روز شمار تاریخ گیلان / 27 اسفند؛

درخواست وزارت داخله درباره ماجرای تبعید علمای لنگرود / تعداد مدارس رشت در سال ۱۳۰۴

در چنین روزی، وزارت داخله از وزارت جنگ درباره ماجرای تبعید علمای شهر لنگرود به رشت و برخورد نامناسب با آنها توضیح خواست.

درخواست وزارت داخله درباره ماجرای تبعید علمای لنگرود / تعداد مدارس رشت در سال ۱۳۰۴

به گزارش ۸دی، ۲۷ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، وزارت داخله از وزارت جنگ درباره تبعید علمای لنگرود توضیح خواست. وزارت داخله امروز از وزارت جنگ خواست که در مورد رفتار نامناسب نایب الحکومه لنگرود نسبت به روحانیان آن شهر توضیح دهد. وزارت داخله یاد کرد که اهالی لنگرود در این زمینه تلگرافی به رئیس الوزراء فرستاده اند و دادخواهی کرده اند. وزارت جنگ نیز در پاسخ نوشت که قبلا در این مورد به نخست وزیر اطلاعات لازم داده شده و فعلا «غائله مرتفع و از حکومت مشار الیه (لنگرود) نیز مؤاخذه به عمل آمده است.» (۱)

۲۷ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، خلع سلاح در میان طوایف گیلان نقض شد. امیر لشکر شمال غرب که خلع سلاح طوایف مقیم گیلان را مکمل اقدامات خود در اردبیل می داند امروز خبر داد که طایفه سردار مقتدر طالشی تاکنون خلع سلاح نشده و تیپ مستقل شمال اقدامی در این جهت صورت نداده. طایفه فولادلو هم با اتکاء به قرابتی که با امیر نصرت فولادلو داماد مرحوم سردار مقتدر طالشی دارد از آنجا که تصور می کند می تواند مثل آن طایفه اسلحه خود را به جنگل ببرد، از تحویل تجهیزات خودداری می کند. خبری هم رسیده که سلیمان پاشا پسر سردار مقتدر طالشی به رعایای خود در خلخال دستور داده اسلحه به دست در آق مسجد گرد هم آیند. عبد اللّه طهماسبی امیر لشکر شمال غرب با این مقدمات از وزیر جنگ درخواست کرد دستور دهد تیپ مستقل شمال اقدامات خود را در خلع سلاح هرچه زودتر آغاز کند. (۲)

۲۷ اسفند ماه ۱۳۰۴ شمسی، آمار مدارس رشت را اداره معارف منتشر کرد. اداره معارف رشت شمار مدارس پسرانه و دخترانه رشت را ١٣١ باب اعلام کرد. تعداد مدارس پسرانه ۴۴ باب و تعداد مدارس دخترانه ٧۶ باب است. محصلان دختر و پسر این شهر در جمع ١٧٣۶ نفر است و ١١۶ آموزگار مرد و زن نیز تدریس آنها را به عهده دارند.(۳)

۲۷ اسفند ماه ۱۳۷۷ شمسی، شهید  عباس نجف یار از رزمدگان شهرستان آستارا در جلبچه به شهادت رسید. وی متولد ۵ تیر ماه ۱۳۴۷ بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید آستارا تدفین شد.

۲۷ اسفند ماه ۱۳۷۷ شمسی،  سردار شجاع سپاه اسلام «بهمن فاتحی» فرمانده گردان مسلم بن عقیل لشکر ۲۵ کربلا به شهادت رسید. وی با حضور در عملیات های متعدد در نهایت در منطقه عملیاتی خرمال به شهادت رسید. (۵)

۲۷ اسفند ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید رجبعلی شعبانپور از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۱۵ اسفند ماه ۱۳۴۵ بود.

۲۷ اسفند ماه ۱۳۸۶ شمسی، منزل سردار جنگل شهید میرزاکوچک جنگلی در رشت با شماره ثبت ۲۲۵۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این خانه مربوط به دوره قاجار است و در رشت، محله استادسرا واقع شده است. (۱۳۸۶ ش) (۶)

۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۰ شمسی، خادم الشهدای گیلان شهیدمحمدمهدی مقدم و شهید نریمان مددی مژدهی در مسیر راهیان نور در اثر سانحه رانندگی به شهادت رسیدند.

….

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد ۲، ص ۷۴۸؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱، صص ۴۷ و ۴۸.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد ۲، ص ۷۴۸؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱۹، ص ۲.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد ۵، ص ۶۲۱؛ روزنامه شفق سرخ، س چهارم، شم ۴٧٧، ص ٣.

۴- رنگ ایمان؛ یادداشت های احمد کسمایی از نهضت جنگل، ص ۲۰۱

۵- رنگ ایمان

۶- سایت رنگ ایمان، مقاله آثار ملی ثبت شده در گیلان

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه