رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

گیلان نخستین استان دارای سیستم تروما در کشور است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با طرحی که به دانشگاه علوم پزشکی به سازمان مدیریت دولت ارائه داد استان گیلان نخستین استان دارای پایگاه سیستم تروما کشور شناخته شد.

گیلان نخستین استان دارای سیستم تروما در کشور است

به گزارش هشت دی، شاهرخ یوسف زاده صبح امروز در نشست رسانه ای پویش مردمی چهارشنبه سوری و نوروز در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه اولین سالی است که لایحه ی ششم توسعه به اجرا در خواهد آمد اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی از سال ۹۵ عزم خود را جزم کرد که از روزمرگی خارج شود و در یک افق نو در سال ۱۴۰۴ وارد شود و مسیر خود را با تکیه بر دانش محوری به پیش ببرد.

وی با بیان اینکه نیمه اول سال ۹۵ به بحث تدوین برنامه راهبردی معطوف شد تصریح کرد: در نیمه ی دوم سال ۹۵ ما عملیات اجرایی خود را آغاز کردیم و هر ۷ معاونت دانشگاه علوم پزشکی در راستای سند چشم انداز برنامه خود را تدوین کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سال ۹۶ سال اجرای این برنامه ها خواهد بود یادآور شد: ما همزمان با آغاز عملیات اجرایی برنامه ششم توسعه موارد ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و برنامه راهبردی خود را برنامه ریزی شده در پیش خواهیم گرفت.

یوسف زاده با بیان اینکه نخستین ثمره های این برنامه را در سال آینده استفاده خواهیم کرد گفت: الگویی که دانشگاه امروز به دنبال آن است الگویی کامل برای توسعه است.

وی با اشاره به سیستم تروما یاد آور شد: استان گیلان بخاطر طرحی که مرکز ترومای گیلان به دولت ارائه کرد نخستین استان دارای پایلوت ترومای کشور شناخته شده است.

یوسف زاده با بیان اینکه وزارت درمان به تنهایی قادر به مدیریت ترما نیست گفت: آیین نامه و مقررات و فعالیت های پلیس که مربوط به مسائل پیشگیری هستند و آنچه در حوزه ی توانبخشی و پس از درمان است، می تواند در این بخش اثر گذار باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه با این نگاه که تمام مراحل از پیشگیری بیمارستانی و توانبخشی به دولت ارائه شد گفت: سال ۹۶ برای سیستم تروما نیز سال اجرایی خواهد بود و در دو بخش آموزش و بانک اطلاعاتی عملیاتی خواهد شد.

یوسف زاده آموزش رسانه ای را یکی از راههای آموزش عمومی در بخش تروما دانست و اظهار کرد: آموزش متوسطه نیز توسط گروههای عملیاتی مثل پلیس هلال احمر و اورژانس و  آموزش پیشرفته به تکنیسین های اورژانس پزشکی در سطوح پیشرفته ارائه خواهد شد تا اطمینان حاصل کنیم اورژانس های بیمارستانی نیز سطح استاندارد کیفیت را ارائه خواهند کرد.

وی توجه به بحث تروما را فراتر از حوادث ترافیکی دانست و افزود: با توجه به اینکه دانشگاه ظرفیت های متفاوتی دارد، از این پتانسیل ها برای چارچوبی که برای آموزش استاندارد نیاز است شکل خواهد داد.

یوسف زاده ضمن ابراز امیدواری نسبت به راه اندازی بانک اطلاعاتی تروما در گیلان خاطر نشان کرد: هر سازمانی خودش اطلاعاتی را جمع آوری کرده و این اطلاعات با هم در یک جا جمع نمی شود هر واحدی جداگانه اطلاعات خود را آنالیز می کند، در حالیکه برای مدیریت واحد نیاز به تجمیع این اطلاعات است.

وی با اشاره موفقیت دانشگاه علوم پزشکی که در راستای آن شورای راهبردی تروما تشکیل شد تصریح کرد:  در راس این کار استاندار و دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز مدیر این بخش است و این شورای استانی را شکل داده ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به نخستین قدم در سیستم تروما اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه از این فرصت استفاده کرد و به بهانه ی تعطیلات نوروز و چهارشنبه سوری اقدام به فعالیت های مثمر ثمری کرد و در این راستا سامانه ی ثبت حوادث تشکیل شد تا اطلاعات کاملی داشته باشیم ، هم چنین برنامه ای برای پیشگیری از حوادث نوشته شد و تمام نکات ایمنی که لازم به بررسی است در آن مطرح شده است.

یوسف زاده به تغییر شکل برگزاری جشن چهارشنبه ی آخر سال اشاره کرد و گفت: تغییر این رسومات تهدیدات فراوانی برای سلامتی افراد ایجاد کرده است.

وی به آغاز به کار این کمپین تا روز ۲۴ اسفند اشاره کرد و گفت: ۵ فیلم آموزشی نیز در این خصوص به صدا و سیما ارائه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  با بیان اینکه سیستم تروما در پروسه ی حرکت خود را اصلاح کرد افزود: این تلاشی کم نظیر در سطح کشور است که از مهم ترین ارزشهای اصولی دانشگاه است.

وی با بیان اینکه متولی اینکار در ابتدا مدیریت راه بود و این نشان از عزم دانشگاه دارد که کار را به دست گرفت تصریح کرد: سه دانشگاه گیلان، شیراز و تبریز به بحث تروما پرداخته اند در حالیکه طرحی که گیلان ارائه کرد بسیار جامع تر است.

یوسف زاده با بیان اینکه هزینه ی کلی  طرح تروما  ۲۵۰ میلیون است خاطر نشان کرد: ۴۸ درصد آسیب دیدگان بخش تروما موتورسواران و جوانان پرشور هستند در تعطیلات سال قبل ۵۱ درصد فوتی های ما بدلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه