پایان کار دولت نزدیک است؟

وزرای ناراضی در میانه راه/ نتایج نظر سنجی ۲۰ هزار نفری درباره حسن روحانی

اظهار نظرهای افراد و جریانات سیاسی حامی دولت از یک سو و عملکرد نامطلوب دولت از سوی دیگر موجب شده است تا اصلاح طلبان و اعتدالیون به فکر فرد جدید غیر از روحانی باشند.

وزرای ناراضی در میانه راه/ نتایج نظر سنجی ۲۰ هزار نفری درباره حسن روحانی

به گزارش ۸دی به نقل از جهان، در ماه های منتهی به انتخابات به نظر می رسد اوضاع و احوال دولت خیلی مناسب نیست. اظهار نظرهای افراد و جریانات سیاسی حامی دولت از یک سو و عملکرد نا مطلوب دولت از سوی دیگر موجب شده است تا اصلاح طلبان و اعتدالیون به فکر فرد جدید باشند و در این فضا شاید خیلی بدشان هم نیاید که پروژه عبور از روحانی را که مدت ها قبل صبحتش بود را عملی کنند.

وزرای ناراضی؛ از طیب نیا تا ظریف!

در همین راستا،چهارم بهمن ماه سال جاری بود که علی طیب نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی دولت اعتدال، در  سخنی جنجالی در پاسخ به سوالی در باره ماندن یا نماندن در دولت بعدی به شرط پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال آینده، گفت:«بمانم که چه؟ می‌روم دانشگاه درسم را می‌دهم، انتقادم را می‌کنم، کارهای پژوهشی‌ام را پیش می‌گیرم، حقوقم هم بیشتر است، فحش هم کمتر می‌خورم»

اما ظاهرا این همه ماجرا نیست و در همین راستا سید حسن قاضی زاده هاشمی، مرد خبر ساز این روزهای دولت، نیز در اظهار نظری اعلام کرده بود که اگر حسن روحانی در انتخابات سال آینده پیروز شود در کابینه او نخواهد بود.

در ادامه این زنجیره عدم همکاری وزرای دولت، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز به این دو وزیر پیوست تا تعداد وزاری معترض به سه برسد و شرایط خاصی را برای دولت در این برهه رقم بزند. در همین راستا ظریف در اظهار نظری بیان کرد:« اگر روحانی دوباره رئیس‌جمهور شود، ترجیح می‌دهم پیشنهاد وزارت‌خارجه به فرد دیگری داده شود»

ظریف در ادامه با اشاره تلویحی به آینده مبهم برجام اشاره کرد:« آمریکایی‌ها به جای اینکه با اجرای برجام اعتمادسازی کنند، بی‌اعتمادی را افزایش دادند و این بیش از همه به ضرر خودشان بود چرا که آنها یک فرصت ویژه تاریخی را از دست دادند!».

یاران نیمه راه

اما نکته ای که در این میان می شود به آن به طور ویژه توجه کرد، بحث تشکیک در حمایت روحانی یا عدم حمایت از وی توسط طیف گسترده ای از اصلاح طلبان و همچنین یاران به اصطلاح اعتدالی روحانی است.

در همین راستا راضیه علی بخشی سخنگوی جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران، گفت:« در این جلسه مصوب شد تا اعلام تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری و همچنین شوراها در تهران و مراکز استانها، کاندیدای واحد و قطعی این جبهه رسانه‌ای نشود.»

علی بخشی در ادامه با اشاره به مقبولیت افراد مد نظر این جبهه برای انتخابات سال آینده، خاطر نشان کرد:« قدرتعلی حشمتیان رییس خانه احزاب ایران ۸۹۳ رای، علی مطهری نایب رییس مجلس با ۷۶۸ رای، حسن روحانی رییس جمهور فعلی با ۵۸۷ رای، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور با ۵۲۳ رای، محمد اشرفی اصفهانی رئیس هیات تخلفات ریاست جمهوری با ۴۸۵ رای، ۵ نفر از ۱۶ نفر هستند که بالاترین مقبولیت را در جامعه آماری هزار نفری داشتند.»

به نظر می رسد بخشی از اعتدالیون تمایلی به حمایت از روحانی در انتخابات ۹۶ ندارند. در همین راستا بحث های مانند کاندیدا پوششی را نیز اخیرا مطرح کرده اند. به همین دلیل بعید به نظر نمی رسد که کاندید پوششی بهانه ای برای پروژه عبور از روحانی که صحبتش را خیلی وقت پیش انجام داده بودند، باشد.

کاهش مقبولیت مردمی؛ از انتخابات خبرگان تا وسط میدان جامعه

در انتخابات سال گذشته مجلس خبرگان رهبری نیز، حسن روحانی با توجه به این که رئیس جمهور وقت بود و همچنین با توجه به این که انتخابات فوق در فاصله دو سال از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، شاهد رتبه سوم وی در تهران بودیم. در واقع این موضوع حکایت از کاهش آرای روحانی در بین مردم و حتی کسانی که سال ۹۲ به او رای دادند، می کند.

آرایی که آیت الله هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی را وامدار آن می دانست و در این راستا اشاره کرده بود که اگر حمایت ما نبود، روحانی ۳ درصد بیشتر رای نداشت.

در همین راستا مطابق با یک نظر سنجی معتبر که بیست هزار نفر در آن شرکت کرده اند، شرکت کنندگان در مورد این سوال که آیا  حسن روحانی مجددا به ریاست جمهوری انتخاب می‌شود یانه؟ ۵۰ درصد پاسخگویان جواب مثبت و ۴۵درصد جواب منفی به این پرسش داده‌اند. ۲.۷ درصد از پاسخگویان نیز جوابشان «نمی‌دانم» بود.

بر اساس این نظرسنجی با وجود آنکه دولت مستقر تمامی ابزارها و امکانات لازم را برای جلب رضایت مردم در اختیار دارد اما عدم موفقیت دولت در وعده‌ها چه در حوزه سیاست خارجی و چه در حوزه سیاست داخلی، رکود شدید در اقتصاد و رشد بیکاری که معاون اول رئیس جمهور آن را ابر چالش نامیده است و همچنین سوء تدبیر مدیران دولتی درمدیریت بحران‌ها موجب نارضایتی مردم از دولت شده است که قطعاً در انتخابات ۹۶ این نارضایتی‌ها خود را در رأی مردم نشان خواهند داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
آقای احمدی نژاد که با رفتارهای ناپسند خود باعث ناراحتی مکرر نیروهای انقلاب شد و در نصحتی خیرخواهانه برای جلوگیری از ایجاد دو قطبی کاذب از حضور در انتخابات منع شده بود طی روزهای اخیر با هماهنگی استحاله طلبان و اعتدالیون، کاندیدای خود را مطرح کرده و علیرغم علم به عدم موفقیت آقای بقایی در صدد ایجاد دوقطبی کاذب برای ایجاد وحدت در قطب نزدیک به آقای روحانی است و باز می خواهند به مردم بگویند که اگر به جناح غربگرا رای ندهید امریکا به ایران حمله می کندو... افراد استحاله طلب و اعتدالی در روزهای اخیر واکنشی به جوابیه های آقای احمدی نژاد نشان نداده اند
در حاشیه