گزارشی از سرازیری متکدیان به لاهیجان؛

لکه زشت تکدی گری بر چهره زیبای نگین گردشگری گیلان

پدیده زشت تکدی گری هدایت شده در آستانه عید نوروز در لاهیجان این روز ها دردسر هایی را برای مردم و مسئولان آن فراهم آورده است.

لکه زشت تکدی گری بر چهره زیبای نگین گردشگری گیلان

به گزارش ۸دی، به نقل از ایرنا، در آستانه عید و قبل از آغاز تعطیلات نوروزی و ورود مسافران به شهر گردشگر پذیر لاهیجان ،متکدیان به این شهرستان سرازیر شده اند و با مستقر شدن در سطح خیابان ها و چهار راه ها دست گدایی به سویی شهروندان دراز می کنند.
تکدی گری در واقع دراز کردن دست خواری و خفت پیش دیگران و لگدمال کردن هویت و عزت افراد است ،پدیده ای که با نزدیک شدن تعطیلات عده ای با سوء استفاده از احساسات لطیف و عواطف نوع دوستی و مذهبی مردم لاهیجان متکدیان را ساماندهی کرده و به این شهر می آورند ، بعضی از این افراد متکدی گاهی نیز کودکی در بغل می گیرند تا دلسوزی مردم را برانگیزانند.
طی ماه های اخیر شمار متکدیان حرفه ای در لاهیجان افزایش یافته و این افراد در پمپ بنزین، داروخانه ها، بیمارستان، آرامستان، مقابل عابر بانک ها و مراکز درمانی اقدام به تکدی گری می کنند.

%image_alt%
حسینعلی خدایگانی رئیس شورای اسلامی شهرلاهیجان گفت: برخورد با معضل تکدی گری و آسیب های اجتماعی ناشی از آن در دستور کار شورای اسلامی قرار گرفته است .
وی افزود: اخیراً مشاهده می شود که افرادی توسط خودرو از محلی نامعلوم جهت تکدی گری به شهر لاهیجان آورده می شوند و همان خودرو در شب اقدام به جمع آوری این افراد می نماید .
وی با اشاره به اینکه مبارزه با تکدی گری از مطالبات به حق مردم است، اظهارداشت: متاسفانه تکدی گری مشکلات زیادی را به دنبال دارد و این افراد تلاش دارند تا از احساسات مردم سوء استفاده کرده و پولی را از شهروندان دریافت کنند.
وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم از ورود متکدیانی که گدایی را حرفه خود کرده و بصورت سازماندهی شده به شهر لاهیجان می آیند جلوگیری شود چرا که ورود این افراد نه تنها چهره شهر را مخدوش می کند بلکه باعث بروز مشکلات عدیده ای برای شهروندان نیز می شود.
عضو دیگر شورای لاهیجان نیز با اشاره به نارضایتی شهروندان از این پدیده ناهنجار و ایجاد مشکلاتی توسط متکدیان برای آنان و گردشگران افزود :عدم برخورد قاطع با متکدیان باعث شده که این افراد به خود اجازه دهند برای شهروندان و گردشگران مزاحمت ایجاد کنند.

%image_alt%
سید رضی فلاح چای یادآوری شد:برای اجرای طرح ساماندهی و جمع آوری متکدیان سطح شهر باید عوامل و افرادی که این مجموعه ها را هدایت می کنند را شناسایی و با اطلاع رسانی مناسب و دلایل اجرای این طرح را برای شهروندان تبیین کرد.
وی بر لزوم اطلاع رسانی عمومی از اجرای طرح ساماندهی متکدیان از طریق نصب بنر و پرده در سطح شهر و تنویر افکار عمومی نسبت به مشکلات و مسائل حاشیه ای این متکدیان حرفه ای به لحاظ بیماری و مسائل امنیتی تاکید کرد.
وی می گوید: برای زدودن این مشکل از سیمای شهر به همراهی و همکاری مردم نیاز است زیرا مردم با کمک نکردن به متکدیان می توانند مسوولان را در رفع این معضل یاری کنند.

%image_alt%
سرهنگ خدمتگزار جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان لاهیجان نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد نیروی انتظامی در حوزه جمع آوری متکدیان گفت : متکدیانی که امروز در سطح شهر شاهد آنها هستیم از خارج از استان به شهر لاهیجان انتقال داده می شوند و گاهی نیز از اتباع کشورهای هم مرز جنوبی هستند که با توجه به تحقیقات بعمل آمده بسیاری از این افراد بلحاظ سلامت جسمی دچار مشکل و برخی حامل بیماری های مسری می باشند .
وی اظهارداشت:برای کاهش و رفع این معضل اجتماعی همکاری ادارات و ارگانهای مرتبط ضروری است و نیروی انتظامی شهرستان لاهیجان بمنظور رفع این مشکل آمادگی کامل دارد تا به مسوولان شهری کمک کند.

%image_alt%
بختیار بازگیر رییس کمیته امداد امام خمینی ( ره) شهرستان لاهیجان اظهارداشت: باید بین افراد نیازمند و با متکدیان حرفه ای تفاوت قائل بود و متکدیانی که هم اکنون در سطح شهر شاهد آنان هستیم بصورت یک تشکیلات و توسط افرادی سودجو هدایت می شوند که بمنظور مقابله با این معضل می بایست عوامل سازماندهی این افراد نیز دستگیر و با آنان برخورد قانونی شود .
نائب رئیس شورای شهر لاهیجان نیز با تاکید بر پاکیزه کردن چهره شهر لاهیجان در آستانه نوروز از حضور متکدیان حرفه ای گفت: اجرای طرح ضربتی جمع آوری متکدیان حرفه‌ای در دستور کار قرار دارد .
جواد نجار تمیزکار یادآورشد: در کنار اقدامات ضربتی برای جمع آوری این افراد، نسبت به فرهنگ سازی عمومی و کمک نکردن به اینگونه افراد نیز باید اقدام شود.
وی اظهار داشت :رأفت و مهربانی ویژگی مردم ماست که گاهی روش های نادرست کمک به فقرا موجب افزایش متکدیان و آسیب های اجتماعی در جامعه شده که با فرهنگ سازی مناسب در این خصوص می توان از گداپروری جلوگیری کرد.
وی افزود : این شهر بواسطه فرهنگ مردم که برخوردار از حس انسان دوستانه است و همچنین بعنوان شهر گردشگر پذیر یکی از کانون‌های مورد توجه متکدیان حرفه ای است که حضور گدایان غیربومی که عمدتاً به بیماری های عفونی مبتلا هستند در لاهیجان رو به افزایش است و این مسئله زیبنده لاهیجان نیست.
وی گفت: اجرا و نتیجه بخش بودن این طرح، نیازمند همکاری مردم است و تنها مردم می توانند به ایجاد فرهنگ سازی کمک کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح در آستانه نوروز ،چهره شهر از حضور متکدیان حرفه ای پاکیزه شود و با اجرای موفق این طرح ، لاهیجان به عنوان پایلوت در حوزه جمع آوری و ساماندهی متکدیان، در گیلان معرفی شود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه