8دی گزارش می دهد؛

مهم ترین وعده دولت روحانی در گیلان که تحقق نیافت / راه آهن رشت – قزوین در دولت بعد هم افتتاح نمی شود!

راه آهن رشت – قزوین به عنوان مهم ترین پروژه عمرانی دولت در استان گیلان پس از سالها گفتار درمانی مسئولان به نظر می رسد تا ۴ سال دیگر هم به بهره برداری نرسد.

مهم ترین وعده دولت روحانی در گیلان که تحقق نیافت / راه آهن رشت – قزوین در دولت بعد هم افتتاح نمی شود!

به گزارش ۸دی، به اذعان مسئولان دولتی در گیلان و کشور مهم ترین وعده دولت یازدهم به مردم  استان افتتاح و بهره برداری از پروژه راه آهن رشت – قزوین بود. پروژه ای که تا حدود ۵۰ درصد از آن در دولت گذشته پیشرفت فیزیکی پیدا کرد اما در دولت تدبیر و امید مشمول زمان شد و به گفته یکی از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی مسئولان درباره آن به گفتار درمانی در کنار فعالیت عملی اندک در طول چهار سال بسنده کردند و حالا برای فرار از نگاههای رسانه ای به این وعده بر زمین مانده، آن را تحت الشعاع تبیلیغات رسانه ای پروژه فرمایشی و نمایشی راه آهن آستارا-آستارا قرار می دهند.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سفر شهریور ماه امسال خود به گیلان وعده داد پروژه‌ی راه آهن قزوین به رشت در دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی سال ۹۵ افتتاح شود. دکتر حسن روحانی رئیس جمهور نیز در سفر  فروردین ماه امسال خود به گیلان وعده داده بود راه آهن رشت قزوین تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

اما محمدحسن قربانی نماینده‌ی مردم آستانه‌ی اشرفیه در مجلس شورای اسلامی درباره روند پیشرفت این پروژه در فروردین ماه امسال گفت: راه آهن رشت – قزوین، به شکل گفتار درمانی پبش می‌رود. با توجه به روند کند راه آهن رشت – قزوین، من به این راه آهن خوش بین نیستم و اگر تا سال ۹۷ به بهره برداری برسد خیلی هنر کرده اند، چون اعتبارات آن به صورت قطره چکانی  انجام می‌شود.

در همین خصوص محمدرسول سماک چی رئیس کانون کارفرمایان گیلان و از مدیران پیشکسوت بخش صنعت استان در گفتگو با خبرنگار ۸دی، اظهار داشت: من فکر می کنم علی رغم همه وعده های مسئولان دولت برای تحقق پروژه راه آهن رشت – قزوین، با روند فعلی تخصیص اعتبارات این پروژه حتی به پایان دولت بعد هم نرسد.

وی افزود: متأسفانه مسئولان به این پروژه با نگاه کارشناسانه توجه نمی کنند چرا که راه آهن رشت – قزوین بیش از آنکه یک مسیر برای حمل مسافر باشد یک مسیر برای حمل بار خواهد بود و لذا ما باید بیش از اینکه به فکر تأمین محل سوار و پیاده شدن مسافر باشیم باید به فکر ایستگاههایی باشیم که امکان ترخیص کالا از قطار و انبار آن بصورت موقت فراهم باشد.

سماک چی ادامه داد: متأسفانه ایستگاههای پیش بینی شده برای قطار در رشت تنها برای جابجایی مسافر مناسب است ضمن اینکه با وجود تأکید مسئولان بر احتمال افتتاح پروژه به نظر می رسد مسئولان همچنان درباره محل ایستگاه رشت اختلاف دارند و همین اختلاف نشان می دهد که این پروژه ممکن است حتی تا ۴ سال آینده هم به بهره برداری نرسد.

این کارشناس اقتصادی استان گیلان افزود: پروژه رشت- قزوین زمانی اقتصادی و مقرون به صرفه خواهد بود که مسیر رشت تا انزلی و منطقه آزاد و گمرک انزلی هم تکمیل شود اما این مسیر هم با روند کنونی تا ۱۰ سال آینده تکمیل نخواهد شد.

امروز و فردا کردن مسئولان دولتی در بهره برداری از این پروژه موید سخنان سماک چی است. در حالی که قبل از این توسط مسئولان دولت واده داده شده بود که راه آهن رشت قزوین قبل از سال ۹۵ آغاز به کار می کند اما تحقق این وعده توسط مسئولان دولتی همچنان به آینده موکول می شود به نحوی که محمدعلی نجفی استاندار گیلان در اظهارات اخیر خود برای افتتاح پروژه راه آهن رشت – قزوین در خردادماه ۹۶ ابراز امیدواری کرد.

وی سه شنبه گذشته و در نشست اقتصاد مقاومتی در استانداری گیلان در رشت اظهار داشت: در زمان حاضر، پروژه راه آهن قزوین – رشت در بخش زیرسازی ۹۵ درصد و در بخش روسازی بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۹۰ کیلومتر از مسیر ۱۶۰ کیلومتری آن ریل گذاری شده و ۵۰ کیلومتر آماده ریل گذاری است.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
فارن افرز: تا دیر نشده واشنگتن باید «میانه‌روها» در ایران را تقویت کند! فارن افرز نشریه شورای روابط خارجی آمریکا در زمینه نوشت: دولت اوباما تلاش اندکی برای کمک اقتصادی به ایران انجام داد و با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، غرب در حال از دست دادن وقت برای تقویت گروه‌های میانه‌رو در ایران است. این نشریه معتبر آمریکایی در ادامه به صورت واضح نگرانی خود از رقیبان دولت حاضر در ایران را مطرح میکند و می گوید: با توجه به باقی ماندن تحریم‌های آمریکا در زمینه اقدامات ادعایی ایران در زمینه تروریسم وعدم تمایل بانک‌های بین‌المللی برای تعامل با ایران، برجام به بهبود اوضاع اقتصادی در ایران منجر نشده است. تقابل با ایران هیچ دستاورد مفیدی برای آمریکا به همراه نخواهد داشت مگر تقویت جناح مقابل روحانی! "جان کری" وزیر خارجه سابق آمریکا و دیگران می‌دانستند که میانه‌روهای ایران به تقویت اقتصادی پس از توافق نیاز دارند تا جایگاه خود را ارتقا دهند
در حاشیه