روز شمار تاریخ گیلان / یکم فروردین؛

شهادت ۹ گیلانی در عید نوروز / کشف اسکناس تقلبی کانادا در رشت

در چنین روزی، و همزمان با عید نوروز حداقل ۹ گیلانی رزمنده در مناطق مخلتف عملیاتی دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهادت ۹ گیلانی در عید نوروز / کشف اسکناس تقلبی کانادا در رشت

به گزارش ۸دی، یکم فروردین ماه ۱۳۰۱ شمسی، نظامیان در راه خلخال- اردبیل محاصره شدند. یاور احمد خان فرمانده تیپ مستقل شمال در تلگرامی از رشت به وزارت جنگ یادآور شد که «یک صاحب منصب با هشتاد نفر نظامی لشکر شمال غرب که حامل سی و سه بار اسلحه بودند در بین راه خلخال به اردبیل محصور شده اند.» نخستین دستور به رشت، ارسال قوای کمکی از نزدیک ترین راه به محل محاصره بود.(۱)

یکم فروردین ماه ۱۳۰۴ شمسی، اسکناس های تقلبی کانادا در رشت پیدا شد. بانک شاهنشاهی در نام های به وزارت امور خارجه خبر داد که اسکناس های بانک کانادا، که مدت مدیدی است توسط بازرگانان رشت از شوروی وارد ایران میشود، تقلبی است. بانک شاهنشاهی پیشنهاد کرد: «امر و دستور فرمایند فروشندگان اسکناس های مزبور را در رشت مقدمتاً توقیف و دستگیر نمایند تا این که بتوان به وسیله آنها صاحب اصلی اسکناسها را تعیین و به این ترتیب مبدأ قضیه را کشف نمود.» اسکناس های یادشده در قبال فروش کالا های ایرانی در شوروی، توسط تجار به ایران آورده شده بود(۲).

یکم فروردین ماه ۱۳۶۰ شمسی، محمد گواسرائی مظلوم در سبز آب اندیمشک به شهادت رسید. وی متولد ۴ خرداد ماه ۱۳۳۸ در روستای گواسرا علیا املش متولد  و پیکر مطهرش در گلزار شهید گواسرا علیا تدفین شد.

یکم فروردین ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید غفّار نصرین کامران از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در شوش به شهادت رسید. وی متولد ۱۰ بهمن ماه ۱۳۴۰ در روستای اشترکام بود و پیکر مطهرش در فشخام صومعه سرا تدفین شد.

یکم فروردین ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید اسماعیل پادگان از رزمندگان شهرستان بندر انزلی در منطقه شرهانی به شهادت رسید. وی متولد ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۴۲ بود.

یکم فروردین ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید محمدرضا کربلائی حسن از رزمندگان شهرستان انزلی در منطقه طلائیه به شهادت رسید. وی متولد سوم فروردین ماه ۱۳۴۸ بود.

یکم فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید مهدی ولداصغری لشکاجانی در شیخ کرنش عراق به شهادت رسید و پیکر مطهرش جاوید الاثر شد. وی متولد ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۴۵ در روستای لشکاجان سفلی رودسر بود.

یکم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید محمد رضا ترابی عروس محله از رزمندگان شهرستان رودسر به شهادت رسید. وی متولد ۲۸ فروردین ماه ۱۳۴۹ در رودسر بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید همین شهر تدفین شد.

یکم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید علی پروانه زرمیخی از پاسداران شهرستان رودسر در در شیروان به شهادت رسید. وی متولد دوم اسفند ماه ۱۳۴۴ بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید رودسر تدفین شد.

یکم فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید حسن مهدی پور در منطقه عملیاتی سومار به شهادت رسید. وی متولد دوم شهریور ۱۳۴۷ در روستای لامشکی سفلی رودسر بود و پیکر مطهرش در همین روستا تدفین شد.

…….

پی نوشت:

۱-  فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد۲؛ ص۳؛ ۱۰- اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، بی شم، بی تا.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد ۵؛ ص ۲؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١٢۵، ص ۵٣. از جمله تجاری که از این اسکناسها را وارد کرده بود، میرزابابای بلوری بود. او برای رسیدگی به این موضوع راهی تهران شد تا با مسئولان بانک مذاکره کند. (همان، پ ١٢۵، ص ۵٠).

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه