روز شمار تاریخ گیلان / 20 اسفند؛

نظر وزارت معارف درباره اخراج ۵ معلم از انزلی / دخالت روسیه در امور ماهیگری در گیلان

رئیس قشون گیلان درخواست کرد پنج معلم از انزلی اخراج شوند که این درخواست با واکنش وزارت معارف مواجه شد.

نظر وزارت معارف درباره اخراج ۵ معلم از انزلی / دخالت روسیه در امور ماهیگری در گیلان

به گزارش ۸دی، ۲۰ اسفند ماه ۱۳۰۰ شمسی، هیئت دولت راجع به شیلات خزر تصمیم گیری کرد. درحالی که، مذاکرات راجع به شیلات سواحل جنوبی دریای خزر از اوایل ورود نماینده مختار روس، با مأمورین روسیه همچنان ادامه داشت و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده بود، هیئت دولت تصویب کرد تا اتخاذ تصمیم قطعی در این زمینه، ماهی گیران انزلی ماهی های «سوف» و «سازان» و «سم» را به مأمورین روس در انزلی و ماهی گیران حسن کیاده، ماهی «استیروسوروکا» را به مأمورین روس در حسن کیاده به قیمتی موافق نرخ معمول بفروشند. همچنین مقرر شد این ماهی گیران تا دستور ثانوی به آنها نرسیده مجاز نیستند ماهی های مزبور را به اشخاص یا به جاهای دیگر بفروشند.(۱)

۲۰ اسفند ماه ۱۳۰۰ شمسی، کشتی جنگی روزای روسیه وارد انزلی شد. یک کشتی جنگی روسی موسوم به «منانوس» که از مدت ها پیش در بندر انزلی لنگر انداخته بود،(۲) پس از پایان مدت مأموریت، امروز به طرف بادکوبه حرکت کرد و کشتی جنگی دیگری موسوم به «روزا» که دیشب وارد انزلی شده بود جایگزین آن شد. (۳)

۲۰ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، رئیس تیپ مستقل شمال از اقدام حاکم نظامی لنگرود گزارش داد. رئیس تیپ مستقل شمال نتیجه دریافت خود را از اقدام حاکم نظامی لنگرود در تبعید علمای لنگرود امروز به وزارت جنگ منعکس کرد؛ این که رفتار حاکم لنگرود «بی مورد بوده و تقریبا اهالی را تا یک اندازه از خود رنجانده است. و از طرف دیگر باوجوداین که این اقدام برخلاف سیاست محلی بوده، بی جا هم نبوده، فقط اشتباه بزرگی که کرده است این است که یک اشخاص بدون تقصیری را هم تبعید کرده» است. و در پایان نوشت که قرار شده تبعیدشدگان به محل خود بازگردند. (۴)

۲۰ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، رئیس قشون گیلان درخواست کرد پنج معلم از انزلی اخراج شوند. وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه امروز در نامه ای که با قید فوری به وزارت جنگ فرستاد نوشت که رئیس قشون گیلان خواستار اخراج پنج نفر از اعضای این وزارت خانه از انزلی شده است. او خواسته که اینها از گیلان خارج شوند. «در وزارت معارف هیچ سابقه ای از این فقره نیست.» وزارت معارف خواستار توضیح موضوع شد(۵)

۲۰ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، قاطرچی سالار رشید سخنان جالی از وی ایراد کرده است. بنابر اظهاراتی که قاطرچی سالار رشید پس از بازپرسی کرده، سالار رشید در دیدار با حاکم آستارای روس و معاون او اظهار کرده که دولت فعلی ایران را به رسمیت نمی شناسد و نسبت به آن متمرد است. سالار رشید از این دولتمردان روسی تقاضای مساعدت کرده تا به نفع آنان و علیه دولت مرکزی خروج کند. سالار رشید اظهار داشته در دولت ایران فقط یک وزیر جنگ را می توان نام برد که او هم با ماهی ۱۵۰۰ تومان حقوقی که می گیرد در واقع به آن پول خدمت می کند نه به دولت و ملت. سالار رشید با اشاره به کمک روسها، گفته است که تا نوروز پرچم سرخ بلشویکی را در این منطقه بلند خواهد کرد. روسها مساعدت به سالار رشید را منوط به تحویل اسلحه او دانستند، اما آماری که سالار رشید از موجودی تجهیزات خود داد، با آن چه که پیش از این به روسها داده بود بسیار متفاوت است. امیر لشکر شمال غرب ضمن ارسال این گزارش به مرکز یادآور شد سرهنگ محمد علی خان نماینده اعزامی لشکر که برای گفت وگو با سالار رشید و ضرغام عشایر طالشی رفته بود، اینک گزارش می دهد که آنان از آمدن به اردبیل امتناع می کنند و حتی حاضر نیستند به آستارا هم بروند. اگر بیش از این فشار آورده شود فرار خواهند کرد و به احتمال زیاد به روسیه می روند. تلاش برای متقاعد کردن آنها ادامه دارد.(۶)

۲۰ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، آنوش گرگانرودی دستگیر و بازجویی شد. امروز تیپ مستقل شمال در نامه ای که به وزارت جنگ فرستاد خبر از دستگیری و بازجویی آنوش گرگانرودی داد. از نظر مسئولان این تیپ وی فردی کمونیست است که با مأموران سیاسی روسیه ارتباط دارد. «آنوش قطعا کارکن کامونیستها و به همین دلیل … در توقیف است. در صورت اجازه مرکز تحت الحفظ اعزام شود.»(۷) (ر. ک: ۱ بهمن)

۲۰ اسفند ماه ۱۳۰۴ شمسی، خودروی فورد در انزلی و تهران برای فروش به مشتریان عرضه شد. شرکت شرق، که خودرو های فورد آمریکایی را در تهران عرضه میکند، با درج آگهی در مطبوعات به اطلاع رساند که مدل های ١٩٢۶ کمپانی فورد، پنج نفره، در رنگ های مختلف آماده تحویل به خریداران است. این خودروها در بندر پهلوی ٧٢۵ تومان و در تهران ٧۵٠ تومان قیمت دارد.(۸)

۲۰ اسفند ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید محمدرضا غزنوی از رزمندگان دانشجوی شهرستان رشت در عملیات بدر در منطقه هورالعظیم به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۴۲ رشت بود.

۲۰ اسفند ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید جعفر سلخی از رزمندگان شهرستان آستارا در فاو عراق به شهادت رسید. وی متولد یکم اسفند ماه ۱۳۴۴ در لوندویل بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید امام زاده قاسم لوندویل آستارا تدفین شد.

 

…..

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱، ص ۵۹۰؛ سواد مراسله تصویب نامه هیئت وزراء به حکومت گیلان، ۲۰/ ۱۲/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۶۴، پ ۱، ص ۵۱.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱، ص ۵۹۱؛ همیشه یک کشتی جنگی روسی در مرداب انزلی حضور داشت و هر پانزده روز یک مرتبه کشتی دیگری جایگزین آن می شد. (اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۴۶، پ ۱۹، ص ۸).

۳- تلگراف از انزلی به وزارت داخله، ۲۰/ ۱۲/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۴۶، پ ۱۹، ص ۵.
۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۲، ص ۷۳۵؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱، ص ۲۱.
۵-  فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۲، ص ۷۳۵؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱، ص ۵.
۶- همان، پ ۱۶، ص ۲۰؛ همان، پ ۱۶، صص ۴ و ۵.
۷- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۲، ص ۷۳۵؛  اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱۹، ص ۹.
۸- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۵، ص ۶۱۳؛ روزنامه ایران، س دهم، شم ٢٠۵٨، ص ۴.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه