روز شمار تاریخ گیلان / 26 اسفند؛

نگرانی رئیس تیپ شمال از بروز نهضت های مشابه جنگل در گیلان

رئیس تیپ مستقل شمال، با اشاره به سابقه [نهضت] جنگل، خبر داد قیام عمومی برای خلع سلطنت و تغییر رژیم به جمهوریت در تزاید است.

نگرانی رئیس تیپ شمال از بروز نهضت های مشابه جنگل در گیلان

به گزارش ۸دی، ۲۶ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، رئیس تیپ شمال نوشت اداره معارف گیلان، لانه کمونیستها شده است. در پی شکایت رئیس معارف گیلان از اقدامات رئیس تیپ شمال علیه تعدادی از آموزگاران انزلی (ر. ک: ۲۳ اسفند) رئیس تیپ مزبور چهار معلم را سردسته کمونیستهای منطقه معرفی کرد که بین دانش آموزان و اهالی این مرام را تبلیغ می کنند. «وزارت معارف دستورات قطعی داده بود که کلیه اشخاصی که داخل سیاست شوند از خدمت اخراج نمایند ولی چون سردسته حقیقی نیر السلطان (حاکم گیلان) بوده است رئیس معارف هر مرتبه به یک محذوراتی دچار» شده است. محمد حسین خان آیرم رئیس تیپ مستقل شمال در مورد اعلاناتی که به اسم احسان اللّه خان (ر. ک: ۲۳ اسفند) منتشر می شود نوشت که اینها را خود روسها منتشر می کنند تا بدین وسیله اهالی را متوحش کرده و از این طریق به طرف خود جلب کنند. او در پایان یادآور شد که روسها وجود او را در منطقه خلاف اهداف خود می دانند.(۱)

۲۶ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، رضاخان دستور دستگیری سالار رشید را صادر کرد. رضا خان وزیر جنگ در تلگرامی که امروز به رئیس تیپ شمال فرستاد به او دستور داد از آنجا که سالار رشید بنابر گزارش امیر لشکر شمال غرب از آستارا به جنگل فرار کرده است، دستور دهید او را تعقیب کرده، دستگیر کنند.(۲)

۲۶ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، رئیس جدید نظمیه رشت منصوب شد. به نوشته روزنامه ایران ماژور محمود خان اخیرا به سمت ریاست نظمیه رشت انتخاب شده و به زودی به محل مأموریت خود حرکت خواهد کرد.(۳)

۲۶ اسفند ماه ۱۳۰۲ شمسی، آیرم از بروز احساسات اهالی رشت ابراز نگرانی کرد. محمدحسین آیرم، رئیس تیپ مستقل شمال، با اشاره به موقعیت سیاسی شهر های ساحلی خزر و سابقه [نهضت] جنگل، خبر داد قیام عمومی برای خلع سلطنت و تغییر رژیم به جمهوریت در تزاید است، اما «با این که برای اسکات غائله، مانور های نظامی در شهر داده میشود، بیشتر باعث تجری اهالی و اسکات این نهضت با احساساتی که در عامه تولید گردید غیرممکن» مینماید. آیرم افزود اگر مجلس در این چند روزه پاسخی به اظهارات عامه ندهند «حتماً منجر به یک انقلاب خونین خواهد گردید که مدتها ادامه پیدا کرده و شیرازه مملکت را به کلی از هم خواهد گسیخت.»(۴) آیرم در تلگرام دیگری متذکر شد که اقدامات [جمهوریخواهی] از نوزدهم [اسفند] شروع شده، اما به واسطه برف و خرابی سیم تلگراف، متن های تهیه شده به مرکز منعکس نشده است؛ در ن هایت روز بیست و دوم با خودرو ارسال گردید.(۵)

۲۶ اسفند ماه ۱۳۰۴ شمسی، قراردادی برای نقشه برداری از جنگلهای گیلان و کشور با آلمان ها منعقد شد. گویا به پیشنهاد فندم هاگن، مستشار آلمانی امور جنگلها، وزارت فواید عامه، تصمیم گرفته است نقشه جامعی از جنگل های ایران تهیه کند. اینک وزارت فواید عامه در حال تهیه قراردادی با شرکت هواپیمایی یونکرس است تا در ابتدا ١۵٠ کیلومتر مربع از جنگل های گیلان توسط هواپیما نقشهبرداری شود؛ چنانچه نتیجه کار موفقیتآمیز بود، اقدام به تهیه کل نقشه جنگل های شمال گردد. قرار است برای این کار کارشناسانی از آلمان وارد ایران شوند.(۶)

۲۶ اسفند ماه ۱۳۵۹ شمسی، اولین شهید روحانی گیلان در مناطق عملیاتی دفاع مقدس به شهادت رسید. حجت الاسلام علی اکبر چافی از روحانیون لنگرود اولین روحانی گیلانی است که در دفاع مقدس به شهادت رسید. (۱۳۵۹ ش) (۷)

۲۶ اسفند ماه ۱۳۶۰ شمسی، یک گیلانی در مهاباد ترور شد. جمشید بیدار دوم خرداد ماه ۱۳۳۹ در استان گیلان متولد شدو ۲۶ اسفند ماه ۱۳۶۰ در مهاباد در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۲۶ اسفند ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک گیلانی ترور شد. شهید محمدرضا هنرمند سوم خرداد ماه ۱۳۴۰ در استان گیلان متولد شد و ۲۶ اسفند ماه ۱۳۶۱ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایرن، جلد۲، ص ۷۴۷؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱، صص ۲ و ۳.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایرن، جلد۲، ص ۷۴۷؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ۱۶، ص ۱۵.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایرن، جلد۲، ص ۷۴۷؛ روزنامه ایران، شم ۱۳۳۹، ص ۳.
۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایرن، جلد۳، ص ۶۴۴؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ١٠٨، ص ١.
۵-  فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایرن، جلد۳، ص ۶۴۴؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ١٠٨، ص ٢.
۶- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایرن، جلد۵، ص ۶۲۰؛ روزنامه ایران، س دهم، شم ٢٠۶۴، ص ٢.
۷- رنگ ایمان؛ مجله روایت هشتم، شمـ ۱۴، ص ۴۱٫

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه