تأسف ظریف از اقدام بان ‌کی‌مون / این رفتار را در شأن دبیرکل نمی‌دانم

وزیر امور خارجه گفت: متاسفیم آقای بان ‌کی‌مون بر اثر فشار وارده دعوت خود برای حضور کشورمان در نشست ژنو ۲ درباره سوریه را پس گرفت. این رفتار در شأن «دبیرکل سازمان ملل» نیست.

تأسف ظریف از اقدام بان ‌کی‌مون / این رفتار را در شأن دبیرکل  نمی‌دانم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فاس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز سه‌شنبه پیش از ترک عشق‌آباد به سمت تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درخصوص اقدام بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در دعوت از ایران برای شرکت در ژنو ۲ و سپس پس گرفتن این دعوت اظهار داشت: ما از ابتدا اعلام کردیم که هیچ پیش‌شرطی را برای حضور ایران در نشست ژنو ۲ نمی‌پذیریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در منطقه دارد و نمی‌توانند این نقش را نادیده بگیرند خاطرنشان کرد: دیدگاه ما از ابتدای بحران این بوده که تنها راه‌حل بحران سوریه راه‌حل سیاسی است اما متاسفانه بسیاری از گروه‌ها و کشورهای منطقه و بیرون منطقه به دنبال راه‌حل نظامی بودند و تازه به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل نظامی کارآمدی ندارد و باید به دنبال راه‌حل سیاسی باشد.

ظریف در ادامه با بیان اینکه بان‌کی‌مون در هفته گذشته چندین‌بار با من تماس گرفت اظهار داشت: در همه این تماس‌ها صریحا به ایشان گفته‌ام که هیچگونه پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم و هرگونه اظهارنظری از طرف ایشان که متضمن این باشد که ایران شرطی را برای حضور پذیرفته خلاف واقع می‌دانیم و ایشان کاملا از این موضوع مطلع بود و از دیدگاه ما اطلاع داشت. 

ظریف با ذکر این نکته که بان‌کی‌مون در روز گذشته ۲ تا ۳ بار با وی تماس تلفنی گرفته خاطرنشان کرد: آقای بان‌کی‌مون سفیر ما را دعوت کرد و علاوه بر این آقای اخضر ابراهیمی نیز تماس گرفت که در همه تماس‌ها صریحا گفتیم که ما همواره نقش سازنده و مثبتی ایفا خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که برای جمهوری اسلامی پیش‌شرطی قرار دهند.

وزیر خارجه اضافه کرد: متاسفانه آقای بان‌کی‌مون بعد از اعلام دعوت از ایران تحت فشار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ما از دو چیز متاسف هستیم عنوان کرد: اول از این متاسفیم که بان‌کی‌مون بر اثر فشاری که به آن وارد شد پیشنهاد خود را پس گرفت و ما از ابتدا مشتاق به این موضوع نبودیم و فقط به خاطر اینکه از ما دعوت شده بود می‌خواستیم شرکت کنیم، آن هم نه در سطح وزیر بلکه در سطح معاون وزیر زیرا اعتقاد داشتیم که زمان دعوت برای حضور وزیر خارجه ایران خیلی دیر شده بود و قرار بود اگر دعوت جدی باشد معاون وزیر خارجه شرکت کند و ما متاسفیم که آقای بان‌کی‌مون تحت فشار پذیرفت که دعوت را پس بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه که بیشتر باعث تاسف است نداشتن شهامت برای اعلام دلیل پس گرفتن دعوت بود.

وی گفت: اینکه پس گرفتن دعوت را به اظهارنظرها در ایران نسبت دادند اقدام درستی نبود و به صورت مشخص آمریکا و برخی گروه‌هایی که بعضا دستشان به خون مردم سوریه آغشته است به ایشان فشار آورده و آقای بان‌کی‌مون ناگزیر شده که این کار را انجام دهد و به دنبال توجیه گشته است.

ظریف اضافه کرد: من این رفتار را در شأن دبیرکل سازمان ملل نمی‌دانم و باعث تاسف است که این رفتار را از خود بروز داده است.

وی درباره مذاکراتش با اشتون درخصوص راه‌حل جامع خاطرنشان کرد: روز گذشته برنامه اقدام مشترک با احساس مسئولیت طرفین و بعد از مدتی مذاکره و گفت‌وگو و فرازونشیب شروع به اجرا کرد و اجرای مرحله اول آن آغاز شد و از همان روز آمادگی ما برای ورود به مذاکره در خصوص راه‌حل نهایی و رسیدن به حل و فصل نهایی وجود دارد.

وی اضافه کرد: صرفا نیاز است که هماهنگی درباره زمان و مکان مذاکرات صورت گیرد و پس از آن مذاکرات را شروع کنیم که همچون دفعه قبل در سطح من و خانم اشتون خواهد بود و خانم اشتون را مدیران سیاسی ۱+۵ همراهی می‌کنند و زمانی که ضرورت ایجاد کند همچون دوره قبل و بدون اینکه ما درخواستی کنیم شاهد بودید که وزرا یکی پس از دیگری به سمت محل مذاکرات سرازیر و در مذاکرات شرکت کردند.

ظریف اضافه کرد: معتقدیم مذاکرات به مراحل جدی برسد احساس می‌کنند که حضور پیدا کنند و خواهند آمد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که هدف ما رسیدن به راه‌حل است خاطرنشان کرد: خیلی برای ما مشکلی نیست که آنها در چه سطحی شرکت می‌کنند. مذاکرات را بنده و خانم اشتون انجام خواهیم داد و وقتی نیاز باشد که مذاکرات در سطح مدیران سیاسی باشد آقای عراقچی و روانچی همراه با هیئت کارشناسی مذاکره می‌کند و بعضی وقت‌ها نیز نیاز است که مذاکرات در سطح کارشناسی باشد که آقای بعیدی‌نژاد ریاست آن را عهده‌دار است. 

وی با بیان اینکه ما از ابتدای مذاکره سازوکار منسجمی برای مذاکره داشتیم گفت: این سازوکار کماکان حفظ شده و هیچ تغییری نکرده است و ما همان سازوکار را ادامه خواهیم داد. موضوع این است که زمانی برای دو طرف مناسب باشد توافق کرده و مذاکرات را شروع کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره اخبار مطرح شده مبنی بر اینکه قرار است با اشتون در حاشیه اجلاس داووس دیدار کند خاطرنشان کرد: دوستان ما در حال برنامه‌ریزی هستند و در اجلاس داووس و همچنین کنفرانس امنیتی مونیخ زمینه برای مذاکره حضوری بین من و خانم اشتون وجود دارد البته صحبت من و ایشان مقدماتی خواهد بود و مذاکرات باید در چارچوب ۱+۵ صورت گیرد.

ظریف اضافه کرد: بستگی دارد که زمان‌ها چگونه تلاقی پیدا کند و این دیدار انجام شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درخصوص اینکه آیا با رئیس‌جمهور ترکمنستان درباره رژیم حقوقی دریای خزر گفت‌وگو کردید اظهار داشت: ما درباره کلیات صحبت کردیم و وارد جزئیات نشدیم.

وی با اشاره به اجلاس وزرای خارجه پنج کشور ساحلی درباره رژیم حقوقی دریای خزر و پس از آن اجلاس سران پنج کشور ساحلی در آینده نزدیک عنوان کرد: امیدواریم در این جلسات هرچه جدی‌تر به موضوعات مختلف دریای خزر که باید دریای صلح و همکاری و دوستی بین پنج کشور ساحلی باشد بپردازیم و هم رژیم حقوقی را تعیین و هم زمینه همکاری‌ها از جمله بخش محیط زیست را و سایر مشکلات مشترک دریا را مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره سفرش به عربستان و همچنین سفر وزرای خارجه سوئد و لهستان به تهران خاطرنشان کرد: اینگونه سفرها طبیعت کار دیپلماسی و سیاست خارجی است و ادامه خواهیم داد در چند هفته گذشته سفرهایی به تهران انجام شد و ماه‌های آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت و من نیز هم به منطقه و بیرون از منطقه سفر داشتم و این سفرها ادامه خواهد یافت.

ظریف همچنین به تشریح سفرش به ترکمنستان پرداخت و اظهار داشت: سفر بسیار خوبی بود و نشست کمیسیون مشترک برگزار و تصمیمات بسیار خوبی در جهت گسترش روابط اتخاذ شد.

وی به ملاقاتش با قرانقلی بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز اشاره کرد و افزود: ملاقات بسیار خوبی بود در این ملاقات به صورت جدی و بسیار دوستانه راه‌های گسترش روابط و زمینه‌ها و فرصت‌های مشترک گفت‌وگو شد و در خصوص تصمیمات نشست کمیسیون مشترک تاکید شد.

ظریف اضافه کرد: آقای رئیس‌جمهور در جریان ریز کارها قرار داشتند و در جریان همایش تجاری ایران و ترکمنستان قرار داشت و این مهم است که روسای جمهور دو کشور به روابط دو کشور با این میزان از اهمیت و توجه نگاه می‌کنند و یقین دارم که زمینه برای گسترش هرچه بیشتر روابط فراهم است و ما در حوزه گاز، برق، ترانزیت و راه‌های مواصلاتی و سایر زمینه‌ها امکان همکاری داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری این نکته که در حال حاضر در سطح دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با همدیگر همکاری داریم اظهار داشت: از ملاقات انجام شده با رئیس‌جمهور خرسندم و فکر می‌کنم که زمینه برای گسترش هرچه بیشتر روابط فراهم باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه