روز شمار تاریخ گیلان / 17 اسفند؛

معلمان در رشت اعتصاب کردند / حاکم جدید گیلان منصوب شد

در چنین روزی، معلمان در رشت در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ضمن تعطیل کردن کلاسهای درس، اعتصاب کردند.

معلمان در رشت اعتصاب کردند / حاکم جدید گیلان منصوب شد

به گزارش ۸دی، ۱۷ اسفند ماه ۱۲۹۹ شمسی، معاضد السلطنه به حکومت گیلان منصوب شد. وزارت امور خارجه با ارسال تلگرافی به «منشور الملک» در آستارا اعلام کرد که «معاضد السلطنه»(۱) به حکومت گیلان منصوب شده و به زودی به محل مأموریت خود اعزام خواهد شد.(۲)

۱۷ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، معلمین در رشت اعتصاب کردند. کارگزار گیلان، مؤید حضور، امروز به وزارت امور خارجه خبر داد که به دلیل نرسیدن حقوق معلمان، آنها مدارس را تعطیل کرده، از تدریس خودداری کرده اند. «این اقدام معلمین در انظار اثرات سوء خواهد بخشید. به حکومت امر فرمایید فورا اقدام در رفع تعطیل بنماید.» (۳)

۱۷ اسفند ماه ۱۳۲۰ شمسی، حجت الاسلام والمسلمین آقا میرزا محمدی انشایی درگذشت. وی از دوستان نزدیک و همدوره میرزا کوچک بود. در زمان مشروطه از مشروطه خواهان صادق گردید. در زمان نهضت جنگل نیز به حمایت از میرزاکوچک پرداخت و به عضویت هیئت اتحاد اسلام همت کرد. او تا پایان عمر دست از مقابله با ظلم برنداشت. وی در کنار میرزاکوچک مدفون است. (۴)

۱۷ اسفند ماه ۱۳۵۸ شمسی، اسامی نامزدهای حزب جمهوری اسلامی گیلان در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام شد. طی اطلاعیه حزب جمهوری اسلامی در این روز تمام کاندیداهای خود را درکل کشور معرفی کرد. نامزدهای گیلان به این شرح بودند: رشت: دکتر حسن عضدی، بندر انزلی: مهدی پورگل، طوالش: محمدکامل خلیلی، فومن: مصطفی حائری، لنگرود: سیف الله عبدالکریمی، لاهیجان: زین العابدین قربانی و ابوالحسن کریمی. در اطلاعیه ای که در روز ۱۸ اسفند صارد شد این اطلاعیه تصحیح گردید و از آنجا که لاهیجان یک نماینده نیاز داشت ابوالحسن کریمی از لیست حذف شد و ابوالحسن مخزن موسوی برای نامزدی رودبار انتخاب شد. (۵)

۱۷ اسفند ماه ۱۳۶۳ شمسی، یکی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در پیرانشهر به شهادت رسید. شهید کریم شهیدی ماسوله  متولد یکم مهر ماه ۱۳۳۴ در  اباتر صومعه سار بود و از لشکر ۶۴ ارومیه به منطقه پیرانشهر اعزام شد. پیکر مطهرش در گلزار شهید کوده اباتر تدفین شد.
میزان تحصیلات: سوم دبیرستان  گلزار شهید: کوده اباتر

۱۷ اسفند مااه ۱۳۶۴ شمسی، یکی از رزمندگان شهرستان لنگرود در سلیمانیه عراق به شهادت رسید. شهید حسن  دیانت دار در سال ۱۳۴۳ در لنگرود متولد شده بود و پیکر مطهرش در گلزار شهدای همین شهر تدفین شد.

۱۷ اسفند ماه ۱۳۶۵ شمسی،  شهید سیدجعفر ضیابری از رزمندگان شهرستان صومعه سرا به شهادت رسید. وی متولد دوم دی ماه ۱۳۴۵ بود و پیکر مطهرش در بهشت زهرای تهران تدفین شد.

۱۷ اسفند ماه ۱۳۷۷ شمسی، انتخابات اولین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در گیلان همزمان با سراسر کشور برگزار شد. این انتخابات در سراسر شهرها و روستاهای استان به صورت جداگانه- همانند سایر نقاط کشور- برگزار شد. این شوراها قرار بود که اداره شهرها و روستاها را به وسیله منتخبین مردم فراهم کند. افتتاح این شوراها با پیام مقام معظم رهبری به صورت هماهنگ در ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ ش صورت گرفت. نمایندگان این دوره در رشت از این قرار بود: سروش اکبرزاده، مهدی الطافی، حمید امیدی، کبری بلوکی مقدم، اسماعیل حاجی پور، محمدحسین شاه‌کویی، پرویز شریفیان، حسینعلی عاطفی و فرنگیس عندلیب. (۴)

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱، ص ۳۶؛ معاضد السلطنه، میرزا ابو الحسن خان پیرنیا، فرزند میرزا محمد باقر نائینی در سال ۱۲۸۸ ق، متولد شد. وی برادرزاده میرزا نصر اللّه خان مشیر الدوله صدراعظم است که در نائین به دنیا آمد و در سال ۱۳۱۰ ق، به استخدام وزارت خارجه درآمد. وی در سال ۱۳۱۱ ق، در کارگزاری آذربایجان مشغول به کار شد. در ۱۳۲۲ ق، کنسول دولت ایران در بادکوبه شد. معاضد السلطنه در اوایل مشروطیت به تهران آمد و به جرگه مبارزان نهضت پیوست. در سال ۱۳۲۴ ق، به وکالت مجلس شورای ملی انتخاب شد. همزمان با بسته شدن مجلس در سال ۱۳۲۶ به اروپا رفت و پس از فتح تهران در ۱۳۲۷، به ایران بازگشت و مجددا وکیل مجلس گردید. در سال ۱۳۲۹، به وزارت پست و تلگراف منصوب و در سال ۱۳۳۲ برای حکومت یزد نامزد گردید. بعد از یک سال و چند ماه به تهران بازگشت و در سال ۱۳۳۴ با سایر مشروطه خواهان به قم مهاجرت کرد. سپس از آنجا به نائین رفت، در سال ۱۳۰۰ نیز، حاکم یزد بود و در سال ۳- ۱۳۰۲ ش، در کابینه رضا خان سردار سپه، وزیر دادگستری بود سرانجام در استانداری فارس در اثر عارضه سکته قلبی درگذشت. (شرح حال رجال ایران، ج ۱، ص ۹- ۱۳۸؛ رجال وزارت خارجه، ص ۸- ۱۰۷؛ شرح زندگانی من، ص ۱۰۴؛ اسناد ملی ایران، شم ت، ۲۹۰۰۰۷۴۶۴).

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱، ص ۳۶؛ تلگراف وزارت خارجه به منشور الملک در آستارا، ۱۷/ ۱۲/ ۱۲۹۹، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۳۹ ق، ک ۱/ ۱۵، پ ۱۶، ص ۲۹.
۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص ۷۲۷؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۶- ۴۱- ۳۲- ۱۳۰۱.
۵- رنگ ایمان؛ روزشمار حزب جمهوری اسلامی، ج۱، ص ۵۳۹ و ۵۶۲٫

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه