در چنین روزی رخ داد؛

سقوط اولین هواپیماهای ایران در شیراز!

دو فروند از اولین هواپیماهایی خریداری شده ایران از فرانسه در چنین روزی در حوالی شیراز سقوط کردند.

سقوط اولین هواپیماهای ایران در شیراز!

به گزارش ۸دی، در چنین روزی و در سال ۱۳۰۲ خورشیدی اولین هواپیمای تحت مالکیت ایران سقوط کرد:

هواپیما های خریداری شده از فرانسه، شهر به شهر راهی تهران هستند. آنها از بوشهر به شیراز، از شیراز به اصفهان و از آنجا به طرف تهران پرواز خواهند کرد. امروز سرتیپ امان الله میرزا خبر داد که یکی از هواپیماها در پرواز از شیراز به طرف اصفهان به علتی که روشن نیست زمین خورد و معیوب شد. «به طیاره چی صدمه زیادی وارد نشده … فدوی دستور دادم که طیاره چی به بوشهر مراجعت و به فوریت با طیاره دیگری حرکت نماید. بدین واسطه ورود بنده با طیاره به طهران چندی به تأخیر خواهد افتاد.»(۱)

رضا خان از دریافت این خبر برافروخته شد و آن را تقصیر شخصیت ایرانی دستاندرکاران دانست که به واسطه تنبلی و اهمیت ندادن به کار دچار فلاکت هستند. «همین طوری که … لوازمات حربی را که مظفرالدین شاه خریداری نموده بود از زیر خاک و خاشاک درآوردند، شاید هم چندی بعد همین اشیای خریداری را از زیر خاکروبه های بوشهر، شیراز و غیره دربیاورند. البته تمام اینها نتیجه بیمبالاتی و اهمیت ندادن به کار است.» (۲).

سفارت انگلیس هم در این مورد گزارشی به لندن فرستاد و تعداد هواپیما های سقوط کرده را دو فروند یاد کرد. «دو فروند از هواپیما های ایران که اخیراً به بوشهر وارد شده اند به سلامت پرواز خود را به شیراز به انجام رساندند. هنگام پرواز از شیراز به اصفهان، هر دو بلافاصله بعد از برخاستن سقوط کردند. خلبانان مجروح نشدند، ولی تعمیر این دو هواپیما در شیراز مقدور نیست. آنها را از هم باز کرده و پس از بستهبندی از شیراز به تهران ارسال کردند. رئیس ستاد دلیل آن حادثه را نامناسب بودن محل فرود در شیراز و بی توجهی خلبانان به شرایط خاص پرواز در ایران میداند؛ بقیه این دستگاه ها قرار است مستقیماً از بوشهر به اصفهان پرواز کنند تا دردسر زمین بد شیراز را نداشته باشند؛ جاده بوشهر – شیراز برای حمل تجهیزات بسیار بد است.»(۳)

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص ۶۲۲؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ١١٧، ص ٨.
۲- اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، همان، پ ١١٧، ص ٧
۳-  فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد۳، ص ۶۲۲؛ (FO E 4131/255/34)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه