کارشناس حوزه فضای مجازی:

سود هنگفت دولت از واردات پهنای باند در طرح‌های اینترنت پرسرعت روستایی/ در فضای مجازی در جهت منفی حرکت می کنیم

متاسفانه نمره دولت در این حوزه نه تنها مردود بلکه زیر صفر است چراکه بایستی سالها کار شود تا جهت گیری های منفی صورت گرفته در حوزه فضای مجازی توسط دولت جبران شود.

سود هنگفت دولت از واردات پهنای باند در طرح‌های اینترنت پرسرعت روستایی/ در فضای مجازی در جهت منفی حرکت می کنیم

به گزارش ۸دی، چندی است که انتقادات علما، مراجع و بزرگان نظام نسبت به اوضاع نا به سامان فضای مجازی افزایش پیدا کرده است. روند افزایش انتقادات و نگرانی ها به حدی رسیده است که در بیانیه پایانی دومین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم خواستار رسیدگی جدی در این حوزه توسط دولت و اعضای شورای عالی فضای مجازی شدند.

در این خصوص “مهدی صرامی” کارشناس حوزه فضای مجازی و معاون فضای مجازی قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه ۵۹۸ در خصوص افزایش دغدغه علما و بزرگان نظام در این حوزه اظهار داشت: همزمان با رشد فناوری های مرتبط با فضای مجازی طبیعتا اهمیت فضای مجازی نیز بیشتر خواهد شد ابعاد مختلف آن در زندگی روزمره نمایان و تاثیرات آن واقعی می شود در نتیجه دلسوزان جامعه و در راس آنان علما و مراجع نگران ابعاد مختلف چنین فضایی و اثرات آن بر زندگی مردم هستند.

وی ادامه داد: همچنین یکی از وظایف علما امر به معروف و نهی از منکر و هدایت مسئولین در مسیر صحیح می باشد که این موضوع باعث خوشحالی است چرا که علما توجه خوبی به موضوع فضای مجازی دارند همچنان که در اجلاس اخیر خبرگان نیز دغدغه های علما در رابطه با فضای مجازی در بیانیه رسمی مشاهده شد. همزمان با این اتفاقات خوب متاسفانه این موضوع در سطح مسئولان و دولتمردان مورد توجه کافی قرار نمی گیرد.

صرامی گفت: متاسفانه شبکه ملی اطلاعات که دارای اهمیت فراوانی است وضعیت خوبی ندارد. بر اساس قانون برنامه پنجم دولت موظف بوده است که تا سال گذشته ۶۰ درصد از جمعیت کشور را از خدمات شبکه ملی اطلاعات بهره مند کند ولی چنین اتفاقی رخ نداده است و با پیگیری و فشار مراجع و دلسوزان نظام شاهد هستیم که دولت به شکل ظاهری این موضوع را دنبال می کند.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه های علما موضوع عدم توجه به مباحث فرهنگی و نبود اولویت تقویت محتوا نسبت به توسعه زیر ساخت است که از سالها قبل به اسم پیوست فرهنگی مطرح بوده و در برنامه پنجم هم در ماده یکم وجود دارد ولی متاسفانه این موضوع در توسعه طرح های مربوط به فضای مجازی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: همچنین رویکرد دولت در زمینه توسعه ارتباطات منطبق بر اقتصاد مقاومتی نیست. در واقع دولت به جای اصلاح معماری فضای مجازی به سمت افزایش واردات پهنای باند رفته و برای اینکه درآمد این واردات را برای خود افزایش دهد، روزانه طرح هایی را به اسم اینترنت پرسرعت روستایی افتتاح می کنند. این طرح ها در مسیر اقتصاد مقاومتی نبوده و موجب خروج ارز و به وجود آمدن مشکلات مختلف و همچنین کاهش اشتغال شده است چرا که مدل توسعه فضای مجازی که توسط دولت دنبال می شود مبتنی بر واردات محتوا و خدمات خارجی به داخل کشور است.

صرامی ادامه داد: به همین دلیل متخصصان داخلی از این مدل که وابسته بر واردات است ضربه خورده و روز به روز روند بیکاری متخصصین و خروج نخبگان از کشور در حال افزایش است. از طرف دیگر این مدل منجر به افزایش نسبت محتواهای ناسالم خارجی به محتواهای سالم داخلی می شود که بخشی از دغدغه های علما و مراجع معطوف به این موضوع است اما همچنان شاهد کم توجهی مسئولان دولتی به این موضوعات هستم.

صرامی در خصوص دلایل کم توجهی مسئولان به دغدغه های مراجع و بزرگان نظام بیان داشت: یک دسته از دلایل کم توجهی به مبانی فکری مسئولان بر می گردد. به این صورت که مسئولان مربوطه از لحاظ مطالعه و بنیه کارشناسی در حد ضعیفی بوده و نتوانسته اند خود را با لحاظ پیشرفت روزافزون فضای مجازی تطبیق دهند .

معاون فضای مجازی قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) ادامه داد: دسته دیگر از این موانع مربوط به سیاسی کاری و اقدامات کوتاه مدت تبلیغاتی است که از پشتوانه کارشناسی لازم برخوردار نبوده و ضربه ای مهلک به فضای مجازی کشور وارد می کند.

وی گقت: منافع اقتصادی نیز یکی دیگر از دلایل کم توجهی به مشکلات فضای مجازی است. وقتی از رانت واردات پهنای باند صحبت می کنیم طبیعتا باید ببینیم که چه کسانی از این واردات که به قیمت بیکاری بسیاری از متخصصان داخلی و افزایش مشکلات اجتماعی شده است بهره می برند. مانع کار قطعا بودجه و قوانین و مقررات نیست و موانع اصلی در ذیل سه دسته فوق است و اگر اراده ای در بین مسئولان وزارت ارتباطات وجود داشته باشد وضعیت فضای مجازی می تواند در مسیر مصالح عمومی قرار گیرد.

صرامی افزود: همچنین در صورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می توان نهضت تولید محتوا را در میان سایت های داخلی شاهد باشیم چرا که مزیت های اقتصادی زیادی را به تولید کنندگان محتوا خواهد رساند و مردم نیز از اینترنتی پرسرعت تر از شرایط کنونی با قیمتی پایین تر بهر ببرند.

این کارشناس حوزه فضای مجازی در خصوص رقم واردات پهنای باند اظهار داشت: وزارت ارتباطات میزان واردات و ارزی که برای واردات پهنای باند و محتوای خارجی هزینه می شود را به شکل شفاف ارائه نمی کند ولی دو دسته خروج ارز در این زمینه مشاهده می شود. یک نوع مربوط به خروج ارزی است که به صورت بودجه دولتی صرف واردات پهنای باند می شود که حدود سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: دسته دوم خروج ارز از جیب مردم است. بخشی از این رقم برای خرید پهنای باند از شرکت هاست و بخش دیگر نیز مربوط به خروج اطلاعات مردم است که این بخش قیمت زیادی دارد و بر سرنوشت نسلهای آتی نیز تاثیرگذار است و متاسفانه مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است که موجب پدید آمدن چنین وضعیت اسف باری در حوزه فضای مجازی هستیم.

صرامی در خصوص نمره دولت در حوزه فضای مجازی گفت: متاسفانه نمره دولت در این حوزه نه تنها مردود بلکه زیر صفر است چراکه بایستی سالها کار شود تا جهت گیری های منفی صورت گرفته در حوزه فضای مجازی توسط دولت جبران شود. ما در حال حاضر به شدت و باسرعت زیادی در مسیر منفی در حال حرکت بوده و در هیچ حیطه ای به مانند حوزه فضای مجازی چنین عملکرد منفی ای را شاهد نیستیم.

منبع: پایگاه 598

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه