روز شمار تاریخ گیلان / 28 اسفند؛

تحصن سیگارفروش ها در رشت / اعلام حمایت اتحادیه مرکزی کارگران از حکومت جمهوری!

در چنین روزی، سیگارفروش های گیلان در اعتراض به مالیات بسته شده به دخانیات در تلگراف خانه شهر متحصن شدند.

تحصن سیگارفروش ها در رشت / اعلام حمایت اتحادیه مرکزی کارگران از حکومت جمهوری!

به گزارش ۸دی، ۲۸ اسفند ۱۲۹۹ شمسی، کمیسیون اعانه به مهاجرین گیلان تشکیل شد. کمیسیون اعانه به مهاجرین گیلان به ریاست اعتلاء الملک تشکیل گردید.(۱) پس از مذاکرات درباره بازگشت مهاجرین به طرف گیلان چنین مقرر شد هرکس خواهان دریافت وجه برای بازگشت به گیلان باشد، یک نفر ضامن در تهران به کمیسیون اعانه معرفی نماید تا در صورت عدم مراجعت، وجه پرداختی از ضامن او مسترد شود. همچنین مقرر شد، برای مخارج راه نیز، کمیسیون مبلغی را تعیین نماید که نصف آن به صورت نقدی در تهران پرداخت شود و نصف دیگر به صورت حواله به قزوین ارسال شود تا مهاجرین آن را در قزوین دریافت نمایند. (۲)

۲۸ اسفند ۱۳۰۲ شمسی، اتحادیه مرکزی کارگران رشت از حکومت (به اصطلاح) جمهوری اعلام حمایت کردند. اتحادیه مرکزی کارگران رشت امروز با صدور اطلاعی های از برپایی حکومت جمهوری در ایران حمایت کرد.(۳)

۲۸ اسفند ماه ۱۳۰۴ شمسی، سیگارفروش های گیلان در تلگراف خانه رشت تحصن کردند. به گزارش رسیده از رشت، سیگارفروش های گیلان در اعتراض به مالیات بسته شده به دخانیات در تلگراف خانه شهر متحصن شده اند. آنان با باز نکردن مغازه ها اقدام به اعتصاب کردند و خواستار تخفیف در مالیات بسته شده هستند.(۴)

۲۸ اسفند ماه ۱۳۵۷ شمسی، شهید همت وطن‌دورجلیسه از رزمندگان شهرستان لنگرود در سنندج به شهدت رسید. وی  ۲۴ اردیبهشت ۱۳۳۷ در شهرستان لنگرود متولد شد و  و در سنگر تحکیم و تثبیت انقلاب در ۲۸ اسفند ۱۳۵۷ به شهادت رسید.

۲۸ اسفند ماه ۱۳۶۲ شمسی، شهید خلیل زوار حسینی اصیل از رزمندگن شهرستان صومعه سرا به شهادت رسید.

۲۸ اسفند ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید غلامرضا اسلامی از رزمندگان شهرستان آستانه اشرفیه در جزیره مجنون به شهادت رسید. وی متولد ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۴۸ بود.

۲۸ اسفند ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید رامیز عبدلی از رزمندگان شهرستان بندر انزلی در بانه به شهادت رسید. وی متولد ۶ بهمن ماه ۱۳۴۹ بود.

۲۸ اسفند ماه ۱۳۶۴ شمسی، یک گیلانی در بانه ترور شد. شهید حسن احمدی ثابت دهم مهر ماه ۱۳۴۰ در روستای غریب آباد لاهیجان متولد شد و ۲۸ اسفند ماه ۱۳۶۴ در حالی که کادر ارتش بود در بانه در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۲۸ اسفند ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید الهیار صالحی نژاد چایجانی از رزمندگان شهرستان رودسر در شاندری عراق (منطقه عملیاتی والفجر۱۰) به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۴۹ بود و پیکر مطهرش در روستای چایجان(شهرستان رودسر) تدفین شد.

۲۸ اسفند ماه ۱۳۸۲ شمسی، شهید غلامرضا سجادپور از رزمندگان دوران دفاع مقدس پس از تحمل سالها درد جراحات جنگی در بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه سرا به شهادت رسید. و متولد دوم اردیبهشت ماه ۱۳۱۲ روستای ازگم صومعه سرا بود و بصورت بسیجی به مناطق عملیاتی اعزام شد. پیکر مطهر این شهید در مسجد جعفری صومعه‌سرا تدفین شد.

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱، ص ۵۷؛ بنا به گزارشی که در روزنامه ایران در تاریخ ۲۸/ ۱۲/ ۱۲۹۹ منتشر شده است، شیخ الاسلام و امین التجار برای کمیسیون اعانه مبلغ سه هزار تومان از اصفهان حواله کردند و ظاهرا علاوه بر سید ضیاء برخی افراد متنفذ دیگر هم به این کمیسیون التفات داشتند که از جمله آنها می توان به پرداخت هزار تومان از سوی امیر شوکت الملک از قاینات، اشاره کرد. (روزنامه ایران، ۲۸/ ۱۲/ ۱۲۹۹، ص ۲، و ۴/ ۳/ ۱۳۰۰، ص ۱).

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱، ص ۵۷؛ روزنامه ایران، ۲۹/ ۱۲/ ۱۲۹۹، ص ۲.
۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص ۶۴۹؛ سازمان اسناد ملی ایران، سند شم ٢٩۶٠٠۵۵۴٠، آرشیو ٧٢٩ پ ۵ آز ١.
۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۵، ص ۶۲۲؛ روزنامه شفق سرخ، س چهارم، شم ۴٧٨، ص ۲.
۵- رنگ ایمان؛ آیت الله محمدمهدی ربانی املشی به روایت اسناد ساواک، ص ۹۰٫

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه