نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل مطرح کرد؛

هنوز ۱۰ میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران پرداخت نشده /اقدام اساسی جهت رفع بیکاری صورت نگرفت

نماینده مجلس گفت: ضمن تشکر از دولت بابت خرید تضمینی چای متأسفانه حدود ۱۰ میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران باقی‌مانده است.

هنوز ۱۰ میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران پرداخت نشده /اقدام اساسی جهت رفع بیکاری صورت نگرفت

به گزارش ۸دی، به نقل از هفته نامه نماینده، لاهیجان یکی از شهرهای ایران و شهر نمونه گردشگری جهان اسلام است، مرکز شهرستان لاهیجان، بزرگ‌ترین شهر شرق استان گیلان و نود و پنجمین شهر پرجمعیت ایران است. این شهر در سال ۲۰۰۶ با ۷۱۸۷۱ نفر جمعیت سومین شهر پرجمعیت گیلان (پس از رشت و انزلی) بود. سیاهکَل یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است. این شهر با جمعیت ۱۸۱۷۶ نفر در بخش مرکزی شهرستان سیاهکل قرار دارد.
ذبیح نیکفر لیالستانی نمایندۀ مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی است. وی که پزشک عمومی و دبیر بازنشسته است، در دهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان کاندیدای مستقل از مجموع ۹۱۸۶۰ رأی صحیح مأخوذه، ۴۷۳۴۱ رأی را به دست آورد و بر نمایندۀ دورۀ نهم لاهیجان ایرج ندیمی پیروز شد.
آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگو با ذبیح نیکفر نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در خانه ملت است.

* مهم‌ترین مشکلی که در حال حاضر مردم لاهیجان و سیاهکل با آن مواجه هستند، چیست؟
مهم‌ترین مسئله در این حوزه انتخابیه فرسودگی و نبود زیرساخت‌های قوی برقی است. آسیب‌پذیر بودن بسیاری از شبکه‌ها و زیرساخت‌های برقی باعث می‌شود که به دنبال تغییرات جوی باران شدید، برف، باد گرمای شدید تابستان دچار قطعی برق شویم.
مردم در سیستم‌های برقی منازل و صاحبان صنایع در صنعت دچار آسیب‌های زیادی می‌شوند. همچنان که در بهمن‌ماه سال جاری شاهد بارش برف شدیدی در شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل بوده و در سال‌های ۸۳-۹۲-۹۴ با بحران‌های برفی مواجه شدیم و آسیب‌های فراوانی به زیرساخت‌های برقی رساند.
* اقدامی جدی از سوی مسئولان مربوطه صورت نگرفته است؟
پیشتر یک سری مکاتبات و پیگیری‌هایی برای بازسازی و نوسازی شبکه برق در وزارت نیرو انجام شد و همچنین اخیراً آن‌ها با حضور خود در گیلان به مشکلات ایجاد شده اذعان داشتند و در همین رابطه به اتفاق نمایندگان گیلان به وزیر نیرو تذکر داده شد برای اصلاح زیرساخت‌های برق اقدامات عاجل انجام دهند.
همچنین مجمع نمایندگان گیلان از ستاد بحران کشور درخواست کمک در خصوص فراهم آوردن امکانات لازم و در نظر گرفتن اعتبارات برای مقابله با بحران‌ها در گیلان داشتند که وزارت نیرو ۴۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت‌ها اختصاص داد و آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در سفری که به گیلان داشتند تصمیماتی در این خصوص اتخاذ کردند.
* وضعیت شرایط آب شرب منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
یکی دیگر از مشکلات این حوزه انتخابیه و روستاهای تابع بحث آب شرب است. در حقیقت آب شرب لاهیجان و سیاهکل که از شبکه انتقال آب این منطقه استفاده می‌نمایند وضعیت مطلوبی ندارد. گاهی اوقات به‌ویژه در زمان صبح آب شرب منطقه کدر و سیاه‌رنگ است.
البته کلیپی که از آن در فضای مجازی انتشار یافته بود به مسئولان مربوطه ارسال کردیم و از آن‌ها برای تقویت زیرساخت‌های آب شرب منطقه و شهرستان‌های اطراف درخواست کمک داشتیم.
وزیر نیرو دستوراتی در خصوص خطوط انتقال (دور شهر لاهیجان) و خطوط انتقال آب سیاهکل و احداث مخازن آب سه هزار متر مکعبی و ۶۰۰ مترمکعبی از شهرستان سیاهکل دادند که مناقصه انجام شد و در آینده اقدامات اجرایی آغاز خواهد شد. با اقداماتی که صورت می‌گیرد انتظار داریم آب شرب باکیفیت مطلوب در اختیار مردم شریف شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل قرار گیرد.
* راه‌های مواصلاتی منطقه در حال حاضر چه شرایطی دارند؟
یکی از مشکلات اساسی منطقه راه‌های دسترسی به شریان‌های اصلی کشور است که در ایام تعطیلات، ترافیک‌های سنگینی ایجاد می‌شود که اگر پروژه‌هایی که در دست اجرا است انجام نشود خصوصاً محور سراوان به سیاهکل و از سیاهکل به لاهیجان و کمربندی لاهیجان، خسارات جبران‌ناپذیری برای مردم ایجاد می‌شود.
در حال حاضر راه سیاهکل به لاهیجان و لاهیجان به سیاهکل در دست اجرا است و مقدمات برای اجرایی شدن قطعات باقی‌مانده نیز فراهم آمده است.
در این زمینه با پیگیری‌های انجام شده و دستوراتی که آقایان نوبخت و آخوندی صادر کردند با مشارکت بخش خصوصی به نتیجه خواهد رسید.
* آیا مطالبات چای‌کاران پرداخت شده است؟
کشاورزان چای‌کار شهرستان سیاهکل و لاهیجان نگران عدم پرداخت مطالبات خود هستند ضمن تشکر از دولت محترم که با خرید تضمینی برگ سبز چای باعث رونق چای شدند متأسفانه حدود ۱۰ میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران باقی‌مانده است با توجه به اینکه مسئولان اظهار دارند دولت سهم خود را جهت خرید تضمینی برگ سبز چای پرداخت کرده است باید یادآوری کنم مردم با تضمین دولت چای را در اختیار کارخانه جات قرار داده‌اند لازم است نماینده دولت در شهرستان و استان اقدامات لازم برای پرداخت این مطالبات که باید توسط کارخانه جات پرداخت شود انجام دهد چرا که حمایت کامل دولت از چای‌کاران می‌تواند زمینه اشتغال در حوزه کشاورزی را فراهم کند.
* دولت زمینه اشتغال اقدام خاصی انجام نداده است؟
اقدامات اساسی برای رفع بیکاری انجام نگرفته و آنچه نیز انجام شده نتوانسته آن‌طور که باید اثربخش باشد تا احساس کنیم که مردم امنیت شغلی دارند.
* چه ظرفیت‌هایی برای تأمین اشتغال مردم این منطقه وجود دارد؟
ظرفیت‌های گردشگری مناسبی وجود دارد به‌ویژه وجود ۱۰ کیلومتر سواحل لاهیجان در بخش رودبنه، بخش کوهستان جنوب لاهیجان و در شهرستان سیاهکل، زیبایی‌های منحصربه‌فرد سیاهکل به دیلمان، بخش ییلاقی دیلمان و ابنیه تاریخی منطقه … از جمله ظرفیت‌های بالای گردشگری این منطقه به شمار می‌رود.
منطقه دیلمان که تأثیر بسزایی در تاریخ مردم قهرمان و بزرگ گیلان و ایران داشته است. اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری شود می‌تواند در امر اشتغال‌زایی کمک مؤثری کند.
* در پایان اگر گفته‌ای دارید بفرمائید؟
از مشکلات دیگر ما حوادث غیرمترقبه همچون رانش کوه در منطقه سوستان و علی سرود است که مردم این منطقه را بسیار اذیت شده‌اند و خسارت‌های مالی فراوانی را به آن وارد کرده است.
همچنین دو برف سنگین اخیری که نزدیک به ۲-۳ متر در بعضی از مناطق آمد موجب خسارات فراوانی به این مناطق شد؛ اما از مساعدت و همکاری مسئولان محلی و استان در بحران‌های برفی تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه