پایگاه خبری تحلیلی 8دی نیوز
https://www.8deynews.com
علامه حسین الراضی مطرح کرد؛
دو روایت جعلی درباره فضیلت فاطمه زهرا(س) که نباید ذکر شود
علامه حسین راضی از علمای شیعه عربستان دو روایت جعلی مشهور درباره فضیلت حضرت فاطمه زهرا (س) را مورد بررسی روایی قرار داد.
به گزارش ۸دی، علامه شیخ حسین الراضی از علمای محقق شیعه عربستان (که هم اکنون در زندان های آل سعود به سر می برند) دو روایت جعلی معروف درباره فضیلت حضرت فاطمه زهرا (س) را مورد بررسی روایی قرار داد. کانال تلگرامی دین پژوهی بخشی از این مقاله آیت الله حسین الراضی را ترجمه کرده است:
دو حدیث در فضیلت حضرت زهرا (س) بسیار مشهور شده است که هر دو روایت با اشکالات جدی به لحاط سندیت روبروست.
۱- «نحن حجج اللَّه على خلقه و جدتنا فاطمه حجه اللَّه علینا»
طبق برخی تحقیقات در اولین مصدری که این عبارت به عنوان حدیث آمده است-و البته بدون ذکر مصدر و منبع- تفسیر اطیبالبیان است که یک تفسیر معاصر می باشد و بسیاری از کتبی که در فضائل حضرت زهراء(س) نوشته شده است؛ این مطلب را به همین تفسیر اطیبالبیان ارجاع دادهاند و بدیهی و طبیعی است که وقتی در یک کتاب معاصر (قرن۱۵) مطلبی به عنوان حدیث ذکر میشود؛ باید با ذکر مصدر و منبع باشد؛ چون یک مولف قرن ۱۵ به معصومین(ع) دسترسی نداشته است تا خود مستقیماً حدیث را از معصوم(ع) شنیده باشد.
۲- «یا أحمد، لولاک لَما خلقتُ الأفلاک، ولولا علیٌّ لَما خلقتُک، ولولا فاطمه لما خلقتُکما»
این حدیث به همین شکل ذکر شده به طور مطلق در مجامع روایی ما وجود ندارد. بخش اول حدیث نیز «یا أحمد، لولاک لَما خلقتُ الأفلاک» نیز با اسناد نه چندان معتبر و موثق در مجامع ما آمده است. علاوه بر آن اشکال متن در این است که متن هم دلالت بر افضلیت امیرالمومنین(ع) بر رسولالله(ص) و هم دلالت بر افضیلت حضرت زهراء(س) هم بر رسولالله(ص) و هم بر امیرالمومنین(ع) دارد. به این دلیل ک در این روایت علت خلق رسولالله(ص) امیرالمومنین(ع) است و علت خلق رسولالله(ص) و امیرالمومنین(ع)، حضرت زهراء(س) گفته شده است و علت نیز باید از معلول افضل باشد که این مطلب با احادیث قطعیهی ما در تضاد است.
علامه شیخ حسین الراضی از علمای محقق شیعه عربستان -و از شاگردان حضرت آیتالله خوئی(ره)- تحقیق مفصلی حول این حدیث انجام دادهاند. ایشان در تحقیقات خود اشاره می کنند اولین منبعی که برای این حدیث وجود دارد منبعی به اسم «کشف اللآلیء» است که حسب ادعای علامه میرجهانی(ره) از تألیفات شیخ صالح بن عبدالوهاب بن العرندس الحلی می باشد که از علمای شیعه قرن ۹ است. ایشان ضمن تحقیق حول این کتاب نشان داده است اصولاً این کتاب نمی تواند از ایشان باشد یا لااقل تردیدات جدی در مورد انتساب کتاب به ایشان وجود دارد؛ و علاوه بر آن سند نیز انقطاع دارد.
برای مطالعه متن کامل مقاله علامه حسین الراضی روی اینجا کلیک کنید.
…
پی نوشت:
آیت الله حسین الراضی از علمای برجسته شیعه است که یکسال قبل به اتهام تمجید از سید حسن نصرالله و اعتراض به اعدام شیخ نمر بازداشت شد و همچنان در زندان آل سعود به سر می برد. ایشان از شاگردان آیات عظام خویی، سید محمدباقر صدر و … بوده اند.
نظرات