مشاهده تب مالت در دام‌های ۵ شهرستان گیلان

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: ۷ کانون آلوده دام مبتلا به تب مالت در ۵ شهرستان گیلان شناسایی شده است.

مشاهده تب مالت در دام‌های ۵ شهرستان گیلان

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایسنا، تب مالت به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود. باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند.

این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلاء انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

ترس از این بیماری در گیلان موجب شده است که افراد علاقمند به استفاده از شیر محلی، در مصرف انواع شیر محلی و دیگر لبنیات محلی دچار تردید شوند.

دکتر سهراب عاقبتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه برای جلوگیری از ابتلاء دام‌های استان به بیماری تب مالت برنامه‌های منظمی داریم که هر ساله اجرا می‌شوند، گفت: اجرای واکسیناسیون یکی از این موارد مهم است و امسال ۲۴۵ هزار راس دام در استان برای پیشگیری از ابتلا به تب مالت واکسینه شده‌اند.

وی اضافه کرد: شناسایی کانون‌های آلوده گوسفندان نیز یکی دیگر از مراحل مبازره با تب مالت در دام‌های گیلان است و امسال ۷ کانون آلوده در ۵ شهرستان گیلان به این بیماری در استان شناسایی شد.

عاقبتی ادامه داد: رضوانشهر، رودبار، فومن، لنگرود و رودسر شهرستان‌هایی هستند که کانون‌های آلوده تب مالت در آنها مشاهده شده است.

وی گفت: به محض مشاهده بیماری تب مالت در کانون‌های آلوده، گوسفندان از چرخه پرورش خارج می‌شوند و به کشتارگاه می‌روند.

عاقبتی با بیان اینکه برای تشویق دامداران به معرفی دام‌های آلوده‌شان از سوی دامپزشکی گیلان به صاحبان این دام‌ها غرامت پرداخت می‌شود، تصریح کرد: امسال ۱۰۰ میلیون ریال غرامت به صاحبان دام‌های مبتلا به بیماری تب مالت پرداخت شده است.

وی گفت: نظارت و پیشگیری از تب مالت در دام‌های گیلان به صورت مستمر انجام می‌شود.

وی به شهروندان توصیه کرد: از خرید شیر، خامه، پنیر، بستنی، ماست و کره غیر پاستوریزه خودداری کنند.

عاقبتی به افزایش سطح آگاهی دامداران استان در خصوص تب مالت تاکید کرد و گفت: نحوه انتقال این بیماری در دوره‌های آموزشی مختلف به دامداران اطلاع‌رسانی می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه