روز شمار تاریخ گیلان / 29 اسفند؛

وزیر جنگ دستور دستگیری یک گیلانی را صادر کرد / درگذشت مدیر مسئول روزنامه نسیم شمال

در چنین روزی، وزیر جنگ به رئیس تیپ مستقل شمال دستور داد سلطان فتح اللّه خان را که فعلا در رشت است دستگیر کند.

وزیر جنگ دستور دستگیری یک گیلانی را صادر کرد / درگذشت مدیر مسئول روزنامه نسیم شمال

به گزارش ۸دی، ۲۹ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، وزیر جنگ دستور دستگیری فتح اللّه خان را صادر کرد. وزیر جنگ امروز به رئیس تیپ مستقل شمال دستور داد سلطان فتح اللّه خان را که سابقا از افراد خالو قربان بوده و فعلا در رشت است دستگیر کند. (۱)

۲۹ اسفند ماه ۱۳۱۳ شمسی، سید اشرف الدین حسینی گیلانی، مدیر روزنامه نسیم شمال درگذشت(۲)

۲۹ اسفند ماه ۱۳۶۰ شمسی، شهید قاسم مرادی پور از رزمندگان شهرستان صومعه سرا به شهادت رسید. وی متولد ۳۰ شهریور ماه ۱۳۴۰ روستای گاوکده (اسلام آباد) بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید گاوکده(اسلام آباد) صومعه سرا تدفین شد.

۲۹ اسفند ماه ۱۳۶۳ شمسی، سیدمحمد تائب درگذشت. تائب در سال ۱۲۷۵ش در نجف اشرف در خانواده یک روحانی گیلانی متولد شد. وی در سال ۱۲۹۷ به همراه پدرش به ایران مهاجرت کرد و به شغل معلمی پرداخت و در مجلات اسلامی روز قلم می زد. وی از مریدان پروپاقرص آیت الله رسولی بود که از زمانی که آیت الله رسولی در مسجد بادی الله نماز می خواند به ایشان اردات ویژه داشت. او از جوانان فعال و مذهبی رشت بود که در حرکت های انقلابی شرکت می کرد و به حمایت از علما می پرداخت. تائب در انتخابات پانزدهم مجلس شورای ملی نیز به حمایت از آیت الله رسولی تلاش های بسیاری کرد. وی مورد قبول و احترام دانش آموزان و فرهنگیان گیلان قرار داشت و زمانی که حجت الاسلام احسانبخش مدرسه دین و دانش را در رشت افتتاح کرد، مرحوم تائب مدیریت این مدرسه‌ی اسلامی را بر عهده گرفت. در دو دهه آخر عمرش، فعالیت های سیاسی کمتری از وی مشاهده شده است. او در ۲۹ اسفند ۱۳۶۳ درگذشت و در آستانه اشرفیه مدفون شد. (۳)

۲۹ اسفند ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید بهمن سحرخیز در قصر شیرین به شهادت رسید. وی متولد دوم مهر ماه ۱۳۴۰ در روستای فتمه سر  صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در  گلزار شهید بقعه آقاسیدحسین و آقاسیدابراهیم فتمه‌سر تدفین شد.

۲۹ اسفند ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید حسین مهدی‎نژاد سسمسی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا به شهادت رسید. وی متولد ۲۹ اسفند ماه ۱۳۶۶ در روستای  سسمس بخش تولم شهر صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید بقعه آقاسیدابراهیم سسمس تدفین شد.

۲۹ اسفند ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید سیدموسی آراسته از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۲۹ اسفند ماه ۱۳۶۶ بود.

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روزشمار تاریخ  معاصر ایران، جلد۲، ص ۷۵۳؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱، ص ۸.

۲- رنگ ایمان

۳- رنگ ایمان؛ دانشوران و دولتمردان گیل و دیلم، ص۱۱۹؛ رشت در آئینه‌ی تاریخ، ص۱۹۱؛ گفتگوی نگارنده با آقای احمد سمیعی نوه آیت الله حاج ملا محمد خمامی، مندرج در سایت موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه