پشت پرده دردناکترین عکس از درگیری های سوریه + تصاویر

از زمان شدت گیری درگیری ها در سوریه و تبدیل آن به یک جنگ داخلی تمام عیار، جنگ روانی و رسانه ای برخی رسانه های غربی و عربی علیه دولت دمشق، به یکی از اصول ثابت این درگیری ها تبدیل شده است. در جدیدترین نمونه، انتشار یک عکس جعلی در برخی رسانه ها که با هدف تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی صورت گرفته، به رسوایی بزرگی برای رسانه های حامی مخالفان سوری تبدیل شده است.

پشت پرده دردناکترین عکس از درگیری های سوریه + تصاویر

به گزارش ۸دی نیوز و به نقل تابناک از طی روزهای اخیر، تصویری در برخی رسانه ها منتشر و متعاقب آن، به طور گسترده در شبکه های اجتماعی منتشر شد که از آن به عنوان دردآورترین تصویر مربوط به سوریه یاد شد. این عکس، یک کودک را نشان می داد که در میان قبر پدر و مادر خود خوابیده است که گفته می شد در درگیری های سوریه کشته شده اند.

روزنامه «هاآرتص» که نخستین بار جعلی بودن این تصویر را افشا کرده، می نویسد تصویر مذکور ابتدا توسط «احمد جیرا»، رئیس ائتلاف مخالفین سوری و در صفحه توئیتر وی انتشار یافت. وی مدعی شده بود پدر و مادر این کودک توسط نیروهای دولتی سوریه کشته شده اند.

82585_501

تحریف عکس به شیوه رهبر مخالفان سوریه!

اما اندکی پس از انتشار گسترده این تصویر، مشخص شد که کل داستان جعلی بوده و ماجرا اصولاً چیز دیگری است. در حقیقت، تصویر مذکور نه در سوریه، بلکه در عربستان سعودی گرفته شده و آن کودک نیز پدر و مادر خود را از دست نداده، بلکه صرفاً به عنوان مدل، در یک پروژه عکاسی به عموی عکاس خود کمک می کرده است.

عبدالعزیز العتیبی، عکاس این تصویر، از اینکه چنین سوءاستفاده ای از عکس وی شده بسیار ابراز ناراحتی کرده است. وی گفته: «ببینید، عکس من به هیچ وجه ارتباطی به سوریه ندارد. من واقعاً از اینکه مردم چگونه عکس مرا تحریف کردند، شوکه شدم».

82586_271

به هر حال، این ماجرا نشان می دهد که فضاسازی های رسانه ای و بازی با افکار عمومی، این روزها تا چه حد نقش مهمی در هدایت افکار مربوط به روندهای سیاسی در نقاط مختلف جهان بازی می کند. اما نکته جالب تر اینجاست که شدت ناشی گری در استفاده از این حربه، این بار چنان زیاد بوده که حتی یک رسانه اسرائیلی همچون هاآرتص نیز به افشا و نقد آن پرداخته است!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه