رئیس مجمع نمایندگان خوزستان:

هیچ؛ تنها دستاورد ملموس سفر رئیس جمهور به خوزستان/ صحبت‌های وزیر نیرو خلاف واقعیت بود

نماینده مجلس گفت: پر آب شدن تالاب‌های خوزستان خلاف واقع است زیرا تمام راه‌های انتقال آب به تالاب شادگان بسته شده است.

هیچ؛ تنها دستاورد ملموس سفر رئیس جمهور به خوزستان/ صحبت‌های وزیر نیرو خلاف واقعیت بود

به گزارش ۸دی، به نقل از تسنیم، بعد از سپری شدن روزهای سخت که در واقع می‌توان آن را یک فاجعه نامید مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه به خوزستان و بحران‌های پیش آمده برای این استان اشاره کرد و گفت: اوضاع خوزستان دل انسان را می‌خراشد و مسئولان موظف هستند که با فکر و تلاش و همدلی با مردم  به مشکلات رسیدگی و برای علاج قطعی آن‌ها چاره اندیشی و اقدام کنند.

 این سخنان ارزشمند و گران مایه مقام معظم رهبری در کنار اهمیت دادن به نقش مهم خوزستان تلنگری به مسئولان دولت بود زیرا دقیقا دو روز بعد رئیس دولت قصد سفر به خوزستان را در تریبون‌های خبری به گوش رهبری و مردم بحران زده خوزستان رساند و سوم اسفند به همراه وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر نیرو، وزیر جهارکشاورزی و رئیس سازمان محیط زیست کشور برای بازدید و رسیدگی به اوضاع وارد خوزستان شد.

وی پس از بازدید از کانون‌های ریزگردها و با شرکت در جلسه مقابله با ریزگردها به سفر یک روزه خود به خوزستان پایان داد اما این سفر یک روزه با اعتراضاتی از سوی مردم و مسئولان به ویژه نمایندگان  خوزستان در مجلس شورای اسلامی همراه بود که به منظور پرداختن به ابعاد و نتایج سفر رئیس جمهور به استان خوزستان با حجت‌الاسلام و المسلمین مجید ناصری‌نژاد رئیس مجمع نمایندگان خوزستان به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح این گفت‌وگو عبارتند از

  • پیگیری طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو
  • بررسی سفر رئیس جمهور به خوزستان
  • ارزیابی سخنان وزیر نیرو پیرامون طرح‌های انتقال آب
  • مصوبه جدی دولت برای مقابله با ریزگردها در خوزستان

تسنیم: نمایندگان خوزستان برای روشن شدن ابعاد مختلف طرح‌های انتقال آب  و همچنین سایر مواردی از قبیل نحوه هزینه منابع در این وزارت‌خانه اقدام به تهیه طرحی برای تحقیق و تفحص از وزارت نیرو کردند، طرح یاد شده به چه مرحله‌ای رسیده است؟

نمایندگان خوزستان در این دوره با حساسیت زیاد مشکلات انتقال آب و پیامدهای آن را دنبال و پیگیری می‌کنند. نمایندگان از طرق مختلف به دنبال این بودند که از انتقال آب جلوگیری و وضعیت آن را شفاف کنند که یکی از راه‌ها؛ موضوع تحقیق و تفحص از عملیات، هزینه‌ها و فعالیت‌های طرح‌های انتقال آب است که در وزارت نیرو انجام می‌شود.

طرح یاد شده بعد از نوشته شدن تقدیم هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی شد و با پیگیری‌های مکرر اعضای مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی طرح  تحقیق و تفحص از وزارت نیرو در کمیسیون کشاورزی به تصویب رسید.

عده‌ای در کمیسیون کشاورزی گفتند به وزارت نیرو فرصتی بدهید تا موارد مورد نیاز را اصلاح کند اما نمایندگان خوزستان این فرصت را قبول نکردند و با پافشاری طرح را در کمیسیون کشاورزی تصویب و برای تصویب کلی به صحن علنی مجلس ارجاع  و در حال حاضر نیز در نوبت رسیدگی  است.

طرح تحقیق و تفحص از وزارت خانه نیرو چون با تصویب برنامه ششم توسعه همزمان شد نمایندگان جز رسیدگی به برنامه ششم توسعه نمی‌توانستند طرح دیگری را مطرح  و پیگیری کنند به همین علت طرح تحقیق و تفحص از وزارتخانه نیرو سال آینده بعد از تعطیلات رسمی عید نوروز رسیدگی و  اجرا می‌شود.

تسنیم: بعد ا ز وقوع بحران در خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز که سبب قطعی بیش از۱۸ ساعت برق و سایر امکانات متصل به برق شد مجمع نمایندگان خوزستان چه اقداماتی را انجام داد و چه ارزیابی از سفر رئیس دولت به همراه هیئت همراهشان به خوزستان دارد؟

صحبت، سخنرانی و برگزاری جلساتی مانند جلسه برگزار شده با حضور رئیس جمهور و هیئت همراه ایشان مشکل استان را حل نمی‌کند. از نخستین روزی که  بحران خوزستان را در بر گرفت ما در مجلس بیانیه دادیم و خواستار تشکیل جلسه هیئت دولت در خوزستان شدیم. سفر رئیس جمهور به استان کفایت خاصی نداشت بلکه ایشان می‌بایست در خوزستان جلسه هیئت دولت برگزار و با تصویب و پیگیری موارد مورد نیاز برنامه و بودجه‌ای را در نظر می‌گرفتند اما چیزی که در سفر رئیس جمهور به خوزستان رخ داد ایشان فقط بازدید کردند و در شورای اداری به سخنرانی پرداختند.

گزارشی که توسط رئیس جمهور در جلسه شورای اداری مطرح شد گزارشاتی بود که قبلا هم توسط ایشان ارائه شده بود در حقیقت چیز جدیدی در جلسه شورای اداری وجود نداشت در صورتی که مشکل اصلی ریزگرد به علت کانون‌های گرد و خاک داخل کشور ناشی از کمبود آب و مهمتر از آن انتقال آب است.

تسنیم: آیا سفر رئیس دولت تدبیر و امید به خوزستان تدابیر امیدوار کننده‌ای به همراه داشت که مسئولان با تکیه بر آن‌ها مشکلات خوزستان را کاهش و سطح رفاه زندگی مردم را افزایش دهند؟

سفر رئیس جمهور به خوزستان هیچ دستاورد ملموسی برای مردم استان نداشت، بنده معتقد هستم که تا کنون هیچ گونه دستاورد ملموسی در زمینه رفع مشکلات خوزستان از طرف دولت وجود نداشته و سفر  وزرای محترم رئیس جمهور از جمله حاجتی، چیت چیان و آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور به خوزستان اگر  با مصوبه‌های اجرایی همراه نباشند و به موضوع انتقال آب نپردازد هیچ نتیجه‌ای عاید مردم خوزستان نمی‌شود.

سخنرانی رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان در واقع توجیه عملکرد ضعیف دولت بود و ما تقاضا داریم که تمام رسانه‌ها، مسئولان و دلسوزان با ایجاد فشار به دولت بخواهند که چه برنامه‌های برای خوزستان دارند و اینکه دولت شفاف بیان کند که برای مقابله و مهار ریزگردها در خوزستان چه اقدام اساسی را انجام داده است.

تسنیم: وزیر نیرو در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها به صراحت اعلام کرد که هیچ‌گونه طرحی برای انتقال آب وجود ندارد و انجام نشده  با توجه به شرایط موجود و قابل لمس سخنان ایشان در این زمینه تا چه اندازه صحت دارند؟

سد سازی‌های متعدد سبب شده که بیش از حد مجاز حوزه مارون خالی از آب شود و حوزه کارون را درگیر و در نتیجه منجر  به خشکی تالاب‌ها، مراتع و نخلستان‌ها شود . مشکلات خوزستان با سخنرانی حل نمی‌شوند بلکه ما خواستار اقدام جدی از طرف دولت هستیم و تا کنون مصوبه و برنامه‌ای که منجر به رفع مشکل ریزگردها شود؛ در عمل اجرا نشده است.

سخنان وزیر نیرو در زمینه نبود طرح انتقال آب و اجرای آن خلاف واقعیت است زیرا گاهی مواقع معتقدند که انتقال در حد شرب  است و برخی مواقع می‌گویند هیچ انتقالی صورت نگرفته و این در واقع تناقض بین سخنان ایشان است.

در  فلات مرکزی هیچ مشکلی مبنی بر مشکل آب شرب وجود ندارد  و میزان آب در حال انتقال قطعا برای کشاورزی است اصلا معقول نیست که ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب فقط برای شرب باشد. سخنان وزیر نیرو در این زمینه خلاف واقع است، مسئولان واقعیت را درمورد تالاب هورالعظیم و شادگان نمی‌گویند و همین مسئله سبب نگرانی ما می‌شود. پر آب شدن تالاب‌های خوزستان نیز خلاف واقع است زیرا تمام راه‌های انتقال آب به تالاب شادگان بسته شده و هورالعظیم را نیز با پساب نیشکر آبگیری کردند.

تسنیم:  مصوبه جدی و موثر دولت برای مقابله با ریزگردها چیست و تا کنون چه میزان از این اقدام جدی عملیاتی شده است؟

امسال ۱۰۰ میلیون دلار  از محل صندوق توسعه با فشار نمایندگان در بودجه مصوب شد اما تا به جریان افتادن این میزان اعتبار و عملی شدن آن زمان زیادی صرف می‌شود درصورتی که ما مصمم اقدامات جدی هستیم و بهترین راه افزایش سهمیه آب کارون و مارون از سدهایی که بدون حساب و کتاب روی سرشاخه‌ها احداث شده است زیرا اگر آب مورد نیاز رها سازی شود تمام مشکلات حل می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه