بررسی تاریخی؛

کتاب سوزی مسلمانان در ایران سند تاریخی دارد؟

بررسی منابع تاریخی متقدم این مساله تا ٨٠٠ سال پس از فتح ایران نشان می دهد در هیچ کتابی به مساله ای با این درجه ی اهمیت اشاره ای نشده است.

کتاب سوزی مسلمانان در ایران سند تاریخی دارد؟

به گزارش ۸دی، مصطفی تویسرکانی در کانال تلگرامی خود به موضوع افسانه کتاب سوزی در ایران توسط مسلمانان پرداخته و نوشت:

تقریبا از حدود یک قرن پیش در ایران مساله ی کتاب سوزی مسلمانان مطرح شده است. برای بررسی این ادعا پای میز تحلیل و بررسی می نشینیم:

بررسی یک:

در هیچ یک از منابع تاریخی متقدم این مساله مطرح نشده است. یعنی تا ٨٠٠ سال پس از فتح ایران هیچ کتابی به این مساله با این درجه ی اهمیت اشاره ای نکرده است.

بررسی دو:

بعد از ٨٠٠ سال تنها یک مورخ آن هم ابن خلدون اشاره کرده که تعدادی از کتابها به آب ریخته شده یا سوزانده شده است.

? اشکال اولی که بر گفته ابن خلدون وارد است این است که او ماخذ و منبع حرف خود را ذکر نکرده است. ما نمی توانیم از یک شخصی که در قرن ٩ هجری می زیسته است حرفی بدون منبع مربوط به چند صده ی اول هجری را بپذیریم.

? اشکال دوم این است که مورخین چند صده ی اول، تمام جزییات جنگ ها و فتوحات؛ حتی مقدار غنایم به دست آمده را ذکر کرده اند. چگونه می شود از کنار مساله ای به این مهمی ساده عبور کرده باشند و هیچ ننوشته باشند؟!

? بررسی سوم:

در بسیاری از کتب تاریخی گزاره هایی وجود دارد که نشان می دهد که کتابهای ایران باستان در اختیار مسلمانان بوده و آنها مطالبی از این کتابها ذکر کرده اند.

? مسعودی متوفای ٣۴۶ هجری می نویسد:
در سال ٣٠٣ در اصطخر فارس نزد یکی از نجبای این ولایت کتاب بزرگی دیدم که مشتمل بر بسیاری از علوم ایرانیان و اخبار شاهان ایشان و ساختمانها و اداب و رسومشان بود. چنین مطالبی را در هیچ یک از کتابهای ایرانیان مانند: خدای نامه ؛ آیین نامه؛ گاه نامه و مانند اینها نیافتم (التنبیه و الاشراف مسعودی ص٩٢)

? مسعودی متوفای اوایل قرن ۴ می گوید من چندین کتاب باستانی ایرانی را دیده ام. این یعنی در حدود ٢٩٠ سال بعد از فتح ایران هنوز بسیاری از آثار کتبی ایرانیان باقی مانده بود و استفاده می شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه