نگاهی به فرهنگ و هنر در فروردین 95؛

از شهادت اولین مستشاران نظامی ارتش در سوریه تا ساخت فیلم هاشمی‌ها توسط ده‌نمکی

سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر منتشر شد؛ فروردین گذشته شاهد شهادت اولین مستشاران نظامی بودیم.

از شهادت اولین مستشاران نظامی ارتش در سوریه تا ساخت فیلم هاشمی‌ها توسط ده‌نمکی

به گزارش ۸دی، به نقل از فرهنگ، سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه ها منتشر شد؛ خبرهایی که در برخی از ماه های سال لبخند و شادی بر لبان مردم نشانده و برخی ماه های دیگر غم را به چهره های مردم آورد.

در ذیل نگاهی داریم به رودیدادهای فرهنگ و هنر در فروردین ۹۵؛

تئاتر« مهاجر»؛ فعالیت فرهنگی جدید مهاجرین افغانستانی

»مهاجر» عنوان تئاتری بود که روز جمعه  هفته جاری با هنرنمایی و نقش آفرینی گروهی از دانشجویان مهاجر استان قم و با همکاری گروه برادران فیلم در فرهنگسرای جوان این استان به روی صحنه رفت.

«مهاجر» تلاش داشت که بخش کوچکی از زندگی مهاجرین افغانستانی ساکن ایران را به تصویر بکشد، بخشی از زندگی کسانی‌ که با  وجود تمام مشقتهای زندگی و شرایط سخت مهاجرت علم آموزی را رها نکردند و این داستان بخش بزرگی از مهاجرین افغانستانی ساکن ایران است.

تئاتر «مهاجر» با هدف ارج نهادن به مقام والای والدین، به روی سن رفت.

خداحافظی جواد رضویان از تلویزیون

در حاشیه اعلام برگزیدگان تلویزیون ایران در سال ۹۴ ، جواد رضویان اعلام کرد که دیگر در تلویزیون نخواهد بود.

در بخش بهترین بازیگر مرد، کامبیز دیرباز بیشترین آرا را به دست اورد و بعد از او به ترتیب محسن تنابنده و جواد رضویان قرار گرفتند.

جواد رضویان در حاشیه این برنامه در گفتگوی کوتاهی  گفت که در حوزه‌های دیگر کماکان نوکری مردم را خواهد کرد، اما دیگر در تلویزیون حاضر نخواهد شد. بازیگر سریال «در حاشیه» در حین خداحافظی با تلویزیون بغض کرد.

رضویان پیش‌ازاین برنامه‌ سه شو را به‌عنوان مجری اجرا می‌کرد که تهیه و پخش این برنامه متوقف شد.

عدم حضور رئیس صداوسیما در محل کارش شیطنت رسانه‌ای است

در پی انتشار مطلبی مبنی بر عدم حضور رئیس سازمان صدا و سیما در محل کار خود، در برخی پایگاه های خبری و شبکه‌های مجازی، روابط عمومی صداوسیما با هدف روشنگری نسبت به این شیطنت رسانه ای که مصداق بارز تشویش اذهان عمومی و بد اخلاقی است، توضیحاتی را ارائه کرد.

در حالی که دو روز از آغاز سال جدید می گذرد بار دیگر شایعه پراکنی ها با هدف  تضعیف و تخریب رسانه ملی از سر گرفته شده که این بار برحضور نداشتن دکتر سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما در روزهای پایانی سال ۹۴درمحل کارش تاکید می شود. این در حالی است که روزهای پایانی سال ۹۴جزو پرکارترین روزهای کاری دکتر سرافراز به شمارمی رود که از جمله می توان به دیدار وزیر آموزش و پرورش و معاونانش در آخرین جلسه شورای معاونان صداوسیما در۲۵ اسفند اشاره کرد و یا حضور رئیس رسانه ملی به همراه معاون سیمادر مراسم آغاز پخش اچ دی شبکه مستند در ۲۷ اسفند را نام برد و یا به انجام مصاحبه ایشان در خصوص برنامه های سال آینده رسانه ملی اشاره کرد، که هر سه رویداد در روزهای پایانی سال ۹۴ تحقق یافته بود و اخبار آن نیز در رسانه ها و ازجمله رسانه هایی که اقدام به انتشار شایعه اخیر کردند، بازتابی گسترده داشت.

واقعیت این است که رسانه های منتقد رسانه ملی که چندی پیش طرح آنها در ایجاد  شایعه استعفای دکتر سرافراز با شکست مواجه شد این بار این شایعه را با سرتیتر تازه ای ارائه کرده اند تا با عملیات جنگ روانی – رسانه ای، استراتژی حذف را پیش برده و از طریق دامن زدن به انواع شایعات به زعم خویش به تضعیف رسانه ملی و مدیریت آن بپردازند.

یکی ازدلایل این شایعه سازی را می توان در استقبال مخاطب از ویژه برنامه های تحویل سال رسانه ملی دانست. در حالی که رسانه های منتقد بر تهی بودن دست  رسانه ملی در ایام نوروز تاکید می کردند و اینکه صدا و سیما برای ایام نوروز، طرح و برنامه خاصی ندارد، اما در این مورد نیز پس از استقبال مخاطبان از ویژه برنامه های تحویل سال، به نتیجه نرسیدند و لذا با شایعه عدم حضور دکتر سرافراز در محل کارش، پروژه حذف و تضعیف را با استراتژی جدید پی گرفتند.

بی شک، همانگونه که ریاست محترم سازمان صداوسیما درآخرین مصاحبه خود بر آن تاکید داشتند  صدا و سیما  همچنان قدرتمند و با تکیه بر اصول و منافع ملی به راه خویش ادامه داده و اهداف و آرمان های خود را استوارتر از پیش دنبال خواهد کرد. همچنین در این مسیر از ظرفیت و امکانات قانونی خود در طرح شکایت و پیگیری های حقوقی درباره شایعه پراکنی های اخیر که منبع آن شناخته شده است، استفاده می‌کنیم.

آغاز راهیان‌نور دریایی از بهمن‌ماه سال ۹۵

سیدعلی بنی‌هاشمی، مدیر روابط عمومی ستاد راهیان نور شهید صیاد شیرازی از  آغاز اعزام‌ به راهیان نور دریایی در ستاد شهید صیاد شیرازی خبر داد.

وی با اعلام این مطلب افزود: اقدامات اولیه برای راه‌اندازی اعزام به راهیان نور دریایی در این کاروان انجام گرفته است. با فراهم کردن شرایط به صورت کامل، ستاد شهید صیاد شیرازی از بهمن سال ۹۵ کاروان‌های مختلف را به راهیان نور دریایی اعزام می‌کند.

مدیر روابط عمومی ستاد راهیان نور شهید صیاد شیرازی تصریح کرد: سفرهای اعزامی به اردوهای راهیان نور دریایی به مدت سه روز خواهد بود که هنوز برنامه و جزئیات دقیق آن مشخص نشده اما مقدمات آن فراهم آمده است.

بنی‌هاشمی اظهار داشت: دو استان بوشهر و هرمزگان چند سال است که از زائران راهیان نور دریایی میزبانی می‌کند. زائران با بازدید از این دو استان و جزیره خارک، ازدستاوردهای دریایی ارتش و سپاه بازدید می‌کنند.

پدر تعزیه ایران در بستر بیماری

جابر عناصری سابقه تدریس در دو دانشگاه هنر تهران – دانشکده سینما و تئاتر – و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران را داراست.

جابر عناصری در سال ۱۳۲۴ در محله معمار اردبیل به دنیا آمد. پدرش کربلایی علی عناصری از شبیه‌خوانان بود. جابر عناصری تحصیلات مقدماتی را در شهر اردبیل و تحصیلات متوسطه را در دارالفنون تهران با کسب مقام اول در رشته ادبی در میان تمامی دانش آموزان ایران به انجام رساند و سپس وارد دانشگاه تهران شد و تا سطح دکتری فلسفه و علوم تربیتی در ایران و کسب تخصص در انگلستان (دانشگاه لندن) به تحصیل ادامه داد.

وی از طرف مراکز فرهنگی بخاطر فعالیتهایش در عرصه هنر تعزیه و شبیه‌خوانی لوح ویژه «پدر تعزیه» دانشگاهی ایران را دریافت کرد.

از وی تعداد زیادی کتاب در حوزه تعزیه منتشر شده است که می‌توان به ت‍ران‍ه‌ه‍ای‌ م‍ق‍اوم‍ت‌، ت‍ع‍زی‍ه‌: ن‍م‍ای‍ش‌ م‍ص‍ی‍ب‍ت‌، جنگ تعزیه، درآم‍دی‌ ب‍ر ن‍م‍ای‍ش‌ و ن‍ی‍ای‍ش‌ در ای‍ران‌، سلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا، س‍ل‍طان‌ ک‍رب‍لا: ش‍رح‌ واق‍ع‍ه‌ ع‍اش‍ورا و آئ‍ی‍ن‌ه‍ای‌ س‍وگ‍واری‌ اب‍اع‍ب‍دال‍ل‍ه‌ ال‍ح‍س‍ی‍ن‌(ع‌) در ای‍ران‌، شبیه‌نامه: دیر مکافات، شبیه‌نامه امام‌زاده‌ صالح‌الحسنی (ع)، ش‍ب‍ی‍ه‌ن‍ام‍ه‌ ح‍ض‍رت‌ ع‍ب‍دال‍ع‍ظی‍م‌ ع‍ل‍ی‍ه‌ال‍س‍لام‌ واشاره کرد.

اکران فیلم کمال تبریزی پس از ۶ سال

فیلم «دونده زمین» ساخته کمال تبریزی پس از شش سال از اردیبهشت ماه در گروه هنر و تجربه اکران می شود.

این فیلم که محصول ۱۳۸۹است راجع به یک هنرپیشه مشهور ژاپنی است که نذر کرده در سن ۶۰ سالگی دور دنیا را بدود. او پس از یک سال و اندی آمریکا و اروپا را دویده و در کشور ترکیه متوجه می شود که به سرطان لنفاوی مبتلا است. او با اراده استوار به  راه خود را ادامه می دهد.

دست اندرکاران فیلم «دونده زمین» از او خواسته بودند تا در فیلم در نقش خودش بازی کند واو نیز قبول کرد و فیلم به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۸۹ساخته شد.  در فیلم امید بخشی بسیاری به همه انسان‌ها به خصوص بیماران سرطانی دیده میشود. در این فیلم بازیگرانی چون سحر دولتشاهی ،خسرو احمدی، ناهید مسلمی، حسین عابدینی و بازیگر ژاپنی هازاما کانپه به ایفای نقش پرداخته اند.

تعدادی از عواملی که درساخت فیلم همکاری دارند، عبارتند از: کارگردان: کمال تبریزی/ تهیه‌کننده: علیرضا شجاع نوری/بازیگردان و انتخاب بازیگر:حبیب رضایی / مدیر فیلمبرداری: علی تبریزی/نویسنده فیلمنامه:زهرا اجلالی /  صدابردار: مهران ملکوتی/ طراح صحنه و لباس: پیام حسین سوری/ موسیقی: دنگ شو/ صداگذار: مهرشاد ملکوتی/ مدیرتولید: محمدصادق آذین

شهادت نخستین مستشاران نظامی ارتش جمهوری اسلامی در سوریه

۴تن از مستشاران نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران که برای همراهی با نیروهای سوری در دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راهی سوریه شده بودند، توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسیدند.

یکی از این شهدا شهید محسن قیطاسلو از تکاوران نیروهای ارتش جمهوری اسلامی از اهالی پاکدشت در استان تهران است که به‌تازگی به کاروان شهدای مدافع حرم پیوسته است.

منوچهر ستوده درگذشت

دکتر منوچهر ستوده، از مفاخر بنام ایران، شب گذشته، ۲۰ فروردین‌ماه، براثر بیماری عفونت ریه در سن ۱۰۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

منوچهر ستوده، فرزند خلیل، متولد تهران، بازارچه سرچشمه، کوچ صدیق‌الدوله از بخش عودلاجان از محله‌های قدیم تهران ولی اهل مازندران است. پدربزرگ او آقا شیخ موسی از یاسل نور که منطقه‌ای ییلاقی و کوهستانی است با پسرعموهایش به تهران آمد. مادرش اهل تفرش است.

دکتر غلام‌حسین‌خان صدیقی نوه عموی او است. پدرش بیست و پنج ساله بود که پدربزرگ او فوت کرد و مسئولیت بازماندگان خانواده به گردن او افتاد. وی برای گذران زندگی مدتی در یک دکان قنادی شاگرد بود و پس از مدتی در زمان تأسیس مدرسه ابتدایی آمریکایی در تهران ریاست این مدرسه را به عهده گرفت.

ستوده تا سن چهارسالگی در محله سرچشمه زندگی کرد. در سن هفت سالگی به مدرسه ابتدایی آمریکایی رفت و دوره شش ساله ابتدایی را در این مدرسه گذراند.ستوده در دوران تحصیل در دبیرستان البرز کتابدار کتابخانهٔ دبیرستان هم بود. سال ۱۳۱۳ وارد دانشسرای عالی شد و نزد استادانی چون سید محمد مشکوه و علی اکبر شهابی درس خواند. نخستین مقاله خود را در ۱۳۱۵ دربارهٔ مطالعات تاریخی و جغرافیایی- مسافرت به قلعه الموت» نوشت.

وزارت ارشاد واگذاری موزه هنرهای معاصر را تکذیب کرد

چندی است که خبر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی موجب نگرانی بسیاری از اهالی هنر شده است. همین دو روز پیش بود که اعضای هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران نامه‌ای سرگشاده نوشتند و این واگذاری را نوعی نابودی میراث فرهنگی و هنری ایران دانستند و از وزیر ارشاد خواستند که مستقیم وارد این مسئله شود و در این باره توضیح دهد.

صبح امروز معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار بیانیه‌ای این واگذاری را تکذیب کرد.

متن این تکذیبیه به شرح زیر است:

»در پاسخ به برخی اخبار و اطلاعات ناقص و نادرست منتشر شده در روزهای اخیر در فضای مجازی و رسانه‌ها مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی به اطلاع می‌رساند:

۱- بنیاد مذکور در زمره نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که با تصویب مجلس شورای اسلامی ایجاد شده و بخش خصوصی نیست.

۲- در اجرای سیاست های تکلیفی مندرج در قوانین از جمله مواد ١١٨ و ٢١۴ قانون برنامه پنجم توسعه، مواد ٢٢ و ٢۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، ماده ٨٨ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(١) و مواد ۵ و ٢٧ قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (٢) و آئین نامه های مربوطه، دستگاه های اجرایی موظفند نسبت به واگذاری امور غیرحاکمیتی واحدهای تحت نظر دولت در چارچوب مقررات موضوعه اقدام کنند.

۳- این وزارتخانه نیز در اجرای تکالیف قانونی مذکور و همچنین برنامه عملیاتی سه ساله خود که به موجب مصوبه شماره ١٢٧۶٧۵/ت ۵� ۶۴٢ مورخ ٢٨/١� /٩٣، هیأت محترم وزیران، تکلیف شده است، برنامه واگذری مدیریت برخی از مراکز اجرایی خود را به تصویب کمیته ساختار و فن آوری های مدیریت رساند تا دفاتر ذیربط بر اساس مقررات موضوعه اقدام کنند (موضوع مفاد نامه شماره ١۶۴۴� ۶/٩۴/٧٢ مورخ ۴/١٢/٩۴)، لکن از آن جا که مصوبات کمیته باید به تأیید مقام عالی وزارت به عنوان رئیس شورای راهبری و توسعه وزارت برسد، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ٢١/١٢/١٣٩۴ با واگذاری مدیریت موزه هنرهای معاصر به بخش غیردولتی از جمله بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مخالفت و بر استمرار مدیریت آن توسط وزارت متبوع تأکید کردند و به همین دلیل واگذاری مدیریت موزه یاد شده بطور کامل از برنامه دستور جلسات کمیته خارج شده است

برخی از اهالی هنر پیش از این اعلام کرده بودند که شنبه ۲۱ فروردین در مقابل موزه هنرهای معاصر تهران تجمعی اعتراضی دارند.

ده‌نمکی: شاید فیلم هاشمی‌ها را بسازم!

مسعود ده‌نمکی در اینستاگرام خود، در یادداشتی به نقد دیدگاه‌های آقای هاشمی با عنوان «شاید فیلم هاشمی‌ها را بسازم!» پرداخته است که در زیر می‌خوانید:

هاشمی‌ها عنوان فیلمی می‌تواند باشد که نسل امروز و فردا را با تاریخ معاصر ایران به‌ویژه نیم قرن اخیر بیشتر آشنا کند، بازیگری توانمند که هم می‌تواند نقش پوزیسیون را بازی کند و هم اپوزیسیون

.

هم رئیسی باشد که بادی‌گاردهای سیاسی‌اش دنبال مادام العمر کردن حکومتش باشند و هم خودش معلم دموکراسی.

«پایی که جا ماند» را فیلم سینمایی می‌کنم

محمدمهدی عسگرپور کارگردان سینما و تلویزیون گفت: پس از ساخت سریال «نفس گرم» به‌دنبال ساخت اثری با محوریت دفاع مقدس می‌روم.

وی افزود: سازمان حوزه هنری سفارشی درباره ساخت فیلمی براساس کتاب «پایی که جا ماند» سیدناصر حسینی‌پور را ارائه داده بود که فیلمنامه آن را نوشتم و تحویل حوزه هنری دادم و در حال حاضر منتظر پاسخ آنها هستم.

عسگرپور با بیان اینکه یک‌پنجم کتاب «پایی که جا ماند» مربوط به دوران جنگ و دفاع مقدس بوده و بسیار دردناک است، اضافه کرد: صحنه‌ و داستان‌هایی که در این کتاب اتفاق می‌افتد و نیز بقیه کتاب روایت‌هایی از اردوگاه‌ها است که بخش‌هایی را انتخاب کردم که مرا یاد روز عاشورا می‌انداخت.

وی ادامه داد: با خواندن این کتاب احساس می‌کردم که دوباره صحنه‌های عاشورا تکرار شده و تعداد قلیلی از نیروهای ما با تعداد زیادی از آنها به‌طور فجیعی قتل‌عام شدند.

عسگرپور تصریح کرد: به‌دلیل اینکه عاشورا شکست نبوده است، و رزمنده‌های ما نیز در این جنگ شکست نخوردند، این بخش برای من خیلی جذابیت داشته و فیلمنامه من هم بر روی این اصل شکل گرفت.

کارگردان «نفس گرم» افزود: من آمادگی خود را برای ساخت این فیلم سینمایی به‌محض فراهم شدن امکانات اعلام کردم و در حال حاضر منتظر پاسخ مسئولین حوزه هنری هستم تا کار ساخت این فیلم سینمایی را آغاز کنم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه