نویسنده: عبدالرضا استودان
چگونه از سفر به گیلان لذت بیریم؟! (بخش 2)؛

مناطق و جاذبه های تفریحی و گردشگری شهرستان لنگرود

لنگرود شهری ساحلی در استان گیلان است. نامش در متون تاریخی (نخستین بار سال ۵۱۲ ه.ق) ذکر شده است.

مناطق و جاذبه های تفریحی و گردشگری شهرستان لنگرود

به گزارش ۸دی، اینجا گیلان است. صدای ما را از مرکز رشت می شنوید!!

اینجا طلوع خورشید را باید از کرانه ی چمخاله دید.

لبها را باید در باغستانهای لاهیجان مهمان چای کرد.

و صبحانه را باطعم کلوچه ی فومن در میان نیلوفران مرداب انزلی تجربه کرد.

روح را باید در آستانه تکاند.

پرنده باید شد و از فرود تا فراز ماسال رفت.

اینجا گیلان است. نجوای باران در کومله تا ترنم آن در لونک زیباست.

از فسنجان اردک تا گِمج کباب. از باقلا قاتُق تا ترشی تره.

از آهنگ فروشندگان رشت تا آواز ماهیگیران زیبا کنار.

از هندوانه ی چاف تا بوی سیر.

اینجا گیلان است. ازبع بع گوسفندان شنبه راه تا صدای وحشی مرغکان مهاجر بوجاق.

از غور غور قورباغه های مزارع تا چکش دارکوب برتنه ی جنگل.

در بخش یک (۱) مقاله در مورد پاره ای  از امور آغاز سفر و لذت بردن از گیلان صحبت کردم. درین بخش با بررسی و مقدمه ای کوتاه و کلی از استان گیلان به لنگرود سفر خواهم کرد و این شهرستان را به شما معرفی می کنم.

اکنون که تصمیم خود را برای سفر به گیلان (با  بررسی  آب و هوا  و مسیر) جدی کرده اید ؛ لازم  است  به گامهای بعدی برای سفری دل انگیز بیندیشید.

انتخاب مقصد با توجه به سلیقه خود و همراهان.  آیا علاقه مند بازدید از اماکن تا یخی هستید؟آیا در کنار سفر به تجارت یا خرید هم فکر کرده اید؟ آیا صرفا برای رفع روزمرگی و خستگی کوله بار می بندید؟ و هرکدام از انتخابهای بالا نیازمند جمع آوری اطلاعات در همان زمینه است.

جغرافیای گیلان با ترکیبی از کوههای بلند تا جلگه های سبز و زمینهای پست ساحلی؛ ظرفیت مهمان پذیری در تمام فصول را ،با همه ی سلیقه ها دارد.

یعنی در هرکدام از ایام سال که به اینجا سفر کنید با کمی تحقیق می توانید ذایقه ی دیداری و تفریحی خود را اشباع کنید. در همین راستا باشما به گوشه گوشه ی دیارمان خواهم رفت  و این بار لنگرود:

لنگرود

لنگرود شهری ساحلی است. نامش در متون تاریخی (نخستین بار سال ۵۱۲ ه.ق) ذکر شده است. سال ۵۱۲ ه.ق مصادف با مرگ سلطان محمد پسر ملک شاه آلب ارسلان است. در دوره شاه عباس مرکز حوادث مهمی بوده است. از آن جمله می توان فرار احمد خان حاکم لاهیجان از لنگرود و دستگیری اعضای خانواده ی وی توسط

کیا فریدون (حاکم گیلان) و تحویل آنها به شاه صفوی را نام برد. در زمان نادر هم توسعه یافت و شاه افشار برای سرکوب تاتارهای شرق مازندران و دستیابی به دریا، آنرا برای پایگاه دریایی و کشتی سازی انتخاب کرد.

بافت قومی این شهر گیلک با لهجه بیه پیش می باشد. لنگرود در گذشته در زمینه کشت کنف و تفنگ سازی(شکاری) رونق زیادی داشته است.

از محله های آن میتوان درویشانبر،درب مسجد،سوتال محله  و ….. اشاره کرد.

نام لنگرود LANGAROUD  ترکیبی از دو پاره واژه لنگر و رود است. لنگر معنی وقار و سکون و آرامش است و استعاره ای از لنگر کشتی می باشد. در ترکیب نهایی رود و لنگر؛ به معنی رود آرام شده و باوقار می رسیم. لنگرود در ارتفاع ۲۱ متر ازسطح  دریای خزرقرار داشته و ۶۰ کیلومتر از رشت فاصله دارد.  از شمال به دریا، غرب به لاهیجان، شرق به رودسر و از جنوب با کوهپایه های جنگلی به املش منتهی می گردد.

 

جاذبه های تفریحی و دیدنی و تاریخی برای گردشگران

*مسجد جامع با تاریخی ۴۰۰ ساله   *خانه دریابیگی از شاهکارهای دوره قاجار     *بقعه ملا مریم    *بقعه دوازده امامزاده

*قلعه دیزبُن *پل خشتی نالکیاشر   *باغ معروف منجم باشی   *روستای آبچالکی  *قله نگین سبز(بام کومله)   *استخر وباغ پرندگان کومله

*غار ماهی منشور  *روستای پنو *ساحل چاف و تازه آباد    *بقعه آقاسیدقاسم و دو برادران درویشانبر *لیلاکوه

*طبیعت کوهستانی بلوردکان *پارک جنگلی خرما اتاقور  *سنگ تله      *پل خشتی لنگرود  *روستای پِرشکوه   *ساحل چَمخاله   *تالاب کیاکلاله با بوستان طبیعی فجر   *کوه و ارتفاعات شالنگه  * استخر شابیجار سل  *باغهای چای و مرکبات

پل خشتی

معروفترین بنای تاریخی لنگرود است (با نام محلی خشته پورد). از خشت و آجر ساخته شده و روی رودخانه لنگرود قرار دارد.  طول این پل ۳۷ متر و عرض آن۴.۵ متر و در بلندترین نقطه، ارتفاع آن ۹.۷۵ بوده و دارای دو دهانه فراخ می باشد.

 

خانه منجم باشی

نمونه ای از هنر معماری و آثار قدیمی (دوره قاجار)که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.  سردر ورودی “مهتابی” هلالی شکل و گچ بری شده است. طبقه ی فوقانی از سه اتاق ویک سالن پذیرایی تشکیل گردیده که جلوی اتاقها ایوانی به عرض یک متر و طول ۱۰ مترقرار دارد.  چهار ستون چوبی سقف را سر پا نگهداشته اند.

چمخاله

ساحل زیبای چمخاله از مجهزترین و کم خطرترین ساحلهای کشور است که در سال ۱۳۹۰ از جانب وزارت کشور به عنوان بهترین ساحل استان هم انتخاب شد. اکثر ساکنین از لکهای جلالوند و چاف استان کرمانشاه می باشند که گویش لکی دارند. محصول اصلی این منطقه هنوانه است. از ذلایل دیگر معروفیت  چمخاله عبور یکی از پرآب ترین رودهای کشور درین منطقه است.  عمق این رودخانه در بعضی مناطق به ۶ متر هم می رسد.

نگین سبز کومله

بامی بلند برفراز تپه ها؛ مشرف به شلمان، چمخاله و شهر لنگرود. با طبیعتی بکر و هوایی دل انگیز.  جاده ای با چشم انداز مسحور کننده ی باغهای چای.

با پایان این سفر کوتاه به لنگرود (مشتی از نمونه ی خروار) فقط یک توصیه می توان کرد:

شنـــــــــــــــــــــــــــــــــیدن کی بود مانند دیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدن!!

در پایان این بخش، امیدوارم با عکسها و اطلاعات خود یاری رسان قلمم باشید.

واحد گردشگری ۸دی (استان گیلان)،ضمن آرزوی بهروزی و موفقیت؛ آماده همکاری با همه ی آژانس های توریستی و موسسه های گردشگری دراجرای برنامه هایشان در سراسراستان  می باشد. در همین راستا ضمن ارایه ی خدمات مرتبط رسانه ای (از قبیل ارسال اطلاعات تاریخی، فرهنگی و عکس و فیلم) می توانیم در امور زیر همفکری و همکاری کاملی نماییم:

۱) رزرو ویلا و هتل و سوییت (در قیمتها و ظرفیتهای متفاوت با قیمتهای مناسب)

۲) آشنا کردن گردشگران با طبیعت و مناطق دیدنی استان با راهنمایان (تور لیدر) محلی

۳) ارایه ی منوی غذایی محلی و خانگی با قیمت مناسب

  • در پایان برای خدمت بیشتر و بهتر و همکاری دو سویه؛ قادریم تا  با ورود شما و  مهمانان گرام، کلیه ی مراحل یک سفر به یاد ماندنی را با خدمتی منحصر به فرد و قیمتی مقرون به صرفه؛ به طور کامل ارایه کنیم.

تماس: ۰۹۱۱۶۹۵۶۵۴۹                 تلگرام :  ۰۹۱۱۴۳۲۸۶۰۳  

ایمیل: rezastudan@yahoo. com

 

انتهای پیام/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
خ.نجاتی
سلام واقعا ارزشمند است مقالات شماونوشته هادرباره لنگرود جالب است.
در حاشیه