روز شمار تاریخ گیلان / 15 اسفند؛

بمباران رشت توسط هواپیماهای رژیم بعث / ۲ گیلانی ترور شدند

در چنین روزی، هواپیمای رژیم بعثی عراق، شهر رشت را بمباران کردندو اعضای یک خانواده را به شهادت رساندند.

بمباران رشت توسط هواپیماهای رژیم بعث  / ۲ گیلانی ترور شدند

به گزارش ۸دی، ۱۵ اسفند ماه ۱۳۰۰ شمسی، یک کشتی جنگی روسی به انزلی وارد شد. امروز یک کشتی جنگی روسی از بادکوبه به انزلی وارد شد، پانزده نفر از سرنشینان آن افسر و بقیه کارگر بودند. این کشتی مسلح نبود و قصد داشت تا دو روز دیگر از راه «بندر جز» به «تازه شهر» برود.(۱)

۱۵ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی، بنابر گزارش نماینده قشون در آستارا، سالار رشید طالشی گماشتگان خود را برای آوردن حاکم آستارای روس فرستاده و گویا ملاقاتی هم بین آنها صورت گرفته است. ضرغام طالشی هم دو عراده توپ در بلندیهای منطقه مستقر کرده است. آخرین خبر هم این که خواهرزن رشید طالشی که برای آوردن دختر خود به خاک روسیه رفته، توسط روسها توقیف شده و فعلا در زندان حکومت آستارای روس است.(۲)

۱۵ اسفند ماه ۱۳۵۹ شمسی یک گیلانی در لاهیجان ترور شد. شهید آقاجان پورمیرزایی در سال ۱۲۸۹ در استان گیلان متولد شد و ۱۵ اسفند مه ۱۳۵۹ در حالی که به شغل کشاورزی اشتغال داشت در شهر لاهیجان در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید.

۱۵ اسفند ماه ۱۳۶۰ شمسی، یک گیلانی در تهران ترور شد. شهید محمود مرتضی پور ۲۵ اسفند ماه ۱۳۳۲ در استان گیلان متولد شد و ۱۵ اسفند ماه ۱۳۶۰ در مقابل مسجد قائمی تهران در حالی که کارمند بود ترور شد و به شهادت رسید.

۱۵ اسفند ماه ۱۳۶۶ شمسی، هواپیماهای رژیم بعث عراق به شهر رشت حمله هوایی کردند. هواپیماهای رژیم عراق به رشت حمله کردند. در این حمله جاده پیربازار، کیلومتر۵ (جنب شادفر) محله رجب آباد بمباران شد و ۵ نفر به شهادت رسیدند که این ۵ نفر، یک مادر و ۴ فرزندش بودند. نام این شهدا رحیمه کریمی، رقیه، جهانگیر، جهاندار و جهانبخش محمودی بود. مزار این ۵ شهید در گلزار شهدای مسجد جامع پیربازار رشت واقع است. (۳)

۱۵ اسفند ۱۳۹۰ شمسی، نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گیلان برگزار شد. در این انتخابات تعداد زیادی از کاندیداها به رقابت پرداختند. ویژگی این انتخابات آن بود که برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب، رقابت بین کسانی بود که انقلاب را قبول داشتند. نمایندگانی که انتخاب شدند به این شرح اند:  رشت حسن تامینی بیش از ۸۰ هزار رأی و غلامعلی جعفرزاده با ۴۱ هزار رای و جبار کوچکی نژاد با ۳۹ هزار رای، آستارا صفر نعیمی با ۲۴ هزار و ۶۲ رأی، آستانه اشرفیه محمدحسین قربانی با ۲۲ هزار و ۷۷ رأی، بندر انزلی حسن خسته بند با ۲۱ هزار و ۲۸۶ رأی، تالش محمود شکری با ۸۵ هزار رای، رودبار عطاءالله حکیمی با ۲۷ هزار و ۷۲۸ رأی، صومعه سرا حمیدرضا خصوصی ثانی با ۳۹ هزار و ۱۳۵ رأی، فومن ناصر عاشوری با ۴۷ هزار و ۳۷۹ رأی، لنگرود مهرداد بائوج لاهوتی با ۲۲هزار و ۹۰۲ رأی به مجلس شورای اسلامی راه یافتند. مشارکت مردم گیلان در این انتخابات ۷۶ درصد بود. فومن و صومعه سرا با ۱۰۰ درصد مشارکت بیشترین درصد مشارکت و رشت با ۵۱ درصد کمترین مشارکت را داشتند. گفتنی است که حجت الاسلام حمید رسایی نماینده گیلانی مردم تهران در این دوره از مجلس است. (۳)

 

 

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱، ص۵۸۳؛ گزارش تلگرافی از رشت به وزارت داخله، ۱۶/ ۱۲/ ۱۳۰۰، اسناد ملی ایران، شم ت ۲۹۰۰۰۳۴۹۰.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲، ص۷۲۳؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، پ ۱۶، ص ۷.

۳- رنگ ایمان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه