روز شمار تاریخ گیلان / 22 اسفند؛

بمباران رشت توسط هواپیماهای بعثی / عاقد قرارداد خاویار آستارا دستگیر شد

در چنین روزی، هواپیماهای رژیم بعث عراق برای چندمین بار در طی دو ماه گذشته شهر رشت را بمباران کردند.

بمباران رشت توسط هواپیماهای بعثی / عاقد قرارداد خاویار آستارا دستگیر شد

به گزارش ۸دی، ۲۲ اسفند ماه ۱۲۹۲ شمسی دکتر محمود بهزاد از اساتید بزرگ زیست شناسی دنیا و پدر زیست شناسی نوین ایران در رشت متولد شد. (۱)

۲۲ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، دستور مجدد جمع آوری اسلحه در گیلان صادر شد. امروز برای دومین بار به رئیس تیپ مستقل شمال دستور داده شد تا جمع آوری اسلحه را از عشایر و طوایف گیلان آغاز کند(۲). پس از آن که امیر لشکر شمال غرب خلع سلاح را از شاهسونهای منطقه اردبیل در یکی- دو ماه اخیر شروع کرد، عقیده داشت خلع سلاح منطقه گیلان مکمل اقدام او خواهد بود.

۲۲ اسفند ۱۳۰۴ شمسی، عاقد قرارداد خاویار دستگیر شد. ژنرال کنسول ایران در تفلیس خبر داد که «مگره شویلی»، تبعه شوروی که برای فروش خاویار قراردادی در آستارا امضا کرده، اینک دستگیر شده است. وی افزود که همسر مگره شویلی به ژنرال کنسولگری آمد و محرمانه گفت که سازمان امنیت شوروی (چکا) شوهرش را به جرم عقد قرارداد با ایران دستگیر کرده است. چکا میگوید «چون دولت ایران با ما باید قرارداد شیلات را تمام نماید و این عملیات تو مانع و اسباب تأخیر آن میشود. لازم است این کنترات را فسخ نمایی.» همسر فرد دستگیر شده اضافه کرده است «شوهر من تا به حال ٢۵ هزار منات خسارت این کار را کشیده و دچار ظلم چکا شده است. اینک من عریض های مبنی بر فسخ کنترات تقدیم میکنم، ولی بدانید که مجبوری است.» وی از ژنرال کنسول ایران خواست هر کاری میتواند برای آزادی شوهرش و ادامه کارش با ایران انجام دهد(۳).

۲۲ اسفند ماه ۱۳۶۳ شمسی، گلریز جیرنده از رزمندگان شهرستان رودبار به شهادت رسید. وی متولد چهارم اردیبهشت ۱۳۴۴، در روستای قوشلانه عمارلو بودربار بود. شهید جیزنده بیست و دوم اسفند ۱۳۶۳، در جزیره مجنون عراق به شهادت رسید. پیکرش مدت‌ها در منطقه برجا ماند و سال ۱۳۷۴ پس از تفحص در گلزار شهدای شهر زادگاهش به خاک سپرده شد.

۲۲ اسفند ماه ۱۳۶۳ شمسی، محرم میناییان از رزمندگان شهرستان آستارا در منطقه سومار به شهادت رسید. وی متولد ۱۲ آذر ماه ۱۳۴۳ روستای :شیری لوندویل  بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید امام زاده قاسم استارا تدفین شد.

۲۲ اسفند ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید رضا حسین پور اصالتا اهل پیربازار وساکن مبارک آباد بود. وی متولد سال ۱۳۳۵ بود که در عملیات والفجر ۸ در منطقه سلیمانیه عراق به شهادت رسید.

۲۲ اسفند ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید بهمن جعفردوست  از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در شرق دجله به شهادت رسید. وی متولد ۵ شهریو رماه ۱۳۴۴ در روستای پیشخان صومعه سرا بود و از لشکر ۲۱ حمزه تهران به مناطق عملیاتی اعزام شد و پیکر مطهرش در روستای زادگاه او به خاک سپرده شد.

۲۲ اسفند ماه ۱۳۶۳ شمسی، فرض اله یزدانی از رزمندگان شهرستان آستارا به شهادت رسید. وی متولد یکم فروردین ماه ۱۳۴۴ روستای عباس آباد آستارا بود پیکر مطهرش در گلزار شهید آستارا تدفین شد.

۲۲ اسفند ماه ۱۳۶۳ شمسی، هواپیماهای عراقی برای چندمین بار در دو ماه اخیر رشت را بمباران کردند. در این روز هواپیماهای رژیم عراق به چند شهر حمله هوایی کردند. این حملات در رشت خساراتی را به بار آورد ولی تلفات جانی در بر نداشت. هدف از این حملات تضعیف روحیه مردم در پشت جبهه ها بود. در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی به این حمله اشاره شده است: «اخبار حمله عراق به شهرهائى مثل اصفهان، رشت و … ناراحت کننده است.» (۴)

۲۲ اسفند ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید ابراهیم روستابیک از رزمندگان بخش خمام به شهادت رسید. وی متولد ۵ مرداد ماه ۱۳۴۵ بود.

۲۲ اسفند ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید عنایت الله محمدی در شملچه به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۴۶ شهرستان فومن بود.

۲۲ اسفند ماه ۱۳۸۹ شمسی، دوره استانداری سردار مهدی سعادتی در استانداری گیلان آغاز شد. سعادتی دوازدهمین استاندار گیلان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. (۵)

….

پی نوشت:

۱- رنگ ایمان

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۲؛ ص ۷۳۹؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱۹، ص ۴.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد ۵؛ ص ۶۱۵

۴- به سوى سرنوشت کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۳، ص:۵۴۰٫

۵- رنگ ایمان؛ اطلاعیه منصوب در ساختمان استانداری گیلان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه