتی سوریه هیچ جایی نخواهد داشت.

109729

وزیر امور خارجه آمریکا در ادمه اظهاراتش در راستای سیاست این کشور در قبال مردم سوریه به بشار اسد حمله کرد و گفت: به خیال هیچ کس نمی‌گنجد که چنین فردی که دست به وحشیانه‌ترین اقدامات علیه ملت خود زده در آینده سیاسی سوریه حاضر باشد. افراط گرایان تروریستی نیز که باعث رنج و ملالت مردم سوریه شده‌اند نیز در آینده سوریه جایی نخواهند داشت. جنگ با خشونت طلبان آسان نیست اما همگان برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

واکنش المعلم به جان کری

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه اما به این بخش از اظهارات کری واکنش نشان داد.

وی در بخش پایانی اظهاراتش خطاب به کری گفت: این ملت سوریه هستند که رهبران خود را تعیین می‌کنند و برای آینده سوریه تصمیم گیری می‌کنند و آقای کری، هیچ کس نمی‌تواند مشروعیت را از بشار اسد، رئیس جمهوری قانونی سوریه بگیرد!

وزیر امور خارجه سوریه همچنین گفت: آقای کری! هیچ‌کس در جهان حق ندارد که رئیس‌جمهور یک کشوری را عزل کند و چیزی را در سوریه تغییر دهد چرا که مسئولیت این اقدامات تنها بر عهده خود سوری‌ها است. این وظیفه آنهاست. ما رفراندوم مردمی برگزار می‌کنیم تا به اراده سوری‌ها گوش دهیم. خود سوری‌ها حق دارند که رهبر، پارلمان و قانون اساسی خود را تعیین کنند و هر چیزی که غیر از این باشد هیچ ارزشی ندارد.

109730

المعلم سپس به مساله حمایت از گروه‌های تروریستی توسط برخی کشورها پرداخت و گفت: حامیان تروریست‌ها فراموش کردند که همان کسانی که در نیویورک خود را منفجر کردند همانانند که در سوریه اقدام به عملیات‌های انتحاری می‌زنند. تروریستی که پیشتر در آمریکا بوده اکنون در سوریه است و کسی نمی‌داند فردا کجا خواهد بود. همان کشورهایی که پیشتر سوریه را استعمار کرده بودند و یا علیه سوریه دسیسه چینی می‌کردند اکنون علیه ما وارد عمل شدند و به اسم دفاع از ملت سوریه سعی در ویرانی مملکت ما دارند. ما به آن‌ها می‌گوییم اگر می‌خواهید به ملت سوریه کمک کنید دست از سر ملت ما بردارید و ارسال سلاح و تروریسم به کشور ما را متوقف کنید.

المعلم پیش از اینکه این اظهارات را به زبان بیاورد، به پدیده شوم تروریسم وارداتی اشاره کرد و خواستار مقابله با آن و همچنین واگذاری حق تعیین سرنوشت به مردم سوریه شد.

وزیر امور خارجه سوریه در بخشی از سخنانش گفت: بسیار باعث تاسف است در نشست امروز در کنار کسانی نشسته‌ایم که دستشان به خون ملت سوریه آغشته شده است. کسانی که انگار آن‌ها تعیین می‌کنند چه کسی به بهشت برود و چه کسی حق ورود به بهشت را ندارند در حالیکه وضعیت در کشور خود را فراموش کرده‌اند.

وی همچنین خطاب به مخالفان سوری گفت: آنهایی که خود را نمایندگان مردم سوریه می‌دانند مزدورانی بیش نیستند که خود را به اسرائیل فروخته‌اند در حالی که مردم سوریه روزانه کشته می‌شوند آن‌ها و آن‌ها در هتل‌های پنج ستاره نشست برگزار می‌کنند و خیانت و توطئه چینی در پیش گرفته‌اند. اگر این افراد خود را نماینده ملت سوریه می‌دانند به سوریه بیایند و با درد و رنج مردم سوریه همراه باشند. آنان که از تغییر در سوریه سخن می‌گویند امکانات اجرای این ادعاها را ندارند و هر کس را که مخالف رای خود بدانند از هرطایفه یا گروهی که باشد دشمن می‌دانند و برای از بین بردن آن‌ها تلاش می‌کنند.

در این قسمت از سخنان وزیر خارجه سوریه بان کی مون به طولانی شدن اظهارات معلم اعتراض کرد که مشاجره لفظی کوتاهی میان دو طرف پیش آمد.

الجریا اظهارات کری را تکمیل کرد

پس از اظهارات المعلم نوبت به احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوری رسید و در تکمیل اظهارات جان کری اظهاراتی را به زبان آورد.

109731

وی مدعی شد: ما وقت را از دست نمی‌دهیم و می‌خواهیم تمام تلاش خود را برای این کنفرانس مهم انجام دهیم. در ژنو ۱ تصمیم تاریخی و فرصت واقعی برای حل و فصل بحران ایجاد شد که منطقه و سوریه را از آبشارهای خون دور می‌کند. ما برای مبارزه با تروریسم با جدیت عمل می‌کنیم. ارتش ‌آزاد با نیروهای حزب‌الله مبارزه می‌کند. در چندین سند نیز ثابت شده است که ایران نیز در درگیری‌های سوریه دست دارد.

احمد الجربا در پایان گفت: ما آمده‌ایم تا بگوییم که با ژنو ۱ کاملا موافق هستیم. ما تشکیل دولت انتقالی را مقدمه‌ای برای برکناری نظام اسد می‌دانیم. مطرح کردن حرف‌هایی در خصوص ابقای نظام اسد خارج از ژنو ۲ است.

سایر مقامات حاضر در این نشست به غیر از وزاری امور خارجه چین و عراق خواستار اجرایی کردن مصوبات ژنو ۱ بودند. وزیر امور خارچه چین و عراق بیش از همه بر خروج تروریست ها از سوریه و همچنین اتخاذ یک راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور تاکید داشتند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه